Skal begynde at bygge indervæggene i vores hus, og nu undrer jeg mig om der er nogen, der ved, hvor man kan få fat i stålprofiler til en rimelig pris. ???

Det kan købes ret billigt hos en virksomhed, der hedder Sävsjö Plåtindustri AB
De har alle modeller og alle stolekar og længder
De har også dørkarme i stål og rustfrit plade

:D :D :D

Så at du boede i nærheden af STHLM
Kig med Thuressons byggvaror
De er forhandler for SPI

Europrofil sælger vel antageligvis ikke direkte til kunde men der fandtes i.a.f meget at læse på deres site....

http://www.europrofil.se/

Det måske har været diskuteret et andet sted i forummet. Men jeg undrer mig: Hvad er fordelen ved stålregler?

cottonfield00 sagde:
Men jeg undrer: Hvad er fordelen med stålregler?
Du slipper træ. ;D Specielt hvis du skal beklæde væggene i en kælder. Da må du ikke sætte noget organisk materiale (=træ) mod kældervæggen. ;)

Stål reglar er meget gode. Hurtigere montering, noget bedre lydreduktion (end træ). Man kan i øvrigt med fordel bruge plade i gulv/loft til træ reglar også. Man slipper for at sømme, og bare det er godt, medmindre man har en sømpistol i øvrigt. Stålreglar kræver normalt dobbeltgips for at få tilstrækkelig stabilitet, men dette skal man alligevel bruge på de fleste vægge, der skal have en eller anden form for lydreduktion.

Men jeg hævder modsat immobil, at kælderaspektet skulle være noget at tage hensyn til, er minimalt. Så længe du ikke efterisolerer i kælderen indvendigt, er organisk materiale ufarligt!

mr Z sagde:
Men jeg hævder tværtimod immobil, at kælderaspektet som noget at tage hensyn til er minimal. Så længe du ikke efterisolerer i kælderen indvendigt, er organisk materiale ufarligt!
Mener du, at det er OK at sætte træregler direkte på en kældervæg? ???

Så længe du ikke isolerer, er det ok, forudsat at det er tæt udefra osv. Det, jeg vil sige, er, at hvis du ikke isolerer, flytter du ikke dugpunktet, plus at gips er meget diffusionsåbent. Fugtvandringen sker godt nok vekselvist i en kælder, men i og med at det mest diffusionstætte lag er letbtg eller btg, er der ingen fare ved at bruge træ.

Men hvis man isolerer, skal man nok være varsom med organisk materiale. I og med at man flytter isoleringslaget osv. Jeg er stærk modstander af efterisolering indefra, det strider imod alle logiske principper. Men beslutter man sig for at gøre dette, råder jeg stærkt til at beregne, hvor dugpunktet havner i konstruktionen.

Der er godt nok delte meninger om dette, men personligt finder jeg dette mest logisk, men man skal aldrig sige aldrig. Hvert byggeri er unikt og kræver kontrol af de eksisterende forhold. Men jeg tør godt påstå, at det, jeg har sagt, passer i mange tilfælde...

Jeg ville aldrig turde sætte en træregel direkte mod en kældervæg. Dette uanset isolering eller ej. Jeg har set alt for mange fugtskadede reglar i mine år i husbranchen. ;)

Nej ingen fornuftig person ville vel sætte træ direkte mod betonen (men det er klart... der findes masse uforsigtige mennesker derude). Derimod ser jeg intet problem med trælægter i kælderen, så længe konstruktionen kan ånde, og der er plast mellem lægterne og betonen.

Personligt synes jeg ikke om stållægter. Jeg synes træ er lettere at arbejde med, og føles meget mere stabilt. Men det er måske en vanesag....

Robban sagde:
Kan man sætte tjærepap på træreglensiden som går mod betonvæggen? Eller hvad bruger man for at få en afstand mod betonen?
Det kan man gøre ja.

Jeg ved ikke, om nogen her betragter beton som et "tæt" materiale, men i så fald er det tid til lidt information. Eftersom beton i sig selv indeholder vand, kan det også transportere vand gennem sig. Beton er således IKKE "vandtæt". Havde det været det, så havde vi ikke haft problemer med fugt, der kommer gennem gulv og vægge i kældre.

Jeg kan oplyse min herre om, at man regner betonen til et diffusionstæt materiale

Og har lav kapillær evne ifølge dagens lærebøger...

Jeg har brugt pallbrickor som jeg købte på Beijer.

Det er plastklodser ca 4x8 cm, findes i forskellige tykkelser 1, 5 og 10 mm.

Jeg har også prøvet at bruge stålreglar, typ sekundær profil. Jeg vil nok bruge det næste gang.

Og bare for at være tydelig, ingen træreglar mod beton i en kælder.

-- ArneL

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.