Er ved at opstille regler for brusehjørne og væghængte toiletter mm. Har læst så meget som muligt og konstateret, at det er stålprofiler og en form for vådrumsplade, der er nødvendig. Har købt Gyprocs glasfiberarmerede plade og overvejer nu, om det er tilstrækkeligt med enkelt eller om det skal være dobbelt gips, når man sætter profilerne med cc 300 mm.

Men det er ikke årsagen til min hovedpine. Nej, dette handler om, hvordan pokker man skal bære sig ad med at kortla/kottla for vask osv.
Helst (og nemmest) havde været at sætte en OSB-plade eller tilsvarende og derefter vådrumspladen. Men det må man tilsyneladende ikke? Intet træ/organisk materiale bag pladen? Har læst både BKR og GVK, men bliver ikke klogere. Så hvordan gør jeg? Har brug for en solid fastgørelse for vasken + brusevæggene (Macros Skagen rund HLY888).

Ser lidt underligt ud på billedet, men tanken er, at der skal være et helt indfældet spejl (limes fast på ydervæggen), stolperne rundt om bruseren er for at skjule stigledninger osv. Sætter inspektionslemme ved loftet, så forbindelser bliver tilgængelige. Ligesom under vasken, hvor afløb og rør kommer op fra gulvet. Alle stolper + væggen/hylden bag vasken skal flisebelægges.

• Badeværelse med glasbrusekabine, vask og spejl. Mørke fliser og håndklædetørrer ses, samt en plante ved spejlet. Designet til vådrumsmiljø.
  • Moderne badeværelse med dobbeltvask, spejl på væggen, glasbruser, flisegulv og udsigt til natur gennem stort vindue, planter og opbevaringsskab, 3D-visualisering.
Hej,

Jeg var i samme situation som dig, da jeg byggede vores badeværelse. Forsøgte at kortlægge, og det gik sådan set nogenlunde. Problemet er, at de regler/skinner ikke bliver særligt stabile, men er næsten mest i vejen. Især når du skal bore huller til rawlplugs, vil de kortlagte skinner støde mod bagsiden og endda bøje sig indad, så du aldrig kommer igennem, og de er i vejen for rawlplugs. Så her bagefter ville jeg have undgået dem mange steder. Med facit i hånd synes jeg, at cc30 og Ivaritskiver blev ekstremt stabile at skrue i. Et par måneder senere sidder alt vægophængt stadig, som det skal. Jeg satte dog en træregel inde i stålskinnen, hvor brusedøren sidder. Uanset hvad reglerne siger, ville jeg ikke risikere, at en glasdør pludselig falder ned over en.

Du må gerne bruge træregler, hvis du vil, der er intet i "regelværkerne", der siger noget andet! Hvis du synes, det føles ubehageligt/svært at arbejde med træregler, kan du jo blande og sætte træ plus kortlinger i træ, hvor det er nødvendigt, f.eks. bagved håndvasken og så...

Træregler og kortlingar i træ må man have. Det er OBS osv man ikke må have. Hvis I læser under Badeværelse i den klistrede tråd "læs dette inden..." så forklarer dette en del.

Så mit forslag er at kortla med træ der hvor I skal have badeværelsesindretningen.

Pladereglarne giver jeg da ikke meget for. Hvis du ikke har forudsætninger, der kræver det, så gå efter træ i stedet. Har du allerede købt, så ja, så er det bare at forsøge så godt det går.

hej ! monter tex 45x145 kortlinger til håndvask. stil kortlingerne på bunden og ca en meter op, skru delen fast med gipskruer. Væghængte toiletter kræver rigtige grejer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.