Hej,
Vi har betonblokke som grund til vores lille sommerhus, og som jeg nu er nødt til at hæve nogle centimeter. Lige nu ligger der nogle planker under, som måske ikke er det mest optimale, så jeg tænkte først at erstatte disse med nogle højere stålplader for derefter at støbe lidt. Er der nogen, der ved, hvor jeg kan få fat i stålplader, der er cirka 20cmx20cm og cirka 4cm tykke (eller bare 1cm og jeg lægger nogle stykker i højden).
Er der nogen, der har nogle tips om, hvor man kan få fat i sådan nogle? Eller andre tips til materialer?
Tak!
Vi har betonblokke som grund til vores lille sommerhus, og som jeg nu er nødt til at hæve nogle centimeter. Lige nu ligger der nogle planker under, som måske ikke er det mest optimale, så jeg tænkte først at erstatte disse med nogle højere stålplader for derefter at støbe lidt. Er der nogen, der ved, hvor jeg kan få fat i stålplader, der er cirka 20cmx20cm og cirka 4cm tykke (eller bare 1cm og jeg lægger nogle stykker i højden).
Er der nogen, der har nogle tips om, hvor man kan få fat i sådan nogle? Eller andre tips til materialer?
Tak!
Senest redigeret:
Billigst bliver det sandsynligvis på den lokale skrotplads. Søg på metalhandel i dit område. Hvorfor ikke bruge havefliser? De tåler vægten. Meget billigere.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
Jeg begriber ikke, hvad der skulle være galt med planker? Hvad er syllen lavet af for materiale, sandsynligvis træ, hvorfor så ikke fortsætte med træ. Eller betonplader som foreslået. Stål var et meget underligt valg, tungt, ruster, og IOM vægten er det ikke helt gratis.
Hvis du uddyber problematikken, kan jeg måske acceptere stålet.
Protte
Hvis du uddyber problematikken, kan jeg måske acceptere stålet.
Protte
Jeg har et lignende problem og har overvejet at tage stykker ud af plastikskærebrætter, disse er jo lavet i polyethylenplast og ser ud til at holde i evigheder, men hvordan er det med bæreevnen (tryk) over tid.
Plast klarer ikke tryk over tid og flyder langsomt ud. Jeg har tjekket med forskellige producenter, og de fraråder plast.pbengtsson sagde:
Tak, det var et godt tip! Men jeg undrer mig om det ikke er et lidt for blødt materiale.
Det jeg også undrer er tips til hvordan man får fjernet træstykker som ligger under tryk af betonklumpen som ligger ovenpå? Hvis jeg kan gøre det, kan jeg egentlig lægge det under som skal ligge i stedet (med lavere cm) og så bare fjerne plankestykkerne. Så kommer huset ned den cm som det behøver. Måske er det nok at save egentlig? Eller findes der noget hurtigvirkende træmiddel?
Det jeg også undrer er tips til hvordan man får fjernet træstykker som ligger under tryk af betonklumpen som ligger ovenpå? Hvis jeg kan gøre det, kan jeg egentlig lægge det under som skal ligge i stedet (med lavere cm) og så bare fjerne plankestykkerne. Så kommer huset ned den cm som det behøver. Måske er det nok at save egentlig? Eller findes der noget hurtigvirkende træmiddel?
Syllen tager kraften fra en regel mens plinten tager en betydeligt større kraft. Derfor kan virket give efter, især fordi det kun bliver små reparationer.prototypen sagde:Jeg begriber ikke hvad der skulle være galt med planker? Hvad er syllen lavet af for materiale, sandsynligvis træ, hvorfor ikke så fortsætte med træ. Eller betonplader som foreslået. Stål var et meget usædvanligt valg, tungt, ruster og IOM vægten så bliver det ikke helt billigt.
Hvis du udvikler problematikken, så kan jeg måske acceptere stålet.
Protte
Det bedste man kan gøre er at hæve huset og forme op til den rigtige højde og fylde formen med ekspanderende beton.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
Hvis syllen tidligere lå på betonplinten, vil en planke så ikke holde? Træ som træ.
Protte
Protte
Så ikke din besked før... Jeg har ingen argumenter for stål andet end at det skal klare en vægt samt for at det antagelig kan komme i egnede tykkelser af 1 cm, så jeg kan øge mere ét sted end et andet.prototypen sagde:Jeg begriber ikke, hvad der skulle være galt med brædder? Hvad er syllen lavet af for materiale, sandsynligvis træ, hvorfor ikke så fortsætte med træ. Eller betonplader som foreslået. Stål var et meget ejendommeligt valg, tungt, ruster og IOM vægten så bliver det ikke helt billigt.
Hvis du udvikler problematikken, så måske jeg kan acceptere stålet.
Protte
Træ ville fungere (det fungerer jo nu), men jeg tror, det kan trykkes sammen samt antager, at det kan rådne.
Jeg vil egentlig anvende ekspanderende beton til efteråret (vil være sikker på, at jeg ikke behøver justere noget mere).
Vil bare forklare, hvordan det ser ud på skitsen, som jeg vedhæfter. Det er kun en forhøjning (ved hjælp af træstykker) på de bagerste bjælker på cirka 4,5 cm, som jeg skal sænke med cirka 0,5 cm på grund af faldet på badeværelset bliver forkert.

Senest redigeret:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
Man kan jo undre sig over, hvad betonfliserne hviler på? Vil der komme sætninger i fremtiden?
Jeg dropper helt min trælinje, der nede i mulden vil træ rådne. Stål vil ruste.
Fyld op med beton er vel et råd.
Men hvorfor flere lag med betonbjælker?
Kan man ikke bruge kiler mellem den øverste bjælke og syllen?
Protte
(Den nederste tegning er den for vores australske venner)
Jeg dropper helt min trælinje, der nede i mulden vil træ rådne. Stål vil ruste.
Fyld op med beton er vel et råd.
Men hvorfor flere lag med betonbjælker?
Kan man ikke bruge kiler mellem den øverste bjælke og syllen?
Protte
(Den nederste tegning er den for vores australske venner)
Haha, ja jeg fik ikke fjernet den omvendte tegning...
Spørg ikke mig, hvorfor det ser ud som det gør...jeg tror, at nogen ville have huset op på en eller anden måde engang.
Sætningerne er der lidt over det hele i fritidshusområdet, men det ser ud til at være stoppet, men man kan selvfølgelig aldrig være sikker. Så derfor venter jeg med at køre beton over. Hvad fliserne hviler på, ved jeg ikke, men besigtigelsesmanden mente, det var god jord for dem at ligge på, så det er vel godt.
At understøtte fra den øverste bjælke og syllen bliver nok svært, for så skal jeg løfte huset (og desuden ved jeg ikke, hvad jeg skal understøtte, for det er kun 0,5 cm, jeg har brug for at få det hele ned), og nu havde jeg bare tænkt at løfte betonbjælkerne op og håbe på det bedste.
Spørg ikke mig, hvorfor det ser ud som det gør...jeg tror, at nogen ville have huset op på en eller anden måde engang.
Sætningerne er der lidt over det hele i fritidshusområdet, men det ser ud til at være stoppet, men man kan selvfølgelig aldrig være sikker. Så derfor venter jeg med at køre beton over. Hvad fliserne hviler på, ved jeg ikke, men besigtigelsesmanden mente, det var god jord for dem at ligge på, så det er vel godt.
At understøtte fra den øverste bjælke og syllen bliver nok svært, for så skal jeg løfte huset (og desuden ved jeg ikke, hvad jeg skal understøtte, for det er kun 0,5 cm, jeg har brug for at få det hele ned), og nu havde jeg bare tænkt at løfte betonbjælkerne op og håbe på det bedste.
Det man også undrer sig over, er om jeg kan løfte trinvis eller alt på én gang. Skal grave lidt mellem betonfliserne for derefter at løfte med donkraft (30 tons) eller sætte 4 stk. donkrafte mellem fliserne.
Men det bedste ville være blot at lægge under det, der skal under betonbjælkerne og derefter fjerne træet på en eller anden måde. Måske bruge et stort bor? Det burde vel egentlig fungere?
Jeg vil nu køre med jordfliser på 4 cm, men på den ene side behøver jeg kun 3 cm, er der nogen, der har tips til andre fliser, der er 3 cm tykke?
Tak for al hjælp!
Men det bedste ville være blot at lægge under det, der skal under betonbjælkerne og derefter fjerne træet på en eller anden måde. Måske bruge et stort bor? Det burde vel egentlig fungere?
Jeg vil nu køre med jordfliser på 4 cm, men på den ene side behøver jeg kun 3 cm, er der nogen, der har tips til andre fliser, der er 3 cm tykke?
Tak for al hjælp!
Støbe egne plader? Så kan du også armere dem for den der rigtige "overkill"-følelse. 
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 indlæg
4 cm fliser findes jo, men der findes tykkere fliser også, jeg har både 55 og 60 mm tykke.
protte
protte
Klik her for at svare