Hej
Jeg er i gang med at bygge en stald og er nu nået til at få opført et mellemdæk til høloftet. Jeg havde oprindeligt tænkt en række med stolper under midten af dækonstruktionen. Så fandt jeg to HEA120 bjælker liggende på gården, som jeg nu tænker måske kan bruges som støtte under loftgulvet for at undgå stolperne nedenunder. Jeg ved ikke noget om stålkonstruktioner og hvor meget belastning de kan klare, så jeg tænkte, at nogen her måske kan give en vurdering af, om min idé kan fungere.
Forudsætningerne er følgende: Dækonstruktionen er 5,4m bred og 6,5m lang (egentlig længere, men der vil være en bærende væg et stykke ude mod den ene gavl, så der bliver ingen problemer med spændvidden).
Høloftet skal kunne bære vægten af ca. 3 tons løshø spredt på 46m2 gulvareal, hvilket giver ca. 65kg/m2.

Dækonstruktionen havde jeg således tænkt at bygge som følger: 45x220 reglar cc60 5,4m lange. Under, 2 stk. 6,5m HEA120 bjælker med passende afstand imellem som støtte. Som gulv på loftet bliver det fer og not 2 tommer planker.

Jeg forstår, hvis det ikke lever op til dagens byggestandarder for bolighuse, men for et enkelt høloft er jeg nysgerrig på, om I tror, det virker.

De to HEA bjælker har brug for hver sin stolpe på midten under sig for at række til. Det er lidt for lang spændvidde.

Kan man beregne, hvor meget nedbøjningen ville blive med de oplysninger, jeg skrev, eller er der endda risiko for, at det falder sammen? At det svajer lidt gør jo ikke noget.

Jeg fik det til ca. 50 mm under mine antagelser om last (lav sådan) og afstand.

Ja det måske ikke bliver så vellykket. Så må det vel blive stolpar iaf

Lad os sige, at man forkorter spændvidden for stålbjælkerne til 5,5m (flytter den bærende indervæg 1 meter), hvordan ville det påvirke? Marginalt?

Forkorter du spændvidden til 5 m, kan det nok fungere for de små laster, som du forestiller dig.

Lyder da lovende. Har nok så det rækker til 3 stålbjælker til og med, om det nu påvirker i nogen større grad.

Tre bjælker er naturligvis bedre end to. Det bliver hyggeligere at gå på loftet.

• Synes
öringen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.