15,244 læst ·
52 svar
15k læst
52 svar
Stålbjælke over 4,2 meters åbning
J justusandersson sagde:Hvis man regner med snezone 2,5 (Gävle f.eks.) så opstår der en linjelast på bjælken omkring 3,9 kN/m. Hvis man sætter L/600 som maks for nedbøjning (porte er jo ekstra følsomme) så kunne en HEA 140 være tilstrækkelig. Det ville også fungere med en limtræsbjælke på 190x225. Omkostningen for limtræsbjælken anslår jeg til ca. 70% af stålbjælken.
Jeg kan derimod ikke forstå, hvordan taget med sine 45x120 taglægter kan holde. Er der noget bærende element, som du ikke har redegjort for på tegningen?
Hvordan kommer du frem til 3,9kN/m, lyder meget lidt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
3,9 kN/m var under forudsætning af, at det drejede sig om snezone 2,5. Nu er vi kommet frem til, at det er snezone 3,5, og så er værdierne naturligvis blevet betydeligt højere.
Ja, så det var altså ikke så enkelt som at tilføje lasterne. Faktum er stadig, at ud fra tabel for limtræsbjælke og for den jeg blev anbefalet (115x405) så bliver belastningen lav selv i snezone 3,5. Og den dimension svarer til HEA 200-220, som tidligere nævnt. Vedlægger billede fra tabel, nu er garagen jo ikke fritstående men tilbygget et stenhus, samt at alle øvrige vægge i garagen er murede, således solid gavl på den modsatte side af huset set. Hvilken belastningsgrad er rimelig at forholde sig til? For eksempel limtræsbjælke 90x360 giver belastning på 55% og nedbøjning L/489, 115x315 giver 56% og L/431
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Når man vil sammenligne forskellige dimensioner (af samme holdfasthedsklasse) og deres egenskaber med hensyn til nedbøjning, kan man sammenligne deres arealmoment. Det er en rent geometrisk størrelse, der beregnes ifølge formlen breddexhøjde^3/12. Man kan bruge hvilken som helst enhed, man ønsker, bare man er konsekvent. Selv foretrækker jeg cm af gammel vane. 115x315 har da værdien 29954 cm4, 90x360 34992 cm4 og 115x405 63662 cm4. Hvis man har fået oplysning om en limtrædimension, kan man på denne måde nemt beregne alternative dimensioner med f.eks. mindre højde. Jo bredere limtræsbjælke man vælger, desto mere materiale går der til, hvilket påvirker prisen.
Jeg havde det i tankerne, da jeg skrev kommentaren, jeg får nemlig linjelasten til 7,9 kN ved snelast på 2,5 kN/kvm med egenvægten. Dimensionerer du ifølge Eurocode?J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Den aktuelle taghalvdel er 3x5,5 m, dvs 16,5 kvm. Snelast på 3,5 + egenvægt 0,5 = 4 kN/kvm. 16,5x4=66 kN, hvoraf halvdelen optages af rygbjælken og halvdelen af væggen med portene. 33/5,5 = 6 kN/m. Dette værdi har jeg brugt i mine seneste beregninger.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Eurocode eller ikke spiller ingen rolle, da dette er mere eller mindre et brugsproblem..
Så enkelt er det ikke, når du beregner belastningen. Du skal jo skelne mellem karakteristiske og dimensionerede belastninger, du bruger jo kun karakteristiske belastninger i din beregning. Desuden så skal du bruge diverse sikkerhedsfaktorer, der øger belastningerne.J justusandersson sagde:
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Afhænger vel af hvilke materialparametre man sammenligner med afhængigt af hvilke dimensionerende laster man beregner på(norm)
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Som jeg nævnte ovenfor, afhænger det helt og holdent af, hvilke dimensionerende materialparametre man anvender. I BKR lå sikkerheden på materialet, i eurocode ligger den på lasten. Det vigtigste er, at man er konsekvent og ikke blander normer.
I nye BKR er det vel Eurocode som gælder?B bossespecial sagde: