J justusandersson sagde:
De størrelser, der bruges til at vurdere forskellige aspekter af holdbarhed, bøjningsmodstand og inertimoment, favoriserer jo højde frem for bredde. Den mængde materiale, der indgår i en træstamme med en diameter på 30 cm, kunne række til en bjælke med målene 10x70 cm, hvilket ville have dobbelt så høj bøjningsmodstand som den runde træstamme. Når det gælder anvendelse i horisontale bærende konstruktioner, er stammen nok ikke optimal. Derimod er det åbenbart, at en træstamme anvendt som søjle har den fordel, at den ikke har nogen svagere knækretning.
jo selvfølgelig bliver bøjningsmodstanden bedre hvis man øger højden til 70 cm sammenlignet med 30...

men hvordan står limtræ sig, sig 90x315 sammenlignet med en stamme med diameteren 315

Uden at have detaljeberegnet det, ville jeg tro, at de er ret ligværdige. Stocken har en noget bedre bøjningsmodstand og inerti-moment end limtræet, mens det sidstnævnte har ca. 20 % bedre elasticitetsmodul end normalt konstruktionsvirke (C24). Noget eksakt svar kan ikke gives, medmindre man kender stockens kvalitet.

nej selvfølgelig afhænger det af stocken...
men man kan jo forsøge at finde en så fin og knastfri som muligt, og så måske tage lidt hensyn til tykkelsen...
man kan jo finde en, der er 40-50 cm også...
og lade den grove ende være så grov som den er naturligt, det bliver jo mere stabilt...

det bliver nok det billigste alternativ for mig.

overvejer om man skal fælde granen på 6,5 meter... støtte op i hver ende og lade den "hænge" sig og tørre et år.

så burde egenvægten have gjort sit... og den fået sin endelige form inden montering...

findes der ingen "timringskategori" i dette forum? :)

Justusandersson: Hvordan kommer træghedsmomentet ind?

Eftersom træet har kompenseret for grene, så har de ikke nær så stor betydning for styrken når det gælder rundtræ sammenlignet med savet træ.

C camaro1969 sagde:
nej selvfølgelig er det sådan, at det afhænger af stammen naturligvis..
men man kan jo forsøge at finde en så fin og kvistfri som muligt, og så måske tage lidt ekstra hensyn til tykkelsen...
man kan jo finde en som er 40-50 cm også...
og lade den tykke ende være grovere som den er naturligt, det bliver jo mere stabilt...

det bliver nok alligevel den billigste løsning for mig.

overvejer om man skal fælde granen på 6,5 meter... støtte den op i hver ende og lade den "hænge" sig samt tørre et år.

så burde egenvægten have gjort sit... og den fået sin endelige form inden montering...

findes der ikke "laftingkategori" i dette forum? :)
Angående lafting så har du jo en nabo der kan en del

holmberg87 holmberg87 sagde:
Ang timring så har du ju en granne som kan endel
jo jeg skal præsentere forslaget for ham ved lejlighed :)

tror han synes forslaget med tømmerstokken bliver udmærket... :)

Træghedsmomentet har ingen betydning overhovedet for holdbarheden, når det kommer til en liggende bærende konstruktion. Jeg nævnte det bare i forbifarten, da det var blevet nævnt tidligere i diskussionen ved sammenligningen med bjælker med runde tværsnit.

C camaro1969 sagde:
overvejer om man skal fælde granen på 6,5 meter... støtte den op i hver ende og lade den "hænge" samt tørre et år.
Dette er jeg virkelig ingen ekspert i. Spontant synes jeg, at det ville være bedre at lade den tørre lige, da du ikke har nogen fordel af, at den hænger ned, men det er jeg ikke sikker på.

men I tror styrken er lige så stor i en stamme med 315mm dia som en limtræsbjælke med 315mm højde?

det er vel styrken der er vigtigst for mig... svaj osv spiller jo ingen rolle...

jeg tænker mig at den vil hænge ned af sin egen vægt med tiden... så hvis man laver dette moment før montering burde den have fået sin form for al fremtid? sådan går tankerne i hvert fald, men jeg ved ikke om det stemmer med virkeligheden :)

C camaro1969 sagde:
men ni tror hållfastheten är lika stor i en stock på 315mm dia som en limträbalk med 315mm höjd?
Ja, bøjningsstyrken i liggende position bør være sammenlignelig.

• Synes
camaro1969
  • Laddar…
Efter at have læst lidt indser jeg, at justus taler om bøjningsinertimoment, hvilket ikke har noget med størrelsen inertimoment at gøre. Deraf min forvirring. Men burde bøjningsinertimomentet ikke være relevant i dette tilfælde? Jeg må læse lidt mere.

Jeg måske udtrykte mig lidt sjusket. Jeg henviste til det, som jeg plejer at kalde tværsnitsmoment (b*h^3/12), ofte betegnet som "I", som for vandrette bærende konstruktioner bruges til at beregne nedbøjningen. Denne er jo vigtig i mange sammenhænge, men ikke hvis man vil beregne bøjningsstyrken for noget, der indgår i en tagkonstruktion, hvis man kan acceptere en vis nedbøjning.

Tak for præciseringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.