3,012 læst ·
7 svar
3k læst
7 svar
Stålbjælke HEB180 i mellemdæk linjere overside eller underside mod 45x220
Kort (måske enkel) spørgsmål, traditionelt hus, rektangulært, 4 vægge og hjertemur i midten, ca. 8x12,5m, åbning i hjertemur ca. 4m. Skal man så justere stålbjælken, (i dette tilfælde en HEB180 (beregnet anvendelsesgrad 32%, eller hvad det hedder)), med overkant bjælkelag (45x220) eller underkant, eller midt i? Fordele og ulemper? Skal til at bestille stolper og bjælke til husrejsning, men vakler med målet på grund af ovennævnte overvejelser. Se billede: Det I ser på billedet er, en gavlvæg og bjælkelaget går ud over denne, stålbjælken går 4m ind fra gavlen og stopper ved en KKR 90x90x5, på billedet ligger bjælken som jeg mener justerer i underkant med 45x220.
Ok, tak for info...
Nybyggarn: Mener ikke at nedgøre dit svar, men jeg vil videreudvikle dit svar, hvorfor lagde I bjælken i niveau med underkant 45x220 og ikke i overkant?
Ola78's svar er jo inde på at når man fylder ud/lægger en regel på siden af (typ laskar) bjælkelaget får man støtte for gulv(spån). Findes der nogen anden grund?
Nybyggarn: Mener ikke at nedgøre dit svar, men jeg vil videreudvikle dit svar, hvorfor lagde I bjælken i niveau med underkant 45x220 og ikke i overkant?
Ola78's svar er jo inde på at når man fylder ud/lægger en regel på siden af (typ laskar) bjælkelaget får man støtte for gulv(spån). Findes der nogen anden grund?
Vi havde en konstruktør, der tegnede bjælkelaget for os, og han specificerede, at det skulle være som på dit billede. Nu har vi det lidt anderledes, fordi vi har et gammelt tømmerhus, de originale bjælker er kappet, og nye 220x45 er sømmet på siden af tømmerbjælkerne, men princippet er jo det samme. Vi har også regler på oversiden som støtte for gulvet. Derudover har vi hulbånd (kaldes måske bjælke-stropper?), som binder bjælkerne sammen på undersiden af bjælken og skråt op på hver bjælke, på tømmerhus låser bjælkelaget væggen også, så den ikke kan trykkes udad, men på en regelstolpe er det muligt, at man ikke behøver den funktion, men tjek det, for jeg er usikker der.
Jernbjælken indebærer en vis svaj i konstruktionen = bevægelser, er der derfor anledning til at få samlet reglerne over bjælken. Der er 40mm over til dette, ved at lægge en 45X70, og hugge denne til bjælken, og lad disse gå ca. 0,5 -- meteren til hver side på reglerne.
Ja, jeg er med... tager lige en til spørgsmål inden for samme emne.
Jeg ved ikke, om det hedder nyttelsesgrad eller hvad det hedder, men bjælken er beregnet med trusscon/roofcon til 32%, ifølge konstruktøren ville han ikke gå højere end det pga. risiko for svajfølelse i etagedækket.
Mit spørgsmål er så, hvad er normalt at have for nyttelsesgrad på en sådan bjælke. Skal jeg dimensionere op mere, f.eks. HEB200?
Jeg ved ikke, om det hedder nyttelsesgrad eller hvad det hedder, men bjælken er beregnet med trusscon/roofcon til 32%, ifølge konstruktøren ville han ikke gå højere end det pga. risiko for svajfølelse i etagedækket.
Mit spørgsmål er så, hvad er normalt at have for nyttelsesgrad på en sådan bjælke. Skal jeg dimensionere op mere, f.eks. HEB200?
ja måske det bliver bedre, det findes også bjælker med grovere gods. Men de job, jeg har været med på, hvor man har revet en bærende væg ned for at få et større rum, har ikke holdt mål = svigt i gulvet, hvilket medfører, at der opstår revner. Nu har vores indgreb, betydet en kasse for at dække bjælken, og så bliver det lister og maling, som med tiden giver sig. Men dit loft, nedenunder, bliver jo glat, men forsøg alligevel at vælge et loftmateriale, der klarer bevægelser = panel, Huntonit eller lignende, gips er ikke at tænke på.
Klik her for at svare