Jeg skal lave et hul i ydervæggen og lave et stort køkken. Taget på tilbygningen (14 grader) vil simpelthen bryde fra det oprindelige tag (33 grader).

Spændvidden bliver ca. 5m

Jeg overvejede først at bruge en limtræsbjælke, men overvejer en stålbjælke i stedet. Er der nogen, der ved hvilken dimension jeg har brug for?

I betragtning af at vi fik 1m sne i år skal det være en meget stærk bjælke, måske HEA 180?

Og er der nogen, der ved hvor jeg kan købe dette? jeg bor udenfor Skövde
 
Har selv slået en væg ud på ca 5,5m og lagt en bjælke op. Jeg måtte kontakte en bygningskonstruktør, der beregnede, hvilken jeg skulle have (fik et par forslag).
 
Satte du op støtter af stål med? hvad blev dimensionen på bjælken?
 
Du skal lade en bygningsingeniør beregne bjælken. Ud over de rene belastninger er der brandklassificering at tage hensyn til, hvilket gør, at stålbjælker skal overdimensioneres. Limtræ er meget bedre i den henseende, da det ikke blødgør og bøjer sig i varme.
 
Den information du har givet rækker slet ikke til, at nogen skal kunne dimensionere bjælken for dig her. Desuden skal man undersøge, hvordan punktlasterne fra de nye søjler kan håndteres i fundamentet.

Et sådant indgreb kræver jo desuden byggetilladelse (eller mindst byggeanmeldelse alt efter kommune) da det er et indgreb i bærende konstruktion. Kontakt en konstruktør (bygningsingeniør) for at få det rigtigt fra starten!

Det du kalder "en meget kraftig bjælke" (HEA180) tror jeg slet ikke rækker til ved et spænd på 5,5m, hvis det er fritbærende tagstole i huset + en tilbygning, som skal bæres af bjælken...

En anden ting, man bør overveje ved så store nye åbninger i facaden, er side-stabiliteten. Har du tilstrækkeligt mange stabiliserende vægge tilbage, eller skal du stabilisere med trækbånd?

/Ingeniøren
 
Senest redigeret:
  • Synes
Gaxxan
  • Laddar…
Præcis som flere allerede har skrevet, skal du have en byggnadsingeniør til at beregne den bjælke, uanset hvilket materiale du vælger til den.

Spændvidden har du skrevet, men det er mindst lige så vigtigt at vide, hvor stort taget er i den anden retning. Det bestemmer jo, hvor stor den totale last er, som bjælken skal optage. På samme måde er dimensionerne på det eksisterende tag vigtige, da også denne last skal tages af bjælken. Derudover har du sandsynligvis brug for en professionel til at undersøge, om du har tilstrækkelig bæreevne i fundamentet, hvor du kan placere pillerne.
 
dagodo sagde:
Satte du op støtter af stål med? hvad blev det for dimension på bjælken?
Ja! Jeg satte op stålstøtter på hver side, som blev skimsat nedefra med store stålplader, der blev svejset fast samt boltet fast ned i betonplade. Støtterne har også været fastgjort øverst i de eksisterende reglar med fransk træskrue samtidig med at bjælken blev svejset fast i støtterne, og bjælken er derefter blevet killet fast mod bjælkelaget.

Jeg kan ikke finde papirer nu, men hvis jeg finder dem, kan jeg skrive dem ud... for sjov skyld.

mycke_nu sagde:
Du må lade en bygningsingeniør beregne på bjælken. Udover de rene laster er der brandklassificeringen at tage hensyn til, hvilket gør, at stålbjælker må overdimensioneres. Limtræ er meget bedre i den henseende, da de ikke bliver blød og bøjer sig i varme.
I mit tilfælde var limtræsbjælke totalt udelukket, ville ikke slå hovedet i den, når man skulle gå under den ;) og ville ikke have, at en bjælke skulle forstyrre og sænke loftet. Jeg har min op fældet i loftet men synligt, ikke indkapslet, men malet med nogen brandbeskyttelse maling. Og skulle det nu være sådan, at den bjælke bøjer sig af varme, så er der ikke meget tilbage at have af det hus alligevel:)
 
Tak alle for jeres svar. Jeg var bare ude efter et overblik over, hvad det handler om, og se lidt, hvad andre har gjort. Derfor satte jeg mig selv ned og regnede (arbejder selv som konstruktør, men ikke inden for byggeri, og det var et stykke tid siden).
Hempularen, du har naturligvis ret i, at man skal tage hensyn til hele tagets overflade. Jeg lavede bare en hurtig beregning på en fordelt last af 10 ton og fandt ud af, at jeg havde brug for en HEA Bjælke 280 for at have en nedbøjning på 6 mm. Punktlasterne bliver da 55,3 kN. Så nu skal jeg tjekke, hvad der kræves for en stolpe, der kan klare dette og fundamentet. Jeg havde tænkt mig at støbe en armeret flade, hvor stolperne skal stå. Er der nogen, der ved, hvor stort det skal være for at optage cirka 60 kN tryk?
_chrille_ hvilken type stålstolpe satte du op?

ingeniøren - jeg er i færd med at søge byggetilladelse, og der vil blive lavet en ny grund. Der vil stadig stå andre vægge, der sidestabiliserer. Men selvfølgelig vil jeg overveje det. Måske er det ikke så dumt at gøre det alligevel.

Jeg vil selvfølgelig kontakte en bygningsingeniør, før jeg river ned, men det er sjovt at prøve selv først:)

Brandklassificeringen bliver jo anderledes, når det er stål. Ved nogen, hvad der gælder for det? Skal det bekles med dobbelte gipsplader?
 
Jeg glemte at skrive, at det totale tagareal på tilbygningen bliver ca. 36 m2. Huset er 12 m langt, og der vil blive lavet en åbning på 5m. er det rimeligt at antage, at halvdelen af tagets areal kommer som belastning på bjælken?
selvfølgelig regner man med en snelast på 250 kg/m2 (i zone 2,5)?
 
Kan ikke regne dimensionen ud med denne info, men kan tipse om at du skal have en HEB i stedet for HEA så kommer du ned typisk 50% i dimension, svejser du i livplader kan du komme ned endnu mere.
 
HEB-så må jeg finde mine gamle papirer fra højskolen:) har kun fakta på HEA. tak for tipset!
 
Nogen der ved, hvor man kan købe bjælker? jeg overvejede Hammar bygg i göteborg. de sælger jo fra nedrivninger og renoveringer det som er ok. nogen der har erfaring med dem?
 
HEB er i princippet en HEA med betydeligt grovere gods, disse plejer at blive brugt bl.a. til traverser mm pga. højere bøjningsstivhed.
Også KKR (4-kantet rør) eller lignende kan være et alternativ, hvis du vil holde byggehøjden nede, fordelen med disse er, at du kan lime en brandbeskyttelsesgips direkte på den på en smart måde og undgå at beklæde bjælken.

Angående hammer så har jeg kun gode erfaringer og der bliver stooor forskel sammenlignet med at bestille en bjælke fra en forhandler som privatperson (gætter på 1/5 af prisen). Men tjek også blocket eller hos lokal skrothandler.

dagodo sagde:
HEB-der må jeg finde mine gamle papirer fra højskolen:) har kun fakta på HEA. tak for tippet!
 
KKR rør. det var et rigtig godt forslag. tid til at begynde at tælle igen:)
 
Nu har jeg samlet masser af info og kontaktet en bygningsingeniør, som har hjulpet med rådgivning. Den totale spændvidde er 4735mm. Efter at have beregnet al tænkelig belastning, der kan opstå (ifølge Boverkets bygningsregler), blev det en total belastning på 15,6 ton. Moelven anbefaler max 7 mm nedbøjning på en sådan spændvidde. Jeg har regnet på 6mm. DÅ bliver det en HEA 300, HEB 280 eller en IPE 360. For at bære belastningen, tænkte jeg at bruge limträ, da det er pænere og tåler varme bedre. Limträstolperne bliver 115x115, de kan klare en belastning på op til 93kN. Stolperne i sig vil også blive sidestabiliseret med tømmermurene. Fundamentet vil blive lavet om og forstærket nedenunder. Jeg kan vende tilbage, når det er klart:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.