Hej,

Jeg har af forskellige grunde nogle stolper til bl.a. et altanrækværk, som står på selve gulvet. Tidligere havde jeg gennemgående stolper, der var bærende for taget, men disse rådede, og ligeledes undertaget, fordi jeg ikke fik tætnet gennemføringen godt nok.

Byggede en ny veranda, men nu med nedre bærende stolper og tag, som jeg derefter tætnede fra oven, og derefter et rækværk med stolper stående på den forstærkede tagbeklædning.. naturligvis (og forventet) begynder disse stolper at blive lidt rådne i bunden, og jeg har ingen idé om, hvordan man bygger tilsvarende, så det bliver holdbart på sigt. Jeg vil ikke lave hul i tagbeklædningen.
Byggede med viden om, at jeg skal udskifte stolperne, men måske har I nogle smarte løsninger derude :)

Murkne stolper på verandaens gulv med fugt og mos omkring bunden.

Hvis nogen har nogle tips, bliver jeg glad :)
 
Læg først belægningssten. Så stolpen. Prøv at skære belægningsstenen så lille som muligt. Så vandet løber ned. Så kan du (jeg ville gøre det) dyppe enden af stolpen i gammel rigtig slidt motorolie! Dens mineraler beskytter træet i mange år! Selv satte jeg almindelige trykimprægnerede direkte i jorden (dyppet i motorolie først) for næsten 15 år siden. Sidder fast stadigvæk.
 
Hvis stolperne alligevel står løst på tagpappen, så er netop en "offersten" eller offerbræt/klods en god idé. Dog vil du sandsynligvis med tiden få samme problem med stolpens nederkant (selv trykimprægneret i klasse for jordkontakt).

Et alt for offerklods er at skrue en sådan udenpå stolpen i nederkant, og lade stolpen slutte nogle cm over tagpappen. Så udskifter du blot offerklodsen, når den begynder at blive dårlig. Stolpens underdel bør holde længe.

Et andet alt er at gøre stolpen todelt og kun lade den ene halvdel gå helt ned til pappen. Så er det nemmere at udskifte den halvdel, der er skadet.

Eller en eller anden lignende variant, som passer til din hegnskonstruktion, så du undgår at rive det hele ned hver gang, det er tid til at skifte.
 
S
Atom sagde:
Læg først belægningssten. Så stolpen. Forsøg at skære belægningsstenen så lille som muligt. Således at vandet kan løbe ned. Så kan du (jeg ville gøre det) dyppe enden af stolpen i gammel rigtig slidt motorolie! Dens mineraler beskytter træet i mange år! Jeg brugte selv almindelige trykimprægnerede stolper direkte i jorden (dyppet i motorolie først) for næsten 15 år siden. De sidder stadig fast.
belægningssten på altanens tag?
 
SBH sagde:
fliser på altan taget?
Visst. En enkelt. Eftersom den er uorganisk vil den aldrig forårsage problemer. Samtidig som vand yderst sjældent kommer i kontakt med træet. Man kan bruge galvaniserede "sko". Alt uorganisk duger.
 
S
Atom sagde:
Visst. En enstaka. Eftersom den er oorganisk kommer den aldrig til at forårsage problemer. Samtidig kommer vand yderst sjældent i kontakt med træværket. Man kan bruge galvaniserede "sko". Alt oorganisk duer.
mange vil spekulere på, hvordan man tænker da
 
Sæt den på en pallningsbricka i plast, brickan skal være mindre end stolpens bund.
 
SBH sagde:
mange vil undre sig over, hvordan man tænker så
Det er en anden sag. Det vigtigste er ikke at skulle skifte stolperne så ofte. Fuldt? Ja, helt sikkert. So what?
 
S
trykt tømmer
beklæd stolpe med tjære/tjærepap
offerbræt.
beklæd med plade
 
Hej og tak for tips,
Offerbræt.. er det helt enkelt at stille stolpen på et brætstykke i samme størrelse som stolpen?

Også lidt nysgerrig på en 'palleplade' hvordan kunne sådan en se ud?

Jeg har lavet stolperne, så de kan saves lidt af "om hvis nu" og "om hvis nu" skete meget hurtigere, end jeg troede.
Måske save dem ned 10mm og sætte offerbrædder på en eller anden måde er smart, så kan jeg stille dem i et spildoliebad et stykke tid også... :P

tak alle for jeres input!
 
Hvordan ser molekylerne ud i en en almindelig motorolie? Spontant lyder det som et rigtig dårligt råd, givet at der faktisk findes produkter specielt udviklet til at trænge ind i og beskytte træ.

Resonemanget med offerklods må være et godt råd, hvis vand aldrig kan komme ind i samlingen mellem klods og stolpe, men det lyder vel ikke specielt sandsynligt på et altanrækværk?

Givet at det ikke er særlig mange stolper, havde jeg købt en stak sådan nogle (eller noget lignende), skruet den maskinskruegevinddel står af og brugt U-delen som fod på stolpen, eventuelt med lidt svillepap under, for at beskytte tagpappen. Før jeg skruede U-delen på den kappede stolpe, ville jeg forsøge at mætte endetræet med træolie beregnet til formålet. Men det er jo bare mig det...
 
Træolie hærder oxidativt, hvilket gør den mere og mere hydrofil. Det er dårligt for kapillærvirkningen. Motorolie vil holde betydeligt længere, så det er egentlig ikke et dårligt råd. Endnu bedre er det med varm paraffin. Tænk smeltet fyrfadslys.
 
Motorolien kan jo blive siddende i træet, men om sommeren sveder det ud. Ikke kønt. Motorolien er måske en gammel skrøne, jeg kendte en gammel mand, der mente, det var bedst som rustbeskyttelse under biler. Årsagen var nok, at det var det, han havde gratis.
Endetræ på fugtigt underlag er nok det sværeste. Offerdeler af træ i forskellige former er en god idé. Man kan også lægge en hel syll, som måske er lettere at skifte om nogle år end enkelte stykker.
 
Hej og mange tak for alle tips.

Pallningsbricka eller M-gængestolpesko, offerbräda eller marksten, impregneringsolie eller motorolie..
Mange alternativer (kunne godt lide motorolie-alternativet, for jeg skiftede for nylig olie på mit eks' bil, og den motorolie ville med ovenstående resonemang konservere til tidens ende :) )

Jeg vil save de angrebne dele af og derefter imprægnere og understøtte med et af jeres tips. Så maling, og vips er man tilbage på jobbet igen..
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.