Bor i et 70'er hus (älvsbyhus) og begynder at planlægge for paneludskiftning. Væggen er opbygget ifølge billedet. Det ser ud til at være en slags sømmeliste, men jeg tror den er indfældet i de stående regler (spantret).

Kunne man fjerne dækslet på yderpanelen og gemme bundbrædderne som en ny sømmeliste? Derefter lægge vandret panel på det?

Vindsperren, der sidder på den porøse træfiberplade bag bundbrættet, ser okay ud. Skal man bare forsøge at tape for hullerne eller supplere med ny vindsdug, hvor der er større skader? Det føles meningsløst at sætte ny vindsperre på bundbrættene, da der bliver en luftspalte mellem disse.
Taknemmelig for svar.

• Diagram over vægkonstruktion for ydervæg med specifikationer for materiale og tykkelser, herunder panel, træfiberplade, reglar og vindpapp.
Jeg ville have fjernet den gamle panel helt og ekstraisoleret facaden med 95mm mineraluld, inden jeg monterede en ny yderpanel.

F fribygg sagde:
Jeg ville have fjernet den gamle panel helt og efterisoleret facaden med 95mm mineraluld, inden jeg monterede en ny yderpanel.
Samtidig forbruger jeg omkring 11 000kwh totalt inkl. elforbrug, og risikoen øger for at få problemer, som jeg ikke har lige nu.
120 i væggene lige nu totalt 🤣

N Niklaspe sagde:
Samtidig forbruger jeg omkring 11 000kwh totalt ink elforbrug og risikoen øger for at få problemer som jeg ikke har i øjeblikket.
120 i væggene lige nu totalt 🤣
11000kWh per år for opvarmning inkl husholdningsel for et 70'er hus?

F fribygg sagde:
11000kWh per år for opvarmning inkl. husholdningsel for et hus fra 70'erne?
Ja, selv 10500 det første år med jordvarme og et barn🤣 Thermia Atlas 12kw!
150+40 er huset.
Norrbotten.

Prøvet ned til -36 grader ude temperatur, da gav pumpen 11kw, så der var lidt tilbage!!;)

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.