17,171 læst ·
44 svar
17k læst
44 svar
Stabilisere høj altan, nyt rækværk.
gætter på, at dine 95x95 søjler klarer mellem 1,5 til 2 ton stykket ved 3m længde, og mange stolper ser ud til at være kortere = klarer mere last. Er det virkelig stolperne, der svigter? Føles mere som om I har for svage bjælker eller for lang spændvidde på bjælkerne. og hvis det er tilfældet, hjælper kryds ikke meget.
2*45*90 plejer vel at blive set som stærkere end 1*90*90 eller har jeg rodet det sammen nu?
Ok, lyder godt.D daugaard sagde:gætter på, at dine 95x95 søjler håndterer mellem 1,5 til 2 ton hver ved 3 m længde, og mange stolper ser ud til at være kortere = klarer mere last. Er det virkelig stolperne, der svajer? Føles mere som om, I har for svage bjælker eller for lang spændvidde på bjælkerne. Og hvis det er tilfældet, hjælper kryds ikke meget.
Næ, jeg ved som sagt ikke.
Bjælkerne er 195x45.
Afstanden mellem fundamenterne er 2,5 m på den side, der ses på billederne.
Og 2,8 på den anden side.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
På følgende side i Træguiden findes en tabel over, hvilke belastninger stolper af konstruktionsvirke kan klare med hensyn til dimensioner, længde og styrkeklasse. Værdierne gælder i klimaklasse 1-2, dvs. indendørs eller regnbeskyttet. Udendørs (klimaklasse 3) gælder lavere værdier.
https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
3 meter lange 95x95 stolper af C 14 virke kan klare ca. 9 kN dvs. ca. 900 kg i klimaklasse 1-2.
https://www.traguiden.se/konstrukti...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100
3 meter lange 95x95 stolper af C 14 virke kan klare ca. 9 kN dvs. ca. 900 kg i klimaklasse 1-2.
njaa, det kan ikke jeg læse mig til iaf. 45x95 c14 klarer ca. 9 kN ifølge tabellen! 95x95 er mere end to 45x95 sammen, altså over det dobbelte = ca. 18 kN 1800kgJ justusandersson sagde:På følgende side i Træguiden findes en tabel over hvilke laster stolper af konstruktionsvirke klarer med hensyn til dimensioner, længde og styrkeklasse. Værdierne gælder i klimapakke 1-2, dvs. indendørs eller regnbeskyttet. Udendørs (klimapakke 3) gælder lavere værdier.
[link]
3 meter lange 95x95 stolper af C 14 virke klarer da ca. 9 kN dvs. ca. 900 kg i klimapakke 1-2.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så læser man ikke tabellerne. Almindeligt konstruktionsvirke, f.eks. 45x95 har en stivere og en svagere retning. Ved en længde på 3 meter kan den klare ca. 9 kN i den stive retning. I den svage retning kan den derimod kun klare 4,8 kN ved en længde på 2 meter, ved 3 meter (hvilket ikke kan læses ud fra tabellerne) meget lidt. En 95x95 kan klare ca. 9 kN i begge retninger ved 3 meters længde.
Så med andre ord burde min terrasse blive mere stabil af stolpeskiftet!?J justusandersson sagde:Så læser man ikke tabellerne. Almindeligt konstruktionsvirke, f.eks. 45x95 har en stivere og en svagere retning. Ved en længde på 3 meter klarer den ca. 9 kN i den stive retning. I den svage retning klarer den derimod kun 4,8 kN ved en længde på 2 meter, ved 3 meter (hvilket ikke kan aflæses ud af tabellerne) meget lidt. En 95x95 klarer ca. 9 kN i begge retninger ved 3 meters længde.
Ikke tilstrækkelig, men mere stabil i den ene retning.
Prøv at læse tabellen igen.J justusandersson sagde:Så læser man ikke tabellerne. Almindeligt konstruktionsvirke, f.eks. 45x95 har en stivere og en svagere retning. Ved en længde på 3 meter klarer den ca. 9 kN i den stive retning. I den svage retning klarer den derimod kun 4,8 kN ved en længde på 2 meter, ved 3 meter (hvilket ikke kan læses ud fra tabellerne) meget lidt. En 95x95 klarer ca. 9 kN i begge retninger ved 3 meters længde.
Hvis man eliminerer knækning i y-retning så klarer en 45x95 c14 ca. 900 kg i centrisk trykkraft med en leddet indfæstning i stolpens begge ender ifølge tabellen. En 95x95 klarer da det dobbelte = 1800 kg. (c30 klarer et sted omkring 3000 kg) ved ikke hvilken styrkeklasse på træet som er brugt. + at jeg formoder, at indfæstningen ikke er leddet, så da bør man kunne lægge nogle ekstra kilo til
Ellers så kan du tjekke tabellen for stolper i limtræ, bæreevnen er ca. 3500 kg for en 3 m 90x90 mm stolpe.
For at 45*90 skal være bedre forudsættes det naturligvis, at de er skruet sammen, så bliver det ikke summen af to reglar. Hvis de stod løse, bliver det naturligvis dårligere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Min tanke med at linke til Träguidens tabel over knækbelastninger for konstruktionsvirke var dels at vise styrkeklassens store betydning, dels hvordan bæreevnen hurtigt falder med øget længde på stolpen. Jeg tænkte også, at det kunne være en enkel måde for nogen, der ikke er særligt kyndig i statik, at få en opfattelse af en nedre belastningsgrænse. Jeg indser nu, at det ikke var særligt pædagogisk tænkt, men snarere bidrog til øget forvirring.
Träguidens tabel bygger på Eulers andet knæktilfælde [en stang der er leddelt både i toppen og bunden] fra 1744. Knækbelastningen er direkte proportional med elasticitetsmodul og arealtrægehedsmoment og omvendt proportional med kvadratet af længden. For et rektangulært tværsnit har arealtrægehedsmomentet forskellige værdier i den stive henholdsvis den svage retning. Det er selvfølgelig sådan, at to bjælker kan bære dobbelt så meget som én under tilsvarende forhold. Skal man ekstrapolere værdier fra denne tabel for stolper med kvadratisk tværsnit, bør man helst gå ind i selve formlen. Skal man sammenligne med limtræ (som findes i en anden tabel i träguiden), bør man tænke på, at limtræ har næsten dobbelt så høj elasticitetsmodul som C 14 virke. Tabellerne gælder for klimaklasse 1-2. For udendørs konstruktioner (klimaklasse 3) kan man regne med 60 % af kapaciteten.
Et dæk som i sine yderkanter er så højt som TS’s bør dimensioneres som en altan. Det indebærer en samlet nyttelast og egenvægt på ca. 400 kg per kvm.
Träguidens tabel bygger på Eulers andet knæktilfælde [en stang der er leddelt både i toppen og bunden] fra 1744. Knækbelastningen er direkte proportional med elasticitetsmodul og arealtrægehedsmoment og omvendt proportional med kvadratet af længden. For et rektangulært tværsnit har arealtrægehedsmomentet forskellige værdier i den stive henholdsvis den svage retning. Det er selvfølgelig sådan, at to bjælker kan bære dobbelt så meget som én under tilsvarende forhold. Skal man ekstrapolere værdier fra denne tabel for stolper med kvadratisk tværsnit, bør man helst gå ind i selve formlen. Skal man sammenligne med limtræ (som findes i en anden tabel i träguiden), bør man tænke på, at limtræ har næsten dobbelt så høj elasticitetsmodul som C 14 virke. Tabellerne gælder for klimaklasse 1-2. For udendørs konstruktioner (klimaklasse 3) kan man regne med 60 % af kapaciteten.
Et dæk som i sine yderkanter er så højt som TS’s bør dimensioneres som en altan. Det indebærer en samlet nyttelast og egenvægt på ca. 400 kg per kvm.
Godt tænkt, og selvfølgelig kan man forsøge at forstå. Men det bliver meget dybt hehe.
Hvis jeg skal forsøge at opsummere lidt.
For at klare 400 kg / kvm på vores altan/balkon.
Så føles det som om jeg virkelig har brug for flere stolper. Og jeg overvejer at placere en række i midten af altanen. Så bliver der ca. 2-2,5 m mellem stolperne.
Hvis jeg skal forsøge at opsummere lidt.
For at klare 400 kg / kvm på vores altan/balkon.
Så føles det som om jeg virkelig har brug for flere stolper. Og jeg overvejer at placere en række i midten af altanen. Så bliver der ca. 2-2,5 m mellem stolperne.