Vi har en altan som har været der i et stykke tid.
Det er ikke os, der har bygget den.
Den løber langs 2 sider af huset, 10 meter på den ene side og ca. 11 meter på den anden side.
3 henholdsvis 3,5 meter ud fra huset.

Bygget med 195x45 reglar/bjælker og bærelinjer.
På to sammenføjede reglar 95x45 som stolper. Hjørnet, hvor siderne mødes, er ca. 3 meter fra jordniveau og enderne slutter på 1 meter henholdsvis 1,8.
Ydre bærelinjer er skarvet udenfor fundamentet og er sunket flere centimeter.
Fundamenterne står med 2,5 - 2,7 m mellemrum.

Gelænderet er bygget med stolperne, der fortsætter opad. Indklædte. Men nu er de rådnet.
Så skal bygge nyt med stolper, der fastgøres på indersiden af den ydre bærelinje.

Altanen svajer betydeligt.
Jeg er begyndt at udskifte den ydre bærelinje, som jeg nu skal sammensætte over fundamenterne. Og overvejer at sætte en planke på indersiden.
Er det tilstrækkeligt med en ydre bærelinje, som er skarvet på hvert fundament? Eller bliver det ustabilt?
Vil man helst have den lang og over flere stolper?
Jeg udskifter stolperne med 95x95 stolper.

Jeg tror ikke, det er nok for god stabilitet.
Så yderligere planer om at sætte flere rækker af stolper op, så jeg får maks. 2 meter mellem væg-stolpe-yder stolpe.

Og så skruer jeg korte stræbere (hedder det sådan?) på alle ydre stolper mod ydre bærelinje.

Jeg har brug for jeres meninger og råd om dette?

Så undrer jeg mig over, hvordan jeg skal montere gelænderstolperne, specielt i hjørnet.
Da den bærende stolpe jo sidder i hjørnet. Og jeg kan derfor ikke skrue min gelænderstolpe der. Så den bliver ved siden af. Dermed kommer gelænderet et stykke ind på altanen.

• Synes
Oedlan
  • Laddar…
Ingen som vil give lidt tips ?

• Synes
D09
  • Laddar…
A Awes78 sagde:
Vill man ha så lång och över flera stolpar helst ?
Ja.
For at kunne vurdere om du har de rigtige dimensioner både på stolper og bjælker, er der brug for en enkel målsat skitse. 3 meter høje stolper af 2 stk 45x95 er på grænsen.

Jeg er i gang med at erstatte dem med 95x95 stolper nu.

Fri højde og last er det, der bestemmer, hvad en stolpe kan klare. Kan du stabilisere dem i sidled i begge retninger, tåler de mere.

Hej

Jeg står i startgrupperne til at bygge noget lignende det, du har.
Læg gerne nogle billeder og skitser op.
Det ville være interessant at se, hvad jeg skal tænke på, når jeg bygger, og så er det lettere at se, hvad du mener.

Her kommer to billeder

• Træterrasse på græsplæne med støttebjælker. Under terrassen ligger brædder, og ved siden står en blå rød badering samt en stige.
  • Alt-tekst: Stor træterrasse med hvidt rækværk og parasol ved gul hus, stige op ad siden, omgivet af græsplæne og træer.
Uden at kende til c/c afstandene mellem gulvbjælkerne tør jeg sige, at i hvert fald den yderste stolpe er for svag alternativt utilstrækkeligt afstivet.

Godt, sig hvad I mener og ved. Fordi jeg ikke ved.

På billederne har jeg en masse ekstra stivere for at kunne løsne stolper og bjælker.

Det er 600 mellem gulvbjælkerne. Alt er 195x45.
Stolperne 95x95

Hvor tyk stolpe bør jeg have?
Eller kan jeg slippe afsted med sidestag fra stolpe til yderste bjælke?

Yderligere tanker er.
Sætte ekstra rækker med stolper under terrassen.
Tættere mellem yderste stolper og pæle.

Det er stolpernes store højde, der er problemet, fordi risikoen for såkaldt knækning reducerer den mulige last. Enten udskifter du de længste stolper med trykimprægnerede af limtræ, eller også stiver du disse stolper af i begge retninger f.eks. med en form for kryds.

Ok. Eftersom jag precis er begyndt at skifte til disse, så har man jo ikke lyst til at skifte dem igen.

Hvor store kryds tror du, der behøves?
Over hele åbningen, fra jorden til toppen af stolpen?

Har plinterne bevæget sig, eller hvad var det, der havde sunket flere cm?

Man kan jo også forstærke søjler ved at bygge på dem. Du kan for eksempel limskrue flere reglar fast i de søjler, du allerede har, hvis de ikke er rådne... Så får du automatisk en stærkere stolpe... Ellers er kryds altid stærke.
Jeg er selv i gang med at bygge en terrasse lige nu, hvor den højeste stolpe er ca. 160 cm høj. Jeg har brugt 2 stk. 45x120 og limskruet dem sammen... Det føles stærkt nok.

Noget lignende dette for eksempel:
Tredimensionel illustration af en metalstruktur med vertikale og diagonale bjælker, sandsynligvis del af en byggekonstruktion.

T tobbbias sagde:
Har stolperne bevæget sig, eller hvad var det, der havde sænket sig flere cm?

Man kan jo også forstærke søjler ved at bygge på dem. Du kan fx lime- og skrue fast flere planker på de søjler, du allerede har, hvis de ikke er rådne... Så får du automatisk en stærkere stolpe... Ellers er kryds altid stærke.
Jeg er selv i gang med at bygge en terrasse lige nu, hvor den højeste stolpe er ca. 160cm høj. Jeg har brugt 2 stk. 45x120 og lime- og skruet dem sammen... Det føles stærkt nok.
Samlingerne på den ydre planke var uden for stolperne. Og ikke tilstrækkeligt forstærkede.
Derudover har stolperne også sunket, ja.

Lyder som om jeg skal bygge kryds.

J justusandersson sagde:
Noget lignende dette for eksempel:
[billede]
Ok. Skal jeg bygge krydserne i samme stolpemateriale som stolperne?
Føles som om det bliver tungt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.