Hej,
Jeg skal opsætte en skillevæg mellem soveværelse og stue, og den skal være så tynd som muligt (45mm reglar cc 45cm). Jeg vil dog hænge et par elguitarer op på væggen (som skal tapetseres) og det føles lidt spinkelt med gips. Helst ville jeg have plywood, men det er jo ikke godt som tapetunderlag. Findes der nogen gipslignende plade, der er lidt kraftigere mon?
/M

Sæt en OSB under gipsen

• Synes
Anonymiserad 405730 og 2 andre
  • Laddar…
M matknu sagde:
Hej,
Jeg skal sætte en skillevæg mellem sove- og dagligstue, og den skal være så tynd som muligt (45mm reglar cc 45cm). Jeg vil dog hænge et par elguitarer på væggen (som skal tapetseres), og det føles lidt svagt med gips. Helst ville jeg have plywood, men det er jo ikke godt som tapetunderlag. Findes der en gipslignende plade som er lidt kraftigere mon?
/M
Sæt plywood mellem reglarne der, hvor du havde tænkt at hænge noget op. Det bygger intet. Gips den side du vil have guitarene på først, og "hæng" plywoodstrimlerne i gipsen. Det er nemmest.

• Synes
Byggmil og 4 andre
  • Laddar…
P
Kortlæg hvor guitarerne skal hænge, hvis du skal have enkelgips. Ellers sæt krydsfinér/OSB/spånplade og derefter gips, eller dobbeltgips.

P
Selv ultraboard og sådan fermacell.

P
T tergo sagde:
15 mm brandgips hårdere-stivere plade

[link]
Cool! Er dette som en almindelig 13 mm plade, der er 15 mm, eller har som gjort noget særligt mere? :)

Den ofrivillige klåparen sagde:
Cool! Er dette som en almindelig 13 mm plade der er 15 mm, eller har som gjort noget specielt mere? :)
den er hårdere, lettere at save end at skære når man kapper den, samt at den svarer til dobbelt gips i brandskydd

• Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
P
T tergo sagde:
den er hårdere, lettere at save end at skære når man kapper den, samt at den svarer til dobbelt gips i brandsikring
Coolt! Tak for at du deler. Sådan skulle jeg nok have haft i stedet for enkelgips, som jeg satte på en væg for at slippe for at flytte karm eller sætte klods på foderet.

Ultraboard om du bare kan/vil have en plade og vil have gipsens øvrige egenskaber, det er muligt at skrue direkte i den eller sætte gipsanker/Molly. Spånplade fungerer ellers til at tapetsere. Alternativt skruer du hængerne fast på en dekorativ bræt/plade. En fordel ved det er, at guitarerne kommer lidt længere fra væggen. Der findes færdige løsninger, men det er sjovere at lave noget musik-inspireret selv.

O
mange overvurderer ultraboarden (finns flere andre) egenskaber, den er absolut hårdere og klarer mere last men ikke mere moment.
så det hjælper sjældent at bruge denne plade.

meget bedre at felle ind osb mellem reglarne alternativt anvende pladebånd.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.