Skal bygge ud vores hus (se vedhæftede billede). BV ydervægge er i dag pudsede og bygget af 290 mm lecablokke. De nye vægge vil være HELT over jorden. Bør holde mig under 300 mm vægtykkelse (for at plantegningen skal fungere), men vil også opnå god energieffektivitet samt gøre det let at producere (for mig). Har bygget garage men aldrig muret nogle vægge, kun fundamentstenene til garagen. Min tanke (alt B) vægkonstruktion bliver da: Puds, 90 mm leca, 195 mm regel/isolering, Dampspærre, 13 mm gips.
Arbejdsordningen: Regle væggene op. Mure væggene. (Så har man jo en god "form" at følge). Pudse ydersiden. Trække VP rør osv. Isolere, plastre og på med gips!
Er jeg helt ude og cykle med denne måde at tænke på?

• Husudvidelse med eksisterende og planlagte vægge markeret; tekst beskriver vægkonstruktionens tykkelse og materialer, inkl. lecablokke og isolering.
Jeg tror, at arbejdsordenen bliver forskellig i de forskellige tilfælde. I tilfælde et er lecaen den bærende komponent, og det bliver svært at opklodse hele huset med 45x45-regler, så der synes jeg, at du skal mure først. I det andet tilfælde bygger du snarere med regelstammen bærende, og så vil lecaen mest fungere som pudsbærer, så der sætter du lecaen til sidst.

Alt afhænger af, hvor godt isoleret du ønsker det. Alternativ to er naturligvis bedre isoleret, men jeg tror, at jeg endda ville have sat 50-100 millimeter EPS (frigolit) som pudsbærer i stedet for lecaen. Det bliver meget nemmere, og du får en endnu bedre isoleret væg. Den eneste ulempe er, at pudset bliver mere følsomt, det tåler ikke, at man sparker med foden mod væggen og lignende.

Væggen kommer til at ligge i direkte forbindelse med græsplænen, og med 2 småbørn i huset (og nogle gange en smågal far) er der nok risiko for, at væggen kan få "påhældning" af diverse forskellige genstande.

I så fald er det nok bedre at køre med leca, ja.. :)

Findes der andre alternativer til leca, typ noget egnet plademateriale som man derefter kan pudse for at få en mere holdbar overflade (end pudset EPS). Føler at dette ikke rigtig er min hjemmebane.

Ja, du kan jo altid bruge tyk puds i stedet, på for eksempel træullit. Tror i øvrigt, at du kan bruge det på celleplast også. Tyk puds er jo mere holdbart.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.