Jeg har tidligere stillet en hel del spørgsmål om asbest i dette forum, og her kommer endnu et spørgsmål.
Jeg ønsker ikke nogen onde kommentarer om, at jeg har en overdreven bekymring for asbest, men eftersøger kun seriøse svar fra dig, der virkelig vil give mig råd om denne sag og intet andet.
Er der nogen, der ved, hvordan sprøjteasbest ser ud?
Hvordan føles materialet, hvis man rører ved det?
Struktur?
Ligner det en pudset/muret overflade i udseende og følelse?
Eller ser/føles det anderledes?
Hvor tykt plejer materialet at være?
Kan man fx have "muret op" en 4-5 cm tyk "væg" bag ildstedet med sprøjteasbest, eller er det i så fald kun det yderste lag og sandsynligvis almindeligt mørtel nedenunder?
Ved nogen, om sprøjteasbest tidligere kan have været brugt på en væg bag fx ildsteder som kakkelovn osv.?
Eller som belægning på skorsten?
Eller på vægge og lofter i et gammelt fyringsrum? Fx på "vassmatta".
Og, blev sprøjteasbest overhovedet brugt i private hjem, eller var det kun i industrien?
Kan denne væg være opbygget med sprøjteasbest?
Jeg troede først, det var almindeligt mørtel bag en gammel ildsted, men er usikker.
Der sad et gammelt væv "limet" på overfladen tidligere. Vi fjernede dette og malede overfladerne.
Maling som blev påført for ca. 5 år siden er begyndt at løsne sig, og overfladen nedenunder føles lidt knudret, men med en ret glat overflade. Tykkelsen er ca. 4-5 cm.
Sprøjteasbest eller usandsynligt?
Hvordan kan jeg afgøre dette?
Jeg ønsker ikke nogen onde kommentarer om, at jeg har en overdreven bekymring for asbest, men eftersøger kun seriøse svar fra dig, der virkelig vil give mig råd om denne sag og intet andet.
Er der nogen, der ved, hvordan sprøjteasbest ser ud?
Hvordan føles materialet, hvis man rører ved det?
Struktur?
Ligner det en pudset/muret overflade i udseende og følelse?
Eller ser/føles det anderledes?
Hvor tykt plejer materialet at være?
Kan man fx have "muret op" en 4-5 cm tyk "væg" bag ildstedet med sprøjteasbest, eller er det i så fald kun det yderste lag og sandsynligvis almindeligt mørtel nedenunder?
Ved nogen, om sprøjteasbest tidligere kan have været brugt på en væg bag fx ildsteder som kakkelovn osv.?
Eller som belægning på skorsten?
Eller på vægge og lofter i et gammelt fyringsrum? Fx på "vassmatta".
Og, blev sprøjteasbest overhovedet brugt i private hjem, eller var det kun i industrien?
Kan denne væg være opbygget med sprøjteasbest?
Jeg troede først, det var almindeligt mørtel bag en gammel ildsted, men er usikker.
Der sad et gammelt væv "limet" på overfladen tidligere. Vi fjernede dette og malede overfladerne.
Maling som blev påført for ca. 5 år siden er begyndt at løsne sig, og overfladen nedenunder føles lidt knudret, men med en ret glat overflade. Tykkelsen er ca. 4-5 cm.
Sprøjteasbest eller usandsynligt?
Hvordan kan jeg afgøre dette?
Sprøjteasbest anvendes som isolering på stål, ventilationskanaler etc. Kombinationen lydisolering-beklædning almindelig i kirker, foredragssale, restauranter.
Eksempler på forskellige steder, hvor der forekommer asbest:www.fiberanalys.dinstudio.se/files/Materiallista.pdf
Eksempler på forskellige steder, hvor der forekommer asbest:www.fiberanalys.dinstudio.se/files/Materiallista.pdf
Det der ser virkelig ud som puds bag farven. Antager at murstocken ikke bruges længere og hvis der så kommer ned fugt oppefra gør det sandsynligvis at farven løsner. Det var almindeligt at man tapetserede eller satte væv over murstockar når man moderniserede huse. Man ville ikke at det gamle umoderne skulle kunne ses.
Tak fine jer for jeres synspunkter!
Ja, jeg håber på puds. Men, overfladen er lidt mere glansfuld end puds plejer at være, den plejer jo at være mere ru.
Tænker dog på, om det måske kan være gammelt lim, som den tidligere væv sad fast i, der bidrager til den glansfulde overflade, men at der er puds nedenunder. Muren anvendes stadig, men meget sjældent. Har en fedtstensovn i rummet ved siden af, samme mur, men fyrer som sagt sjældent i denne.
Ja, jeg håber på puds. Men, overfladen er lidt mere glansfuld end puds plejer at være, den plejer jo at være mere ru.
Tænker dog på, om det måske kan være gammelt lim, som den tidligere væv sad fast i, der bidrager til den glansfulde overflade, men at der er puds nedenunder. Muren anvendes stadig, men meget sjældent. Har en fedtstensovn i rummet ved siden af, samme mur, men fyrer som sagt sjældent i denne.
Klik her for at svare