Hej. Jeg skal renovere en vogn, hvor bjælken bagtil skal kunne klare 3 ton. Det jeg er lidt usikker på er, hvilken tykkelse jeg har brug for på det kvadratiske stålrør. Målene udvendigt har plads til 100x100 mm. Er der nogen, der er dygtige til dette, da jeg har en tendens til at overdimensionere ting, og i dette tilfælde vil jeg gerne undgå det for at have så lav egenvægt som muligt?

Hvad er bjælkens spændvidde, og hvordan ser lasten ud? Er det en punktlast, og i så fald hvor, eller en jævnt fordelt last?

Spændvidde knap to meter. Det er en allroundvogn, som er blevet brugt til alt fra færdigsavet tømmer til pæle. Man plejer at kunne laste 4 ton på vognen fordelt på et areal på 2x4 meter. Deraf 3 tons anslået styrke på bagakslen for at være på den sikre side. Det lidt dumme ved vognen er, at hjulakslen sidder helt bagtil. Det betyder, at vægten fordeles mellem træk og bagest på vognen. Den har over 20 år på bagen, så det er blevet sådan, at hjulakslen har bøjet sig der, hvor bjælken i midten går. Den har en lasthøjde på 40 cm, så man vil gerne reparere den, inden den bliver yderligere bøjet med skader, som er betydeligt sværere at fikse. Overvejer lidt almindelige KKR-rør 8 mm 100x100.

Med KKR 100x100/8 mm bliver max nedbøjning ca. 4 mm, hvis 3 tons last er jævnt fordelt. Så har du gode marginer til 1/300 af spændvidden, som er ca. 7 mm. Det lyder som et fornuftigt kompromis. Ellers findes der mere materiale-effektive løsninger.

J justusandersson sagde:
Med KKR 100x100/8 mm bliver max nedbøjning ca. 4 mm, hvis 3 tons last er jævnt fordelt. Så har du gode marginaler til 1/300 af spændvidden, som er ca. 7 mm. Det lyder som et fornuftigt kompromis. Ellers er der mere materialeffektive løsninger.
Tænker du på noget specielt? Årsagen til KKR er, fordi det er lettere at få fat i og frem for alt er det billigere. Halvdelen af prisen mod VKR. Overvejede også en HEB bjælke, men det er svært at få en fornuftig løsning til hjulakslen, som er tilpasset til at løbe indvendigt i en 100x100 bjælke på siderne. Den gamle konstruktion har jo trods alt holdt 20 år.

Jeg forstod, at du helst ville have kvadratisk tværsnit af praktiske grunde. Jeg tænkte mere på andre læsere, da jeg skrev som jeg gjorde. En rektangulær profil (på højden) kan jo give samme styrke til en lavere vægt. F.eks. KKR 120x60/6 mm. På så korte strækninger bliver prisforskellen forsvindende lille.

Jo jeg ved det. Men det bliver en del mere arbejde for at tilpasse selve hjulkassen, som går lidt ind i røret. Hvorfor det er gjort sådan, skyldes nok for at fordele belastningen mod hvert hjul. Det er en gammel fodervogn fra starten, som er ombygget. Takket være at hjulene sidder udenfor, er den ideel til materiale ved byggeriet, fjernelse af småtræer osv. Man undgår at løfte højt. Tak for svar.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.