7,428 læst ·
9 svar
7k læst
9 svar
Spørgsmål om indvendigt loft i vores kælder
Vi planlægger en kælderrenovering i vores villa fra tidligt 70-tal. Når jeg ser på loftet i kælderen, er de 120cm brede og 5m lange "trærækkefølge" med masonitplade på. Det vi har tænkt os, er at rive masonitten ned og skrue gips op i stedet og på den måde få det ens og pænt. Det som jeg undrer mig over er, hvorfor sidder disse med ca 1 cm mellemrum, og om det bliver forkert, når vi lægger gips kant til kant?
Bonusspørgsmål: hvad er det for plader, som den tidligere ejer brugte til væggene omkring et tilbygget badeværelse i kælderen, og om man kan spartle og male på disse plader som normalt?
Bonusspørgsmål: hvad er det for plader, som den tidligere ejer brugte til væggene omkring et tilbygget badeværelse i kælderen, og om man kan spartle og male på disse plader som normalt?
Hustype fabrikat ? ,, Nogle havde færdige blokke, der blev lagt som bjælkelag, og da er der en spalte mellem dem, som dækkes med en planke eller andet i samlingen på undersiden.
Væggen kan være minerit, en cementbaseret plade, godkendt i bad, skrab lidt og se, om der kommer cementlignende støv fra den.
Væggen kan være minerit, en cementbaseret plade, godkendt i bad, skrab lidt og se, om der kommer cementlignende støv fra den.
Ok. Hvis jeg så skruer på gipsplader - vil der komme revner?L Liteavvarje sagde:Hustype fabrikat? ,, Nogle havde færdige blokke, der blev lagt som bjælkelag, og så er der en spalte mellem dem, som dækkes med en bræt eller andet i samlingen på undersiden
Væggen kan være minerit en cementbaseret plade, godkendt i bad, skrab lidt og se om det kommer som cementlignende støv fra den
Hvorfor har man disse spalte mellem blokkene? Kan man sætte en gipsplade over dem? Eller sætte pladerne på tværs?L Liteavvarje sagde:Hustype fabrikat? ,, Nogle havde færdige blokke, der blev lagt som bjælkelag, og så er der en spalte mellem dem, som dækkes med en bræt eller andet i samlingen på undersiden
Væggen kan være minerit en cementbaseret plade, godkendt i bad, skrab lidt og se om det kommer som cementlignende støv fra den
Kan ikke sige om de bevæger sig i loftet, men tror ikke det, der er normalt en bræt sømmet imellem der, sandsynligvis bevæger de sig ikke, er ret stabile, hvis du skal sætte gips i loftet, kan du save pladen op og trække dem sammen med lange skruer og et stykke som passer imellem, så sidder de tæt. Spalten er kun for at det er færdige blokke som lægges der og tilpasses til den totale bredde eller længde som de skal dække.
Ja med vådrumsspartel om det er vådrum, glem ikke at remse over samlingerne og fjerne fnasene som findes ved skruehovederne, det er svært at trække en skrue i minerit, måske skrue dem lidt ud og grave lidt ud så hovedet kommer dybere.
Hvis I alligevel skal renovere, så hvorfor ikke rive det gamle loft ned og derefter sætte ny lægte og gipstak op? Så kan I samtidig indbygge spots, hvis I ønsker det. Plus at I slipper for alt det gamle "møg". Lidt mere arbejde, men det vil blive rigtig godt!stanlund2 sagde:
Vi planlægger en kælderrenovering i vores hus fra tidligt 70-tal. Når jeg kigger på loftet i kælderen, så er det 120 cm brede og 5 m lange "trærämmer" med masonitplade på. Det vi tænkte var at rive masoniten ned og skrue gips op i stedet, så det bliver jævnt og fint. Det jeg undrer over er, hvorfor disse sidder med ca. 1 cm mellemrum, og om det vil blive forkert, når vi lægger gips kant til kant?
Bonusspørgsmål: Hvad er det for plader, som tidligere ejer har brugt til vægge rundt om et tilbygget badeværelse i kælderen, og kan man spartle og male på disse plader som normalt?
Tanken var bare at rive masoniten ned og skrue gipsplader fast på de "rammer", som masoniten i øjeblikket sidder på. Det, jeg ikke vidste, var om disse 1 cm mellemrum tjente til noget formål som udvidelse, ventilation eller hvad som helst.M Morgonskiftet sagde:
Er der noget formål med at have disse masonitplader på ydersiden af badeværelses"boksen". Erstatter dem gerne med almindelig gips som jeg ved hvordan man arbejder medL Liteavvarje sagde:
Okay. Jeg gætter på, at du alligevel bliver nødt til at sætte nye lægter. Da vi lavede badeværelset i kælderen, satte jeg cc 30 og et huntonit loft. Det fungerer godt i badeværelset. Lægtede ned med 21 lægter x2 og fik dermed plads til elinstallation og lavbyggende LED spots. Det kunne selvfølgelig have gået lige så godt med gips, men jeg tænkte, at det er rart at slippe for at spartle...stanlund2 sagde:
Klik her for at svare