6,242 læst ·
32 svar
6k læst
32 svar
Spørgsmål om gipsmontering
Ok! Men hvad angår skruegips. Jeg har osb som det første lag, derefter gips på det. På xl bygg mente de, at det er nok at skrue gipsen i kanterne direkte på osb'en. Dog føles det som om, man vil have yderligere nogle skruer midt på pladen, ikke? Jeg har regelmæssigt cc60, og hvor det falder sig, kører jeg selvfølgelig længere skruer direkte i reglen. Men visse plader bliver jo kun skruet i osb'en, hvis man kun skruer i kanterne.TuXy sagde:Glasfiberremsen går fint at bruge, det er jo blevet gjort i mange år.
Papirstrimlen siges dog at være bedre og optager revner endnu bedre i alle retninger sammenlignet med glasfiberstrimlen.
Jeg brugte glasfiber i loftet med træregler ovenover, og det holder sig fint selv her 3 år efter. Ikke en eneste revne.
Så længe du har skruet OSBn i reglarne, er det helt fint at skrue gipsen kun i OSBn.Hoffmeister sagde:Ok! Men angående skruning af gips. Jeg har OSB som første lag, derefter gips på det. Hos XL Byg sagde de, at det er nok at skrue gipsen i kanterne direkte på OSB. Men det føles jo som om man vil have yderligere nogle skruer midt på pladen, ikke sandt? Jeg har reglet cc60, og der hvor det giver mening, bruger jeg selvfølgelig længere skruer direkte i reglen. Men visse plader bliver jo kun skruet i OSB, hvis man kun skruer i kanterne.
Gipsplader skrues rundt om samt i midten af pladen.
Godt at du har OSB bag gipsen, så bliver det lettere at fastgøre ting på væggen i fremtiden!
Du kan med andre ord sove godt
Ok, jeg har skruet kanterne og faktisk sat en række lodret i midten af hver plade også. Det føltes mest rigtigt, selvom de sagde i byggemarkedet, at det er nok at skrue kanterne.TuXy sagde:
Tak for hjælpen! Så skide godt forum dette for amatører som mig!
Præcis, lodret hedder det! Du har gjort helt rigtigt ved at sætte sådan.Hoffmeister sagde:
Selvom de siger, at du ikke behøver at gøre det i byggemarkedet... Nja, sæt skruer også lodret i midten.
Alle har vi været amatører, og det er ved at prøve og spørge, man lærer.
Held og lykke
Senest redigeret:
Enten har du misforstået, eller så har XL ingen anelse om, hvordan det skal gøres. Du gjorde helt rigtigt ved at skrue i midten. Se på nogen af de store producenter af gips' hjemmesider, der findes vejledning til, hvordan det skal skrues.Hoffmeister sagde:Ok! Men angående skruvning af gips. Jeg har OSB som første lag, derefter gips på det. Hos XL bygg mente de, at det er nok at skrue gipsen i kanterne direkte på OSB'en. Dog føles det jo som om, man vil have yderligere nogle skruer midt på pladen, ikke? Jeg har opstillet lægtere med CC60, og hvor det falder sig sådan, skrues selvfølgelig længere skruer direkte i lægten. Men visse plader bliver jo kun skruet i OSB'en, hvis man kun skruer i kanterne
Har kørt 70mm isolering. Hvorfor skulle man have 45? Fylder jo ikke op ordentligt? Jeg har 70 mm tyk isolering i mine indervægge, som er reglet med 70 reglarnino sagde:
Enkel isoleringsplade, skal åbenbart være godt for lyden (eller dårligt egentlig) når lydbølgerne skal gå gennem flere forskellige lag materialer, det forsvinder mere og mere lyd typ
Nåt sån var det en snedker som forklarede
Nåt sån var det en snedker som forklarede
Men lægger du en enkel 45 isoleringsplade så får du jo 25 mm luft i væggen? Er det godt?nino sagde:
Værktøjsgal
· Stockholm
· 1 397 indlæg
En skillevægs evne til at isolere lyd er baseret på princippet masse-luft-masse. Øges værdierne på disse parametre, øges konstruktionens lydisolerende evne.
Hvis stolperne forskydes, eller endnu bedre opføres med separate stolpe-strukturer, får vi en frakobling, som øger lydisoleringen markant.
Inde i væggen opstår der en resonans, og det er her isoleringen kommer ind i billedet for at absorbere denne resonans(er).
Pakkes isoleringen hårdt, forringes materialets absorptionskapacitet. Derudover bidrager det til, at de to sidernes pladematerialer "kortslutter" hinanden.
Som svar på spørgsmålene,
@ 45 mm isolering i 70 mm stolpe-rum? OK
@ blød fuge mellem loft - øvre gips / hammarband? JA
Hvis stolperne forskydes, eller endnu bedre opføres med separate stolpe-strukturer, får vi en frakobling, som øger lydisoleringen markant.
Inde i væggen opstår der en resonans, og det er her isoleringen kommer ind i billedet for at absorbere denne resonans(er).
Pakkes isoleringen hårdt, forringes materialets absorptionskapacitet. Derudover bidrager det til, at de to sidernes pladematerialer "kortslutter" hinanden.
@ 45 mm isolering i 70 mm stolpe-rum? OK
@ blød fuge mellem loft - øvre gips / hammarband? JA
Senest redigeret:
Ok der kan man se. Har 70 mm isolering nu= mere resonans?Björn Melander sagde:En skillevægs evne til at isolere lyd er baseret på princippet masse-luft-masse. Øges værdierne på disse parametre, øges konstruktionens lydisolerende evne.
Sakses reglerne eller endnu bedre, opføres med separate regelstammer, får vi en frakobling, som øger lydisoleringen markant.
Inden i væggen opstår en resonans, og det er her, isoleringen kommer ind i billedet for at absorbere denne resonans (er).
Pakkes isoleringen hårdt, forringes materialets absorptionskapacitet. Derudover bidrager det til, at de to siders plademateriale "kortslutter" hinanden.
@ 45 mm isolering i 70 mm regelfag? OK
@ blød fuge mellem loft - øk gips / hammerbånd? JA