Jeg overvejer at lægge EPS beton i badeværelset. Det er i alt ca. 12 cm, der skal fyldes, men jeg tænkte at tage 10 cm EPS og resten selvnivellerende gulvspartelmasse med gulvvarme i. Er 2 cm nok til gulvspartelmasse, eller bør det være tykkere?

Jeg har set på youtube, at man blandede EPS betonen i en affaldssæk for at undgå støv. Virker den metode?

Jeg vil nok få svært ved at nå at lægge gulvspartelmasse inden for 3 dage. Er det nok at have plastik over det hele for at købe sig mere tid? Hvor meget mere tid får jeg så? Eller kan man gøre noget andet for at få længere tid? Lægge primer på?

surris
S stefand sagde:
Jeg planlægger at lægge EPS beton i badeværelset. Det er i alt ca. 12 cm, der skal fyldes, men jeg tænkte at tage 10 cm EPS og resten selvnivellerende spartelmasse med gulvvarme i. Er 2 cm nok til selvnivellerende spartel, eller skal det være tykkere?

Jeg har set på youtube, at man blandede EPS betonen i en affaldssæk for at undgå støv. Virker den metode?

Jeg vil nok have svært ved at nå at lægge selvnivellerende spartel på inden for 3 dage. Er det nok at have plast over det hele for at købe sig mere tid? Hvor meget mere tid får jeg så? Eller kan man gøre på en anden måde for at få længere tid? Påføre primer?
Hvad mener du med at købe sig mere tid?

Er det vandbåren eller el-gulvvarme? Er det el, så kan du nøjes med 20 mm, men skal du have fald, så husk at det skal være 15-20 mm på det tyndeste sted

• Synes
Lassebo
  • Laddar…
At købe mere tid mener jeg, at jeg måske har 2 uger til at lægge flydespartel i stedet for maks 3 dage.

Det er elgulv. 20 mm skulle det i så fald være fra EPS til kanten på afløbet. Så det bliver højere ved væggene, så jeg får et godt fald.

surris
S stefand sagde:
At købe mere tid mener jeg, at jeg måske har 2 uger til at lægge flydespartel i stedet for maksimalt 3 dage.

Det er elgulv. 20 mm ville det i så fald være fra EPS til kanten på afløbet. Så det bliver højere ved væggene, så jeg får et godt fald.
Okay, jeg har aldrig brugt EPS beton, men mener du, at du skal flydespartle maksimalt 3 døgn efter pga. udtørring?
Ja, med plast og hvis du fugter pladen, så forsinker du udtørringen, i almindelige støbte plader fungerer det jo godt. Ved ikke præcis, hvad denne beton har for egenskaber. Jeg ville forsøge at planlægge, så det kan gøres efter anbefalingen.

Med EPS-beton kan du absolut prime overfladen, hvis det går mere end 3 dage, inden du skal flydespartle.

GVK har en virkelig god youtubekanal til netop dette.

HomeboY HomeboY sagde:
Med EPS-beton kan du absolut prime overfladen, hvis der går mere end 3 dage, inden du skal flydespartle.

GVK har en rigtig god YouTube-kanal for netop dette.

[media]
Tak. Siger ikke så meget om tid. Men hvis man har plast eller primer på, så spiller tiden måske ikke længere en rolle? Så kan man tage det, når man har tid.

S stefand sagde:
Tak. Siger ikke så meget om tid. Men hvis man har plastik eller primer på, så spiller tiden måske ikke længere nogen rolle? Så kan man tage det, når man har tid.
Jeg tør ikke svare på, om der er en speciel tid, hvor du skal gulvspartle, men hvis du primer og skal spartle efter nogle uger, burde der vel ikke være nogen problemer..

Da jeg lavede vores badeværelse, tog det godt 6 måneder fra EPS, indtil vi spartlede. Vi havde primet, og det forblev uændret hele tiden. Så prim og dæk eventuelt med plastik, hvis du vil være sikker, så har du al tid i verden.

Jeg ville ikke blande EPS i en skraldesæk. Køb en stor balje eller tønde på Biltema og brug en klassisk piskeris, så går det nemt. Sørg bare for at have en rimelig stærk boremaskine til piskeriset, fordi det er lidt tungt for maskinen at blande.

Et tip er at lægge en lille indsats på trækskinnerne. Du vil ikke kunne glatte ud i hånden uden trækskinner; de er et must.

Hvor tykt flydespartlet skal være, afhænger af hvad producenten siger. Læs deres monteringsanvisninger og gør som der står der. Vi har vandbåren gulvvarme og havde brug for omkring 20 mm over rørerne for at få det rigtigt (jeg husker ikke præcist nu). Skal du have en gulvafløb, må du regne med at have den rette overstøbning nærmest afløbet og tykkere længere væk på grund af hældningen. Regn på dette, så spartlet ikke behøver at stikke op over tærsklen, bare fordi døren er langt fra gulvafløbet.

Tak. Så kører vi både primer og plast. Måske smart at anskaffe gulvvarmen også, så jeg ved, hvor tykt lag flydespartel det mærke har brug for.

Er de ikke store mængder, fungerer det at blande i affaldsposer (y), afhængig af typen af gulvvarme plejer jeg at sætte laseren i den rigtige højde fra højden på brønden, som bliver det laveste punkt med flydespartelmasse derefter. Derefter tømmer jeg pose for pose og fordeler ud med en bred spartel, sørg for at holde højden til laseren nogenlunde, det er ikke et millimeterarbejde, da man alligevel spartler derefter, men man vil have det glat og fint, så det går nemt at lægge gulvvarmen ud senere.

Senest redigeret:
Er det rum, du skal fylde, eller skal du lægge på støbt underlag?

EPSn behøver du ingen baner til, sæt en højde og hold dig til den +-1cm, så er det fint.

Det bliver bare svært at flyde, hvis du laver fald i EPSn.

Jeg vil bare præcisere, at jeg ikke mente, at man skulle lave fald i EPS'en med afretningsskinnerne. Tværtimod mente jeg, at man skal have dem for at få det plant.

Har man laser, kan man sikkert måle mod den og holde alt rimeligt jævnt. For mig, som aldrig havde gjort noget lignende før, var det meget trygt og enkelt med afretningsskinner og en retskinne.

Angående gulvafløb så fastgjorde jeg mit med en klat almindelig grovbeton, inden jeg gik videre med EPS. Det er sikkert muligt at fastgøre det kun i EPS, men det er trygt, at det sidder ordentligt fast præcis der, hvor man vil have det på forhånd, så man ikke behøver bekymre sig.

• Synes
Huddingebo og 1 anden
  • Laddar…
Jeg vil lægge det på støbt underlag. Hvis jeg bruger afretningsbaner, vil de blive støbt ind. Er det ok med træ mod EPS? Eller skal de være af metal?

Jeg plejer at tage reglar i den rette højde fx 45x95 ca 100-130cm lange
Læg den ene 20-30cm fra en væg og den anden 40-50cm fra den første regel
Så fylder man mellem reglarne og trækker dem bagud et stykke og fylder hullerne hvor reglarne har været

Så er det bare at arbejde sig bagud indtil man er færdig.

Er gulvet nogenlunde jævnt så fungerer det godt, er det meget ujævnt så er laser godt ellers afdragsbaner men de skal fjernes og hullerne /rillerne støbes igen

Man skal altid klæde træ ind i plastik, så EPS'en ikke kommer i direkte kontakt med træet. Træet suger fugt ud af EPS'en, så den tørrer for hurtigt. Jeg har brugt en blødere type plastik fra Biltema, der egentlig bruges som gulvbeskyttelse ved maling (denne). Hvis den kan beskytte gulv mod maling, bør den være tæt nok til at holde fugten på den rigtige side. Fordelen ved den sammenlignet med bygplast er, at den er meget blødere og mere fleksibel, så den er let at forme og fastgøre i hjørner og kroge.

I mit badeværelse skabte jeg aftræksbaner ved at støbe to stålrør fast i den rigtige højde. Min far havde rørene i sin "godt-at-have"-hylde, så det var en enkel løsning. I vores lille WC skruede jeg lægter fast i væggene, som jeg trak af mod. Disse lægter fik lov at blive siddende med begrundelsen, at man jo kan støbe EPS i lægte-fag op til lægternes højde og derefter flyde over hele pakken.

Redigering:
Vi har altså et meget ujævnt undergulv, så det går ikke at have løse aftræksbaner, som nino foreslår. Hvis det er muligt at have løse aftræksbaner, som man flytter med sig, er det jo en fleksibel løsning, der sparer en del tid.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.