Overvejer lidt designet på trappen, jeg skal bygge til min terrasse. Trappen vil være 9,6 m
Overvejer at fremstille vangerne selv, da niveauforskellen er 41,5 cm. Tænkte på, om jeg køber 45x145, og derefter fræser dem, så de bliver 13,8 cm og stabler tre af dem oven på hinanden? (Se billede) den bedste måde at binde disse sammen er ved at bruge et regelstykke og lægge det på siden og skrue sammen, eller er det bedre at bruge hulplader?
Derefter overvejer jeg, hvad der er bedst at have tre stykker 145 terrassebrædder pr. trin eller to stykker?
Jeg havde sat et regelstykke og skruet sammen i stedet for spikplader.
Glem ikke, at det øverste trin bygger lige så meget til som tykkelsen på det tænkte træ.
Er en trappe, der forbinder to forskellige terrasser. Så den sidste trappetrin bliver vel lige så høj som den nederste og midterste. Eller tænker jeg forkert?
Jeg lagde passet på den gamle altans regelværk, så lod jeg passet stikke ud en smule udenfor og så tog jeg tommestokken for at tage højden mod den nye altans bærende bjælke.
Så bliver alternativet med to styks 145mm passende så?
Så her måske?
Størrelsen på læben kan man vel diskutere, har regnet med 20mm
[billede]
Flot! Grunden til at bundstykket er 104mm højt er fordi du tænker, at det står oven på terrassegulvet? Havde tænkt at fastgøre bagsideafdækningerne i stommen, så burde det stykke også være 138mm højt?
Man anvender trappeformlen for at beregne trindybde i forhold til trinshøjde:
2x trinshøjden + trindybden = 600 til 650 mm. Allerhelst 620 til 630. (En trinshøjde på 170-180 er passende.)
Altså jo lavere trinshøjde desto længere trindybde.
Edit: Så trindybden 350 mm som i forslaget ovenfor føles ganske optimal.
Edit 2: men beregn fra forkant til forkant på overhænget/læben.
Flot! Grunden til at bundstykket er 104mm højt er fordi du tænker, at den står oven på terrassen? Havde tænkt mig at fastgøre vogstykket i rammen, så burde den del også være 138mm høj?
Præcis, man trækker tykkelsen på terrassen 34mm fra, da jeg har antaget, at du brugte 145x34 terrassebrædder.
Forstod dit indlæg tidligere, at du ville have trappen ovenpå terrassen, men du skal have den integreret? Som de to første figurer i mit indlæg 8 viser.
Præcis, man trækker terrassebrædetykkelsen 34mm som jeg har antaget, at du har brugt 145x34 terrassebrædder.
Jeg tolkede dit indlæg før, som om du skulle have en trappe ovenpå terrassebrædderne, men du vil have den integreret? Som de to første figurer i mit indlæg 8 viser
Var nok lidt uklar, da jeg formulerede mig. Den skal være integreret, altså bunden skal hvile på bæringen/stammen. Skal beklæde med terrassebrædder, når jeg har monteret vangerne. Tak for dine svar, det har virkelig lettet
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.