Overvejer lidt designet på trappen, jeg skal bygge til min terrasse. Trappen vil være 9,6 m

Overvejer at fremstille vangerne selv, da niveauforskellen er 41,5 cm. Tænkte på, om jeg køber 45x145, og derefter fræser dem, så de bliver 13,8 cm og stabler tre af dem oven på hinanden? (Se billede) den bedste måde at binde disse sammen er ved at bruge et regelstykke og lægge det på siden og skrue sammen, eller er det bedre at bruge hulplader?

Derefter overvejer jeg, hvad der er bedst at have tre stykker 145 terrassebrædder pr. trin eller to stykker?

• Håndtegnet skitse af trapper med målinger for højder og trin i centimeter, inkl. totalhøjde på 41,4 cm, angiver materialelag og designmuligheder.
Jeg havde sat et regelstykke og skruet sammen i stedet for spikplader.
Glem ikke, at det øverste trin bygger lige så meget til som tykkelsen på det tænkte træ.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Er en trappe, der forbinder to forskellige terrasser. Så den sidste trappetrin bliver vel lige så høj som den nederste og midterste. Eller tænker jeg forkert?

Et stykke trall/regl, der binder sammen på indersiden, bliver fremragende

Hvordan har du målt højden på de tilsluttede terrasser?

Tag et billede af terrasserne og tegn præcis, hvordan du har målt. Det er vildt irriterende, hvis man har bygget lidt ujævnt ;)

Trinhøjde på omkring 15-20cm er passende
Trinlængde på omkring 30-35cm er behageligt

• Synes
JF.
  • Laddar…
Ja ujævn er det værste jeg ved

Jeg lagde passet på den gamle altans regelværk, så lod jeg passet stikke ud en smule udenfor og så tog jeg tommestokken for at tage højden mod den nye altans bærende bjælke.

Så bliver alternativet med to styks 145mm passende så?

Som sagt er det svært at sige, om højden bliver præcis. Skal trappen stå på eksisterende terrasse nå op? Spontant er det nok med et trin.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Ja, trappen skal stå på den nye altan for at forbinde til den gamle. Et trin ville betyde en højde på ca. 20 cm, er det ikke for højt?

Jo men det bliver så 207mm eller 138mm. Lidt smagssag da begge er lidt off.

Diagram af træterrasse, med tre forskellige konstruktioner: "På trädäck", "Integrerad" og "Svår att ringera", alle med trappetrinsdetaljer.

• Synes
JF.
  • Laddar…
et eksempel på højder, så skal man regne på skridtlængde og eventuelt overhæng. Jeg foreslår nok denne form.
Skitse af trappe med forskellige højder og mål, herunder 138 mm trin og samlede højder på 414 mm og 276 mm.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Hvis jeg vælger trin højde på 138mm, skal jeg så vælge lidt dybere trin måske?

Så her måske?
Størrelsen på læben kan man vel diskutere, har regnet med 20mm

Håndtegnet skitse af en konstruktion med mål, herunder 20mm, 145mm og 626mm, muligvis til et byggerelateret projekt.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Så her måske?
Størrelsen på læben kan man vel diskutere, har regnet med 20mm

[billede]
Flot! Grunden til at bundstykket er 104mm højt er fordi du tænker, at det står oven på terrassegulvet? Havde tænkt at fastgøre bagsideafdækningerne i stommen, så burde det stykke også være 138mm højt?

Man anvender trappeformlen for at beregne trindybde i forhold til trinshøjde:
2x trinshøjden + trindybden = 600 til 650 mm. Allerhelst 620 til 630. (En trinshøjde på 170-180 er passende.)
Altså jo lavere trinshøjde desto længere trindybde.

Edit: Så trindybden 350 mm som i forslaget ovenfor føles ganske optimal.
Edit 2: men beregn fra forkant til forkant på overhænget/læben.

Senest redigeret:
  • Synes
JF.
  • Laddar…
J JF. sagde:
Flot! Grunden til at bundstykket er 104mm højt er fordi du tænker, at den står oven på terrassen? Havde tænkt mig at fastgøre vogstykket i rammen, så burde den del også være 138mm høj?
Præcis, man trækker tykkelsen på terrassen 34mm fra, da jeg har antaget, at du brugte 145x34 terrassebrædder.

Forstod dit indlæg tidligere, at du ville have trappen ovenpå terrassen, men du skal have den integreret? Som de to første figurer i mit indlæg 8 viser.

• Synes
JF.
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson sagde:
Præcis, man trækker terrassebrædetykkelsen 34mm som jeg har antaget, at du har brugt 145x34 terrassebrædder.

Jeg tolkede dit indlæg før, som om du skulle have en trappe ovenpå terrassebrædderne, men du vil have den integreret? Som de to første figurer i mit indlæg 8 viser
Var nok lidt uklar, da jeg formulerede mig. Den skal være integreret, altså bunden skal hvile på bæringen/stammen. Skal beklæde med terrassebrædder, når jeg har monteret vangerne. Tak for dine svar, det har virkelig lettet :)

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.