Et spørgsmål som jeg går og funderer over...

I januar begynder mit husbyggeri.
Noget jeg funderer over er, hvordan de trækker alle spirorør til ventilationen til alle værelser i loftet?
Huset er et 1-plan. Tykkelsen på loftet ender vel på ca. 500-600 mm. (sadeltag)
Hulsaver de i bjælkerne for spirorørene? Hvis de gør det, forringes konstruktionen så ikke?
Nu ved jeg ikke, hvilken diameter rørene har, men sig hvis det er fx 160 mm, så er det jo ret store huller.
Nogen der ved?:)

Tværsnit af tagkonstruktion med isolering angivet som 500 mm. Viser hvordan ventilationsrør kunne påvirke strukturen.

Man får fjerne MAX 20-30mm på tokstolar uden at de gør noget for konstruktionen på tagstolene, for at trække eventuelle vandrør. Helst skal man ikke gøre det.

Hvis konstruktionen fra starten er sådan, at der ikke er plads til kanaler andre steder, skal spær dimensioneres til at kunne tage huller af denne størrelse. Ligeledes ender kanaltræk gennem spær, som ofte sidder på cc-1200, i den absolutte bund, når det kommer til arbejdsopgaver. Det mest almindelige er, at spæret som sådan ikke er 500mm højt i massiv træ, medmindre der er ekstreme spændvidder, men af en fagværkskonstruktion eller en saxespær, og da trækkes kanaler i mellemrum mellem overramme og underramme.

Har du fået (eller lavet) en ventilationsritning?

Tak for alle svar!

Jeg har ikke fået nogen ventilationsplan endnu. Jeg har fået en konstruktionsplan for tagspær, og de var nødt til at være ret "kraftige", da huset er 14,4 m bredt, og i midten vil der være en limtræsbjælke, som jeg tror var 115 mm * 500 mm, omkring 16 meter lang. Derefter nogen form for limtræsbjælker som tagspær, da der bliver en længde på omkring 8 m lange fra ydervæggen og så hviler de på midterbjælken, der ligger i cirka 4 m højde. 1200cc har jeg for mig at det var.

Bare en af ​​mine 2 millioner tanker, der kører gennem hovedet dagligt om husbyggeriet ;)

Skal kigge nærmere på, hvordan de har tænkt med ventilation osv.

Ps. Herlig følelse i dag, da de parkerede en stor gravemaskine på grunden, og mit egen designede hus snart påbegyndes :cool:

Plantegning af hus med værelser markeret, herunder stue, køkken, badeværelser og flere soveværelser. Viser layout og dimensioner.

Senest redigeret:
  • Synes
Daggen84 og 1 anden
  • Laddar…
Der står VP (varmepumpe) i vaskerummet. Har du valgt varme-løsning? Er det en aftræksvarmepumpe alá Nibe 750, så giver det nogle ledetråde til ventilationen.

SKulle først have jordvarme, men det bliver jordvarme i stedet. Tanken er at have en pumpe med aftræk.
Hvad mener du med ledetråde til vent?

Hvis du kun skal have en fraluftvarmeveksler tilsluttet til jordvarmepumpen, er det vel primært fraluftskanaler, der skal trækkes, så hvis hanebjelken går fra under til overkant i billedet, skal du vel trække en kanal langs spær fra wc i venstre side, en kanal fra badeværelse i midten af huset og så lidt lokal trækning i bryggerset med vaskerum.

Måske mangler jeg noget?

Måske det går at få noget ud af den her?[

ATTACH=CONFIG]130959[/ATTACH]

• Byggetegning med specifikationer for tagkonstruktion, viser dimensioner, materialebredde og belastningsoplysninger.
Du skal trække udsugnings-kanaler fra WC og badeværelse ind til vaskerummet. Jeg antager, at badeværelset går hele vejen op til kip i midten? Det virker passende at trække i isoleringen mellem to spær, omtrent hvor linjen, der skærer igennem de tre rum på tegningen, er.

Så har du brug for en kanal til køkkenet. Den burde kunne gå på lignende måde, lidt længere ned i billedet og ind over soveværelset nederst til højre.

Hvordan blev huset? Så jeg at du byggede med thermomur også! Spændende!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.