Hej alle!
Vi overvejer at have hvidlaseret liggende profilbeklædning på væggene i et soveværelse.
Nu er mit spørgsmål, om man skal have en form for pap, plastik, dug eller lignende under disse brædder? Jeg tænkte på, om man skal dække isoleringen. OBS dette er kun indervægge, så ingen ydervæg skal blive bræddebeklædt.
Måske skal man slet ikke have profilbrædder, men beklædningsbrædder?
Er der nogen, der ved det?
//Robert
Vi overvejer at have hvidlaseret liggende profilbeklædning på væggene i et soveværelse.
Nu er mit spørgsmål, om man skal have en form for pap, plastik, dug eller lignende under disse brædder? Jeg tænkte på, om man skal dække isoleringen. OBS dette er kun indervægge, så ingen ydervæg skal blive bræddebeklædt.
Måske skal man slet ikke have profilbrædder, men beklædningsbrædder?
Er der nogen, der ved det?
//Robert
Hej Robert! Hvis jeg har forstået det rigtigt, har du rejst en ny indervæg med komfortisolering?
I så fald foreslår jeg krydsfiner og derefter træet. Men hvis du har mulighed, bør du lade brædderne ligge i rummet, omhyggeligt og lige stablet med tætlagte strøer (tynde ribber mellem hvert lag brædder), i ganske lang tid, før du sømmer dem op, så de kan tørre ordentligt.
Laser inden du sømmer dem op, ellers får du træfarvede sprækker, når træet ændrer sig! Håber det var til nogen hjælp. Johan
I så fald foreslår jeg krydsfiner og derefter træet. Men hvis du har mulighed, bør du lade brædderne ligge i rummet, omhyggeligt og lige stablet med tætlagte strøer (tynde ribber mellem hvert lag brædder), i ganske lang tid, før du sømmer dem op, så de kan tørre ordentligt.
Laser inden du sømmer dem op, ellers får du træfarvede sprækker, når træet ændrer sig! Håber det var til nogen hjælp. Johan
slår de sig ikke, hvis man lader dem tørre indendørs?Korp-Johan sagde:Hej Robert! Om jag har forstået det rigtigt, har du lavet en ny indervæg med komfortisolering?
I så fald foreslår jeg krydsfiner og derefter træet. Men hvis du har mulighed, bør du lade brædderne ligge i rummet, nøje og lige stakket med tæt lagte strøer (tinde lister mellem hvert lag brædder), ganske længe inden du sømmer, så de kan tørre ordentligt.
Lasere før du sømmer dem op, ellers får du træfarvede sprækker, når træet ændrer sig! Håber det var til nogen hjælp. Johan
Jo det gør de! De vrider sig altid lidt når de tørrer, men jo mere stabile og lige de ligger, desto mindre. Prøv at sørge for, at de har ordentligt (og ens) luftspalte, så tørrer de ens, og Ikke! i sollys. Så bliver de misfarvede.
Det er så små dimensioner, så det lille de vrider sig, presser du til med notkniv eller stemmejern, når du klikker brædderne sammen.
Stik notkniven i underlaget og bøj ned, så du er sikker på, at noten er helt nede uden sprække, før du slår med sømmet, og så flytter du dig bare langs med brættet og gør det samme. Tag et bræt af samme dimension og not imellem stemmejern og den du skal sømme, så undgår du mærker.
Håber jeg ikke virker fjollet eller for tydelig, men jeg antager at måske andre læser også, og det der er dejligt med dette forum, er, at nogle er gode og erfarne på visse ting, og andre på andet!
Når jeg alligevel holder på og lader som om jeg er "brorflink"! Når du køber træet, sorter ud harpikløb (længdegående mørke striber i træet) og knaster. Det er h-e når du skal laserere og ikke kan bruge shellak. Løb og knaster kan bløde harpiks i meget lang tid! (Det kan være besværligt i soveværelset, hvis man hænger fast i væggen. He, He)
Sidste tip; (jeg lover!
) Hvis træet har tendens til at revne når du sømmer; Bank med hammeren på spidsen af dykkeren, så den bliver stum(pere). Så presser den træfibrene foran sig i stedet for at trænge sig imellem dem, og træet revner sjældent.
Det bliver sikkert kanongodt! Johan
Det er så små dimensioner, så det lille de vrider sig, presser du til med notkniv eller stemmejern, når du klikker brædderne sammen.
Stik notkniven i underlaget og bøj ned, så du er sikker på, at noten er helt nede uden sprække, før du slår med sømmet, og så flytter du dig bare langs med brættet og gør det samme. Tag et bræt af samme dimension og not imellem stemmejern og den du skal sømme, så undgår du mærker.
Håber jeg ikke virker fjollet eller for tydelig, men jeg antager at måske andre læser også, og det der er dejligt med dette forum, er, at nogle er gode og erfarne på visse ting, og andre på andet!
Når jeg alligevel holder på og lader som om jeg er "brorflink"! Når du køber træet, sorter ud harpikløb (længdegående mørke striber i træet) og knaster. Det er h-e når du skal laserere og ikke kan bruge shellak. Løb og knaster kan bløde harpiks i meget lang tid! (Det kan være besværligt i soveværelset, hvis man hænger fast i væggen. He, He)
Sidste tip; (jeg lover!
Det bliver sikkert kanongodt! Johan
Det gælder som sagt at lægge virket fint (vel strøet osv.) og lægge lidt tunge ting ovenpå, eller trække spændebånd om hele bunken, eller begge dele. Som Korp-Kalle siger, kommer de til at vride sig lidt alligevel, men ikke værre end at man får dem på plads alligevel. Jeg plejer også at forsøge at undgå brædder med meget store knaster i (type halve bredden eller sådan), for jeg oplever, at de ofte slår sig meget brat på sådanne steder.
Spåntkniv for mig er en kniv, der ser ud som om bladet er savnet halvvejs, og med æg på den "afsavede" flade. Altså den der er fremad, så man kan drive den ind i reglen med hammer. Fy for pokker, hvilken dårlig forklaring! Men håber I forstår alligevel.
Om det er det korrekte navn, har jeg ærligt talt ikke en anelse om! Men jeg kalder den efter, hvad jeg bruger den til.
(Måske som at kalde hammeren for "bankeren"?) Nye gode navneforslag modtages med taknemmelighed! Johan
Om det er det korrekte navn, har jeg ærligt talt ikke en anelse om! Men jeg kalder den efter, hvad jeg bruger den til.
(Måske som at kalde hammeren for "bankeren"?) Nye gode navneforslag modtages med taknemmelighed! Johan
Jeg troede, at sådan en kniv hedder stämkniv.
ok, tusind tak for tipsene!
Et tillægsspørgsmål så...frugan vil have bred panel i loftet på vores hus, og uden spor. Igen typ råspont, men måske pænere og glattere. Hvad pokker findes der for slags glat bred panel, jeg antager, at den også skal være spontet!?
ok, tusind tak for tipsene!
Et tillægsspørgsmål så...frugan vil have bred panel i loftet på vores hus, og uden spor. Igen typ råspont, men måske pænere og glattere. Hvad pokker findes der for slags glat bred panel, jeg antager, at den også skal være spontet!?
Tak robowich!
Vil altid kalde den for stämkniv fra nu af!
Vil altid kalde den for stämkniv fra nu af!
Klik her for at svare