Hej
Jeg planlægger at bygge et spisekammer i hjørnet af vores værksted. Den del af huset er isoleret, men der er ikke el der, så det bliver koldt om vinteren, næsten frossent.
Min idé er at bygge et spisekammer i hjørnet, som man ser på billedet i vinkel, for at få et sted, hvor det er mørkt, og et sted, hvor temperaturen ikke skifter så meget, især om efteråret og foråret. Om sommeren bliver det meget varmt, da bygningen står i sydlig retning uden nogen skygge.

Min overvejelse er, om der er værdi i at isolere panelerne, jeg havde tænkt mig at sætte op med træfiberisolering, ventilation (ud i skuret bliver det jo i så fald, hvor der næsten er udendørstemperatur, altså ikke isoleret), og dampspærre for ikke at skabe et rum, hvor fugt trives, og dermed for evt. at udjævne temperaturerne. Og så vil jeg også gerne vide, hvordan jeg skal tænke i forhold til døren, som er en tynd uisoleret dør, skal man også sætte isolering på den?

Desuden kommer ventilation fra over 3 vinduer i rummet, hvor der sidder en ventil.

Jeg har forsøgt at læse meget om dette, men jeg finder egentlig ikke nogen med lignende situation, så jeg har svært ved at forstå, hvordan fugt og temperatur vil reagere, hvis man bygger et spisekammer. Hjælp mig gerne med at forstå, hvordan det fungerer. Jeg er indforstået med, at forskellen ikke bliver markant, da jeg ikke har tænkt mig at gøre noget ved, at temperaturen skifter meget både mellem dag og nat, sommer og vinter i rummet. Men måske kan jeg lette det lidt.
 
  • Skitse af et værkstedsrum med markeringer for "UTE", "FÖRRÅD", "HAL", "INNE", og temperaturangivelse "17°".
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.