Hvad gør man nu?
Snedkeren har sømmet ydpappen fast. I stedet for at sømhovederne havner under pappen/klisterkanten, er alle synlige ovenfra.

Han hævder, at det vil være tæt alligevel. Kan man stole på det, eller behøver jeg gøre noget?

Lægge tagmasse på eller lægge pappen om?

• Spikhuvud synlige på grå ytpapp, fastgjort udenfor klisterkanten. Spørgsmål om det er tæt nok eller om der skal justeres.
Ville ikke have godkendt det, hvis det ikke udtrykkeligt står i monteringsvejledningen.

Når jeg lagde om mit tag, som havde klammer på præcis samme måde, havde jeg råd og måtte udskifte hver række af råsponten under samlingerne. Så nej, hvis det der ikke er en specialmodel, hvor det specifikt er godkendt/anbefalet af producenten, er der ingen grund til at acceptere det der.

Der er risiko for, at sømmet vandrer, hvis det bevæger sig, så nej, det er ikke ok.

• Synes
PärreC
  • Laddar…
Hvad skal jeg gøre?
Lægge nyt pap ovenpå, eller er det nok at påføre tagmasse på sømmene?

Alle monteringsvejledninger, jeg finder, taler om skjult sømning, næste bane skal klistres over, så der der havde jeg nok sagt "Gør Om, Gør Rigtigt!" til. Bed om henvisning til monteringsvejledning fra producenten, hvis man påstår, at det der fungerer.

• Synes
Dowser4711
  • Laddar…
H Hälva sagde:
Hvad skal jeg gøre?
Lægge ny pap ovenpå eller er det nok at påføre tagmasse på sømmene?
Kun tagmasse på sømmene er jo i praksis som kun at reparere et kommende hul med tagmasse og håbe på, at det ikke bliver beskadiget af sømmene med tiden. Det vil sikkert fungere for mange af sømmene, men der er mange søm...

Følg producentens anvisninger om, hvordan man reparerer huller i overfladepappen.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
Den der "snickare" skulle nok have brug for at blive sømmet fast selv på passende vis, med et opfølgende spørgsmål om det også duger og føles godt?
Hvilken PAPPSKALLE!
Bare at rive ned og gøre om afhængigt af hvad forudsætningerne er.

S
Accepter ingen spartel-løsninger.. taget skal være korrekt udført, ellers kunne du jo have ladet være med det overhovedet.

• Synes
Dowser4711 og 1 anden
  • Laddar…
Det er ikke bare ytpappen, der skal skiftes efter sådan en bommert. Begge lag skal fjernes og erstattes efter at underlaget nøje er blevet kontrolleret, så der ikke sidder nogen søm tilbage uden hoved, eller andre skarpe ting efter at have revet væk. Det er et skide arbejde, der skal gøres, og de vil nok ikke være glade, men desværre er det sådan nogle gange, når kroppen er hurtigere end hovedet.

Jeg ville ikke acceptere at lægge et lag mere ovenpå heller, hvilket kan tænkes at være tømrerens nemmeste løsning. Så vil du få endnu flere forhøjninger, hvor vand står, et stort antal søm med temmelig tykke lag pap under, som svajer, når man går på taget, og som kan arbejde sig gennem næste lag.

• Synes
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Efter lidt om og men så blev taget lagt om med ny papp. Tømreren gjorde det om og gjorde det rigtigt. (;

• Synes
SC Aero og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.