For at slukke den lille brand, der opstod for en uge siden, var brandmændene nødt til at save vores gamle fyrretræsgulv op.
Nu vil vi selvfølgelig lægge nyt træ der, men som I ved, så gjaldt der andre mål i fortiden...
Vi søger derfor not- og ferfureplanker med målene 108 x 28 mm - nyt som gammelt.
Enten finder man noget på blocket eller byggigen, men det vil jo tage tid - så jeg undrer, om NOGEN derude har gode kontakter med et savværk, der kan specialsave ca. 40 løbende meter til os...
///smådesperat.
Nu vil vi selvfølgelig lægge nyt træ der, men som I ved, så gjaldt der andre mål i fortiden...
Vi søger derfor not- og ferfureplanker med målene 108 x 28 mm - nyt som gammelt.
Enten finder man noget på blocket eller byggigen, men det vil jo tage tid - så jeg undrer, om NOGEN derude har gode kontakter med et savværk, der kan specialsave ca. 40 løbende meter til os...
///smådesperat.
Vi lagde et nyt gulv ved siden af et gammelt gulv og gjorde sådan her:
Det nye gulv var en smule tyndere, så vi tilpassede reglarne med strimler af masonit.
Derefter fræsede vi noten, for at passe til fugen på den anden gulvtype. Så var det bare at klemme det på plads. Eventuelt kan man jo slibe det nye gulv lidt bagefter, hvis det ligger for højt.
At lægge ny planke ved siden af ny planke er jo ikke noget større problem...
Held og lykke!!
EDIT
løbende meter, kvadratmeter... Svært med terminologien i denne branche... :-[
Det nye gulv var en smule tyndere, så vi tilpassede reglarne med strimler af masonit.
Derefter fræsede vi noten, for at passe til fugen på den anden gulvtype. Så var det bare at klemme det på plads. Eventuelt kan man jo slibe det nye gulv lidt bagefter, hvis det ligger for højt.
At lægge ny planke ved siden af ny planke er jo ikke noget større problem...
Held og lykke!!
EDIT
løbende meter, kvadratmeter... Svært med terminologien i denne branche... :-[
Jo vist, men med en bedre valgt overskrift på tråden er chancen jo større for at få gode svar, når jeg læser "Specialsågat fyrretræplank" er det jo ikke høvlede, fer og not 108*28 brædder, det første jeg tænker på, jeg forestillede mig vel omtrent to tommer tykke kileformede planker 20-40 cm brede, måske med løs not....MathiasS sagde:
I dette tilfælde troede trådskaberen vel, at det var plankegulv vedkommende havde, så det var vel mere "uheldigt valgt overskrift", derimod alle andre som har et specifikt spørgsmål, men alligevel vælger overskrifter såsom "Nu starter vi" "Jeg må bare" "Hvordan gør man" "Hvordan plejer I" bare fordi man måske dagligt starter tråde på denne måde i diverse "sludderfora" så er det måske ikke den bedste måde at få adækvate svar her!
*spændt venten på hvad MathiaS kontrer med* ;D
Æh vafaan jeg er jo enig egentlig men vil bare modsige lidt.Haagbard sagde:Jo visst, men med en bedre valgt overskrift på tråden så er jo chancen større for at få gode svar, når jeg læser "Specialsavede fyrreplanker" så er jo ikke høvlede, fer og not 108*28 brædder det første jeg tænker på, jeg forestillede mig vel omtrent to tommer tykke kilformede planker 20-40 cm brede, måske med løs not.......
I dette tilfælde troede vel trådstarteren at det var plankegulv vedkommende havde så det var vel mere "uheldigt valgt overskrift", derimod alle andre der har et specifikt spørgsmål men alligevel vælger overskrifter såsom "Nu begynder vi" "Jeg må bare" "Hvordan gør man" "Hvordan plejer I" bare fordi man måske dagligt starter tråde på denne måde i diverse "sludrechatfora" så er det måske ikke den bedste måde at få relevante svar her!
*spændt venten på hvad MathiaS kontrer med* ;D
Hvor er den der Fasting65 henne, jeg har jo BRÆDDER som venter på at få et nyt hjem.
Hvor meget skal han betale? For man kan vel ikke give bort såhär flotte "brælapper"? Budgivning indtil den tid F65 dukker op - jo længere han trækker jo dyrere bliver det..... ;D
Ojoj, her er der sket en del, mens man har arbejdet hårdt med huset (jeg har taget orlov om mandagen for at bygge i fred og ro en hel dag om ugen).
Først må jeg undskylde for min noget sjuskede byggeterminologi.
Nå, lad os komme tilbage til emnet...
Mandagen tilbragte jeg med to telefoner opereret ind i hvert øre for at koordinere rengøringsfirma, elektriker der skal genoprette elcentralen, isoleringsfirma (abis, ekofiber), samtidig med at jeg var hos Fredells og tjekkede Kungsäters Adderadörrar, men inden da var jeg hos en række smede for at få en pris på smedejernshegn. Jeg nåede også forbi Lundell&Zetterberg for at få en pris på AJ-dørgreb.
På vej hjem kørte jeg forbi et snedkeri ifølge Jureits anbefalinger. Snedkeren ville vende tilbage med en pris - noget forundret over, at der ikke er noget færdigt i butikken.
Da kørte jeg også til bræddehandlen og fik at vide, at der findes glat plan med dimensionerne 28 mm x 120 mm - inklusive noten.
Dækkende overflade er 110 mm, og det krymper sikkert 2 mm - hvilket bliver helt perfekt som erstatning. Det koster lige under 20 kr/løbemeter.
Jeg tog en prøvebit hjem og sammenlignede - helt perfekt!
...så MathiasS, dine brædder er jo brugte, beskidte og sikkert skæve - skal vi sige 18 kroner/løbemeter? 8)
ps. Tilsyneladende havde man ofte gran som gulv før - med færre sorte og store knaster.
Først må jeg undskylde for min noget sjuskede byggeterminologi.
Nå, lad os komme tilbage til emnet...
Mandagen tilbragte jeg med to telefoner opereret ind i hvert øre for at koordinere rengøringsfirma, elektriker der skal genoprette elcentralen, isoleringsfirma (abis, ekofiber), samtidig med at jeg var hos Fredells og tjekkede Kungsäters Adderadörrar, men inden da var jeg hos en række smede for at få en pris på smedejernshegn. Jeg nåede også forbi Lundell&Zetterberg for at få en pris på AJ-dørgreb.
På vej hjem kørte jeg forbi et snedkeri ifølge Jureits anbefalinger. Snedkeren ville vende tilbage med en pris - noget forundret over, at der ikke er noget færdigt i butikken.
Da kørte jeg også til bræddehandlen og fik at vide, at der findes glat plan med dimensionerne 28 mm x 120 mm - inklusive noten.
Dækkende overflade er 110 mm, og det krymper sikkert 2 mm - hvilket bliver helt perfekt som erstatning. Det koster lige under 20 kr/løbemeter.
Jeg tog en prøvebit hjem og sammenlignede - helt perfekt!
...så MathiasS, dine brædder er jo brugte, beskidte og sikkert skæve - skal vi sige 18 kroner/løbemeter? 8)
ps. Tilsyneladende havde man ofte gran som gulv før - med færre sorte og store knaster.
Det her er jo rigtig sjovt....Fasting65 sagde:Ojojoj, her har det været livligt til når man har arbejdet hårdt med huset (har taget fri om mandagen for at kunne bygge i ro og mag en hel dag om ugen).
Først må jeg undskylde for min noget sjuskede byggeterminologi.
Nå, tilbage til emnet...
Mandagen tilbragte jeg med to telefoner indopereret i hvert øre for at koordinere rengøringsfirma, elektriker som skal genoprette el-centralen, isoleringsfirma (abis, ekofiber), samtidigt som jeg var hos Fredells og så på Kungsäters Adderadörrar, men inden da var jeg til et antal smede og bad om pris på smedejernshegn. Jeg nåede også forbi Lundell&Zetterberg for at anmode om pris på AJ-dørgreb.
På vejen hjem kørte jeg forbi en snedker ifølge Jureits anbefalinger. Snedkeren skulle vende tilbage med pris - lidt bekymret over at der ikke findes noget færdigt i butik.
Så kørte jeg også til bræddehandlen og fik at vide at der findes glathøvlet bolt som er 28 mm x 120 mm - inklusive noten.
Dækkende flade er 110 mm, og det krymper sandsynligvis 2 mm - hvilket bliver aldeles prima som erstatning. Det koster lige under 20 kr/meter.
Jeg tog en prøvebit hjem og sammenlignede - klokkerent!
...så MathiasS, dine brædder er jo brugte, beskidte og sikkert skæve - skal vi sige 18 kroner/meter? 8)
ps. Tilsyneladende havde man oftest gran som gulv før - mindre sorte og store knaster.
Mine brædder er brugte. De har ligget fladt på gulvet siden 1947. De kommer ikke til at krympe, de er ikke skæve, noten er hel. Det går ikke at købe mere lige brædder på nogen bræddehandel - disse er rettere end mit vaterpas i aluminium....:=)
Du kan få dem leveret til døren også - du bor kun 5 minutter væk - på den forkerte side af motorvejen....
Hvis du betaler 18kr pr. meter for skæve, beskidte brædder, hvad giver du så for FINE brædder? 8)
Send mig en PM, så ordner vi noget, dette er jo samme dimension som du allerede har på bjælkelaget (er det ikke et gammelt boro hus - samme producent som jeg har) så det er jo enklere end at lægge nyt som skal vride sig og krympe....
MathiasS: Det er vel ikke helt umuligt, at vi kan blive enige. Har sendt en PM.
Vores hus er ikke et Borohus... men husene er nok ret ens alligevel.
"forkert side motorvejen" ?! - tid til en mudderkastningskrig over udstødningsgrøften?!
Vores hus er ikke et Borohus... men husene er nok ret ens alligevel.
"forkert side motorvejen" ?! - tid til en mudderkastningskrig over udstødningsgrøften?!
Du bor i Mälarhöjden, jeg bor i Herrängen.....Fasting65 sagde:
Ingen mudderkastning, selv Mälarhöjden er hjemstavn. Jeg er vokset op i Herrängen, men min mormor og morfar boede i nærheden af biografen, mälarhöjdsvägen hedder vel vejen...