Hej
Jeg skal bygge en pladsbygget bogreol og overvejer at bygge den i 19mm spånplade og derefter sætte en 21mm liste på spånpladens kant og slibe ned til niveau med spånpladen. Alt skal derefter males hvidt.

Er der nogen, der vil forsøge at overtale mig til at bygge det i mdf i stedet?

Byggmax sælger hobbyskiver i 19mm MDF, findes i forskellige bredder fra 30cm. Helt suverænt at bygge i. Har bygget en hylde rundt om køleskabet i køkkenet med disse. Ingen slibearbejde, flot finish direkte, let at arbejde med. Ville selv aldrig komme på tanken at bruge spån i stedet. Bliver for meget arbejde med at få forsiderne flotte. Suverænt desuden at slippe for at kløve til stykkerne, hvis bredderne passer, en fejlkilde mindre.
Den eneste ulempe, koster lidt mere end spån.

Per

Jo, det er jo selvfølgelig prisen, jeg er fanget af. Det ville jo have føltes godt, hvis man kunne komme under IKEA-billy pris, og det gør man ikke med mdf. En anden fordel ved min løsning er, at man får en mere holdbar forside, da denne er i fyrretræ. Men generelt er jeg enig med dig.

Slår mdf ikke mere end spån? Jeg tænker på hyldeplaner fyldt med bøger. I mit tilfælde bliver der to længder på hyldeplanerne, 800 og 1000.

P
Det er jo ikke uden grund, at snedkerne på tv bruger MDF, når de pladserbygger hylder osv.
Hvorfor skulle en pladserbygget og specialtilpasset hylde altid være billigere end en fabriks- og serie-produceret?

Du kan aldrig få rigtig flotte save snit med spån. MDF så bliver de snorlige.

B
speciallavet= bliver ikke lige så billigt. kun matr (+løn hvis man ansætter snedker)
fabriksfremstillet plejer at blive billigst. alt indregnet. matr og løn.
nok kan man få flotte snit i spåner

byggare henke sagde:
nog går det få snygga snitt i spån
Jeg synes også, at det går an at få flotte snit i spån. Derimod bliver endetræet jo ikke pænt, men der kommer jo en liste.

Arbejdet må man ikke kigge på, når man gør alting selv, så ville man blive skør ;)

B
men mdf er nok faktisk det bedste til dit byggeri. tænk bare på at have maske på når du sliber og saver

Så lige, at bauhaus (de har jo endelig begyndt at lægge deres produkter ud på nettet) har mdf-plader til en billig pris. Faktisk meget billigere end byggmax. i og med dette bliver spånpladeløsningen kun marginalt billigere, og så har jeg ingen argumenter tilbage for den løsning.

19mm er nok, eller skal man gå op til 22?

B
er jo hvad du synes er pænest hvad du skal have i og dybde på hylden

I bogreolen skal der, lidt uventet, stå bøger :)

Dybden bliver en smule mindre end dagens standard (lad os sige omkring 22-24 cm).

Så spørgsmålet er, hvor meget en 19mm klarer i vægt, jeg gætter på, at det fungerer.

B
jeg tænkte mest om du skulle få større bøger også,
det kan holde men du behøver jo ikke have alle bibler på samme sted(tykke tunge bøger)

Mdf har høj "egenvikt" så en lille liste under hyldeplanet i bagkant som støtte er ikke forkert, for de vil hænge lidt efter et stykke tid med 1m bredde. alternativt også lime en tynd liste på forkanten. Mdf som sider i en bogreol er perfekt.

/Kacke

nimhed sagde:
Jo, det er jo selvfølgelig prisen jeg har hængt mig ved. Det ville jo have føltes godt, hvis man kunne komme under IKEA-billy prisen, og det gør man ikke med mdf. En anden fordel med min løsning er, at man får en mere holdbar frontsida, da denne er i fyr. Men generelt er jeg enig med dig.

Giver mdf ikke mere efter end spån? Jeg tænker på hylder fyldt med bøger. I mit tilfælde bliver der to længder på hylderne, 800 og 1000.
Du kan jo bruge spån og derefter sætte en form for wall-cover på, men på den anden side sparer du ikke så meget på det, da det er en yderligere omkostning.
Hvad jeg ville sige er, at det fungerer og er et alternativ.

Held og lykke!

kacke_ sagde:
Mdf har høj "egenvikt", så en lille liste under hyldeplanet i bakkanten som støtte er ikke forkert, for de vil hænge lidt efter et stykke tid med 1m bredde. alternativt også lime en tynd liste i forkanten. Mdf som sider i en bogreol er perfekt.

/Kacke
Jaha, så er vi tilbage til spån :S Måske sider i mdf og hyldeplan i spån med en liste i forkanten.

Caspár sagde:
Du kan jo bruge spån og derefter sætte en form for wall-cover på, men på den anden side tjener du ikke så meget på det, da det er en yderligere omkostning. Hvad jeg ville sige, er, at det fungerer og er et alternativ.

Held og lykke!
Det skal nok gå at male direkte, ellers mister jeg kræfterne inden det er færdigt.

Milkshaken
nimhed sagde:
Nå, så er vi tilbage til spån :S Måske sider i mdf og hyldeplader i spån med en liste i forkant.

Det skal nok kunne males direkte, ellers mister jeg modet inden det er færdigt.
Faktisk kan man lave konsoller af spillet for at holde MDF'en på midten.... (Tænk vindueskonsol)

Bliver et flot indslag i en bogreol...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.