44,307 læst ·
33 svar
44k læst
33 svar
Specialbygget bogreol, spån eller mdf?
Side 1 af 3
Hej
Jeg skal bygge en pladsbygget bogreol og overvejer at bygge den i 19mm spånplade og derefter sætte en 21mm liste på spånpladens kant og slibe ned til niveau med spånpladen. Alt skal derefter males hvidt.
Er der nogen, der vil forsøge at overtale mig til at bygge det i mdf i stedet?
Jeg skal bygge en pladsbygget bogreol og overvejer at bygge den i 19mm spånplade og derefter sætte en 21mm liste på spånpladens kant og slibe ned til niveau med spånpladen. Alt skal derefter males hvidt.
Er der nogen, der vil forsøge at overtale mig til at bygge det i mdf i stedet?
Byggmax sælger hobbyskiver i 19mm MDF, findes i forskellige bredder fra 30cm. Helt suverænt at bygge i. Har bygget en hylde rundt om køleskabet i køkkenet med disse. Ingen slibearbejde, flot finish direkte, let at arbejde med. Ville selv aldrig komme på tanken at bruge spån i stedet. Bliver for meget arbejde med at få forsiderne flotte. Suverænt desuden at slippe for at kløve til stykkerne, hvis bredderne passer, en fejlkilde mindre.
Den eneste ulempe, koster lidt mere end spån.
Per
Den eneste ulempe, koster lidt mere end spån.
Per
Jo, det er jo selvfølgelig prisen, jeg er fanget af. Det ville jo have føltes godt, hvis man kunne komme under IKEA-billy pris, og det gør man ikke med mdf. En anden fordel ved min løsning er, at man får en mere holdbar forside, da denne er i fyrretræ. Men generelt er jeg enig med dig.
Slår mdf ikke mere end spån? Jeg tænker på hyldeplaner fyldt med bøger. I mit tilfælde bliver der to længder på hyldeplanerne, 800 og 1000.
Slår mdf ikke mere end spån? Jeg tænker på hyldeplaner fyldt med bøger. I mit tilfælde bliver der to længder på hyldeplanerne, 800 og 1000.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 450 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,450 indlæg
Det er jo ikke uden grund, at snedkerne på tv bruger MDF, når de pladserbygger hylder osv.
Hvorfor skulle en pladserbygget og specialtilpasset hylde altid være billigere end en fabriks- og serie-produceret?
Du kan aldrig få rigtig flotte save snit med spån. MDF så bliver de snorlige.
Hvorfor skulle en pladserbygget og specialtilpasset hylde altid være billigere end en fabriks- og serie-produceret?
Du kan aldrig få rigtig flotte save snit med spån. MDF så bliver de snorlige.
Så lige, at bauhaus (de har jo endelig begyndt at lægge deres produkter ud på nettet) har mdf-plader til en billig pris. Faktisk meget billigere end byggmax. i og med dette bliver spånpladeløsningen kun marginalt billigere, og så har jeg ingen argumenter tilbage for den løsning.
19mm er nok, eller skal man gå op til 22?
19mm er nok, eller skal man gå op til 22?
Mdf har høj "egenvikt" så en lille liste under hyldeplanet i bagkant som støtte er ikke forkert, for de vil hænge lidt efter et stykke tid med 1m bredde. alternativt også lime en tynd liste på forkanten. Mdf som sider i en bogreol er perfekt.
/Kacke
/Kacke
Du kan jo bruge spån og derefter sætte en form for wall-cover på, men på den anden side sparer du ikke så meget på det, da det er en yderligere omkostning.nimhed sagde:Jo, det er jo selvfølgelig prisen jeg har hængt mig ved. Det ville jo have føltes godt, hvis man kunne komme under IKEA-billy prisen, og det gør man ikke med mdf. En anden fordel med min løsning er, at man får en mere holdbar frontsida, da denne er i fyr. Men generelt er jeg enig med dig.
Giver mdf ikke mere efter end spån? Jeg tænker på hylder fyldt med bøger. I mit tilfælde bliver der to længder på hylderne, 800 og 1000.
Hvad jeg ville sige er, at det fungerer og er et alternativ.
Held og lykke!
Jaha, så er vi tilbage til spån :S Måske sider i mdf og hyldeplan i spån med en liste i forkanten.kacke_ sagde:
Det skal nok gå at male direkte, ellers mister jeg kræfterne inden det er færdigt.Caspár sagde:
Faktisk kan man lave konsoller af spillet for at holde MDF'en på midten.... (Tænk vindueskonsol)nimhed sagde:
Bliver et flot indslag i en bogreol...