Hej!
Undrer om nogen her på forummet har anvendt sig af Fermacell fibergips og hvordan I har spartlet disse. Disse plader er ikke så lette at finde og endnu sværere er det at finde deres anbefalede produkter til spartling eller sammensvejsning. Kan man anvende sig af produkter til almindelige gipsplader (grovspartling, finsparkling etc.) og bliver resultatet lige så godt?
Tak på forhånd.

Hvis du skal være omhyggelig, så brug det spartel, som producenten anbefaler. Hvis du finder en forhandler, der har det på hylden, så tjek nøje, at holdbarheden ikke er udløbet.

Fermacell angiver en holdbarhed på 1 år, tror jeg, men det er meget uklart mærket på bøtten. Det er en talkode, som du i princippet skal kontakte Fermacell for at få oplyst produktionsdatoen.

Helt forkert efter min mening.

Spartelmassen er ikke særlig dyr og let at arbejde med, så der er ingen grund til at risikere at bruge et andet ikke-anbefalet produkt, som måske i sidste ende viser sig ikke at fungere som ønsket.

Din profil angiver ikke, hvor du bor, opdater gerne, men hvis du bor i Skåne, så kan jeg tippe om byggemarkeder, der har spartelmassen på lager.

Velkommen hertil!

Skal man følge deres anbefalinger, er det først fermacell SK spartel og så fermacell fugespartel med fermacell papirstrimmel i samlinger, der gælder, og så efter det bredspartling med fermacell finsparkel...

Jeg brugte en eller anden plade i et badeværelse (tror det var fermacell men lidt usikker, fordi det var fra et udsalg på Bauhaus...) og jeg brugte almindelig baderumsspartel og det hænger oppe endnu (malet væg)...

Jeg synes, at XLBygg har haft fermacell i et eller andet reklameblad, men spørger du mig ikke hvilket år jeg så det...

roland53 sagde:
Hvis du skal være omhyggelig, så brug det spartelmasse som producenten anbefaler. Hvis du finder en forhandler, der har det på hylden, så tjek nøje, at holdbarheden ikke er udløbet.

Fermacell angiver en holdbarhed på 1 år, tror jeg det var, men det er meget uklart mærket på bøtten. Det er en talkode, som du principielt må kontakte Fermacell for at få oplysninger om produktionsdato.

Helt tosset efter min mening.

Spartelmassen er ikke særlig dyr og nem at arbejde med, så der er ingen grund til at satse på et andet ikke-anbefalet produkt, som i sidste ende måske viser sig ikke at fungere som ønsket.

Din profil angiver ikke, hvor du bor, opdater gerne, men hvis du bor i Skåne, så kan jeg give tips om byggehandlere, som har spartelmassen på lager.
Tak for svaret. Jeg er fra Helsingborg. Forsøgte at finde forhandlere på deres hjemmeside, men det gav ingen liste. Ved du, hvem der har deres grov- og finsparkel? Hvad synes du om deres plader, holder de det Fermacell lover? Jeg er ude efter let at kunne skrue fast på vægge men samtidig have en god lydisolering.

• Synes
Simon J
  • Laddar…
Tak!
Jeg finder pladerne hos flere forhandlere, men det er til gengæld meget sværere med deres tilbehør. Man vil jo følge producentens anbefalinger, men det bliver lidt svært, når man ikke kan finde produkterne. Spørger man dem, der sælger deres plader, har de ingen idé, om det fungerer med almindelig spartelmasse eller ej. Mange troede også, at det var helt almindelige dyre gipsplader, de solgte :) Når man får sådanne svar, stoler man ikke længere på, hvad de siger. Men hos dig ser det ud til at fungere. Jeg må se, hvis jeg ikke finder noget, må jeg prøve med almindelige produkter.

• Synes
Jonte58
  • Laddar…
Jeg ville være meget overrasket, hvis almindelig spartelmasse ikke fungerer lige så godt. Husk dog at vælge spartelmasse efter rum, badeværelse, kælder, garage, etc...

Tak for jeres svar. Jeg fik også fat i Fermacell, og de sagde, at det ikke ville være noget problem at bruge et andet fabrikat af spartelmasse eller øvrigt materiale, der anvendes ved arbejde med gipsplader. Andre producenter har også spartelmasse, der er mere egnet til arbejde med fibergips.

Ja, jeg har også fået svar fra Fermacell, at andet spartelmasse var godkendt af Fermacell, kan ikke huske nu hvilket fabrikat, MEN kun som finspartel ovenpå Fermacells egen spartelmasse, som skal være i bunden. Tilsyneladende forskellige svar afhængigt af, hvem der svarer hos Fermacell....

PoG i Södra Sandby havde spartelmasse mm på lager.

XL i Skurup har 900 plader + spartelmasse på lager.

Pladen er TUNG og god at skrue i uden plug - god bæreevne.

Hvis du skal arbejde med den alene, kan jeg anbefale 900 bredde - ellers bliver den tung at håndtere.

Bræddehuset i Järlåsa 2mil vest for Uppsala har også på lager

Bedre sent end aldrig :-)

Føles jo som lidt op ad bakke for TS at hente i Uppsala eftersom han boede i Helsingborg.:cool:
Det var jo et stykke tid siden, at tråden var aktuel. Det ville være sjovt, hvis TS gav feedback på, hvad han syntes om pladen, hvilket spackel han valgte, og om han er tilfreds med resultatet.

Et halvt år efter kan jeg nu sige, at resultatet blev meget godt. Vi brugte fermacell plader med lige kanter til både væg og loft. Disse blev limet fast med fermacell greenline lim. Bredspartling af alle plader med sadolin spartelmasse (fin).

• Synes
roland53
  • Laddar…
S srki sagde:
Et halvt år efter kan jeg nu sige, at resultatet blev meget godt. Vi brugte fermacell plader med lige kanter til både væg og loft. Disse blev limet fast med fermacell greenline lim. Bredspartling af alle plader med sadolin spartel (fin).
Hej!
Nysgerrig på hvordan det blev med lige kanter, ses samlingerne ikke meget tydeligt i skrålys? :thinking: At få fat i plader med forsænkede langsider er ret svært i sammenligning med lige kanter...

Kultypjämt kapten_krok sagde:
Hej!
Nysgerrig på hvordan det blev med lige kanter, er fugerne ikke meget synlige i strygelys? :thinking: At få fat i plader med forsænkede langsider er ret svært i sammenligning med lige kanter...
Hej!
Fugerne mellem plader med lige kanter, der er limet, er slet ikke synlige.
Jeg har gennemgået billederne. Det er faktisk lige kanter kun på vægge. Til loftet brugte vi plader med forsænkede langsider. Kortsiderne blev limet. Disse blev bestilt fra Beijer og tog et par dage at få hjem. Hvis man ser i deres orange book eller montageguide, ser det ud til at man kun bruger plader med lige kant på vægge. Ring ellers til Fermacell og spørg, om man også kan bruge dem til loftet, de var meget hjælpsomme, da jeg talte med dem.

Senest redigeret:
S srki sagde:
Hej!
Samlingerne mellem plader med lige kanter, der er limet, ses slet ikke.
Jeg har kigget igennem billederne. Det er faktisk lige kanter kun på vægge. Til loftet brugte vi plader med forsænkede langsider. Kortsiderne blev limet. Disse blev bestilt fra Beijer og tog nogle dage at få hjem. Hvis man kigger i deres orange book eller monteringsguide, ser det ud til, at man kun bruger plader med lige kant på vægge. Ring ellers til Fermacell og spørg om man kan bruge disse til loftet også, de var meget hjælpsomme, da jeg talte med dem.
Hej!
Skal sætte på vægge, var måske uklar :)
Ringede og talte med dem og de anbefalede med lige kanter, hvis man tænker spartle over, da der ikke er nogen fordel ved at vælge med forsænkede kanter.
Vil købe nogle plader og teste, inden jeg køber for mange, hvis man bliver utilfreds.

Kultypjämt kapten_krok sagde:
Hej!
Skal sætte på vægge, var måske uklar :)
Ringede og talte med dem, og de anbefalede med lige kanter, hvis man tænker på at bredspartle over, da er der ingen fordel ved at vælge med forsænkede kanter.
Vil købe nogle plader og teste, inden jeg køber for meget, hvis man bliver utilfreds.
I så fald er der ingen problemer overhovedet. Jeg har som sagt brugt det i hele huset, da vi renoverede.
Det er lidt mere arbejde med disse, da det skal bredspartles. Det er også tungt og støver som ind i når man skal skære dem. Det er også relativt nyt i Sverige, hvilket er grunden til, at folk vælger at bruge almindelige gipsplader. Det er helt klart nemmere at arbejde med almindelige gipsplader.
Nu efterfølgende synes jeg stadig, at det var et godt valg, da de har en meget god lydisolering og kan klare ret meget belastning.

• Synes
Kultypjämt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.