Hej!
Vi skal have stænkbeskyttelse i vores køkken i komposit, som skal op ca. 25 cm over bordpladen. De skal måle op til den om ca. en uge. Lige nu er der en gipsplade. Nu undrer jeg mig over, om væggen skal spartles, også der hvor stænkbeskyttelsen skal sidde, eller ej? Nogen der ved det?
Vi skal have stænkbeskyttelse i vores køkken i komposit, som skal op ca. 25 cm over bordpladen. De skal måle op til den om ca. en uge. Lige nu er der en gipsplade. Nu undrer jeg mig over, om væggen skal spartles, også der hvor stænkbeskyttelsen skal sidde, eller ej? Nogen der ved det?
Hej! Hvordan gjorde I her?V VOEKA sagde:
Personligt har jeg det lidt anderledes end TS, da jeg har betonvæg. Jeg har fået fjernet det gamle fix ret godt. Det skal males mellem stænkbeskyttelsen og overskabene. Jeg overvejer dog ligesom TS, om spartelmasse fungerer under stænkbeskyttelsen, eller om man har brug for flisefix eller lignende.Paul-Staffanstorp sagde:
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ok, men hvorfor ikke fjerne al fix ned til en glat overflade i stedet for det bedste resultat.Grussladd sagde:
Der findes virkelig gode fræsere til dette som kan lejes.
https://www.byggahus.se/forum/threads/renoverings-saneringsfraes-festool-protool-rgp-80-11.324285/
Har overvejet det! Men det bliver jo alligevel ikke helt glat - er en del fordybninger og huller. Kan man fylde det med almindelig spartelmasse i så fald?Paul-Staffanstorp sagde:
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ja men porer og andre små huller i betonen ses vel ikke, hvis du skal sætte en stænkskærm der senere... 😱
Pointen er jo at få et tilstrækkeligt glat underlag at lime stænkskærmen mod, så små fordybninger og huller som går indad spiller jo ingen rolle i den situation.
Fyld du, hvis du vil, men det spiller jo som sagt ingen rolle, da det vigtige er at få fjernet det, der stikker ud.
Pointen er jo at få et tilstrækkeligt glat underlag at lime stænkskærmen mod, så små fordybninger og huller som går indad spiller jo ingen rolle i den situation.
Fyld du, hvis du vil, men det spiller jo som sagt ingen rolle, da det vigtige er at få fjernet det, der stikker ud.
Det er sandt! Men stænkbeskyttelsen når kun 30 cm op. Over det er det malet 30 cm. Så overskabe. Der vil jeg have det glat og pæntPaul-Staffanstorp sagde:
Ja men porer og andre små huller i betonen ses vel ikke, hvis du skal sætte en stænkbeskyttelse der så... 😱
Pointen er jo at få en tilstrækkelig glat overflade at lime stænkbeskyttelsen på, så små fordybninger og hulheder, der går indad, spiller jo ingen rolle i den situation.
Fyld du hvis du vil, men det spiller jo som sagt ingen rolle da det vigtige er at få det der stikker ud væk.
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Beklager, enten er jeg lidt langsom i hovedet eller også udtrykker jeg mig dårligt. Men mit dilemma er, at jeg både vil have det nogenlunde plant under stænkbeskyttelsen samt meget plant ovenpå, hvor jeg skal male. Jeg tænkte først at fuldspartle det hele, men ved ikke om det vil holde til stænkbeskyttelsen, som alligevel vejer en del. Alternativt bruge renoveringsgips, men det har jeg ingen erfaring med fra før.Paul-Staffanstorp sagde:
Hvordan mener du - få fjernet alle forhøjninger under pladen er jeg med på, men tænker du så, at man kun spartler på den del, som man skal male?
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Ja, man fræser fixet væk på hele overfladen, og så spartler og maler man den del, som vil være synlig.Grussladd sagde:
Undskyld, enten er jeg lidt tung i hovedet, eller også udtrykker jeg mig dårligt. Men mit dilemma er, at jeg både vil have det nogenlunde plant under stænkskærmen samt meget plant over, hvor jeg skal male. Jeg tænkte først at fuldspartle det hele, men ved ikke, om det vil holde for stænkskærmen, som alligevel vejer en del. Alternativt bruge renovationsgips, men det har jeg ingen erfaring med fra tidligere.
Hvordan mener du - at få fjernet alle forhøjninger under pladen, det er jeg med på, men tænker du så, at man kun spartler den del, som man skal male?
Så limes stænkskærmen der, og så kan man lægge en blød fugemasse på overkanten af dette og slutmale den malede del en sidste gang.
Voila 😜🤣
Kan meddele, at denne fremgangsmåde fungerede fremragende! Jeg kunne ikke få fat i en fræser, men da jeg havde et mejseltilbehør til borehammeren, kunne jeg bruge det til at fjerne størstedelen af fixet, og så tog jeg resten med et gammelt stemmejern og hammer. Jeg fuldspartlede derefter den øvre del og malede, mens den nedre del fik lov til at være lidt ujævn (undtagen et gammelt dåsehul, som blev fyldt med gipsmørtel). Det blev strålende, da stænkskærmen kom på. Tak for hjælpen!Paul-Staffanstorp sagde:
Klik her for at svare