Hej!
Startede renoveringen af min gang i dag. Som indervægge der har man valgt spånplader som man derefter har tapetseret på. Den tapet har jeg nu fjernet og overvejer om det er muligt at spartle på dette underlag, med tanke på at træet bevæger sig pga. luftfugtigheden. Vil dette bidrage til revner i spartelmassen?
Taknemmelig for svar.
Startede renoveringen af min gang i dag. Som indervægge der har man valgt spånplader som man derefter har tapetseret på. Den tapet har jeg nu fjernet og overvejer om det er muligt at spartle på dette underlag, med tanke på at træet bevæger sig pga. luftfugtigheden. Vil dette bidrage til revner i spartelmassen?
Taknemmelig for svar.
Du kan spartle med akrylspartel hvad jeg ved, men det er dyrt som poker. Renoveringsgips? VED ikke, men jeg har hørt og formoder, at almindelig spartelmasse hæfter dårligt mod træ, eller som du siger, revner med tiden.
Som det ser ud nu, er der en masse tapetrester, der sidder tilbage på væggen. Så mod det vil spartelmassen nok hæfte. Det er mest revnerne pga. bevægelserne i træet, jeg bekymrer mig for. Hvor meget bevæger en spånplade sig egentlig?
Et andet problem kan være, at vandet i spartelmassen får tapetresterne til at løsne sig. Eller ja.. problem og problem, men bare så du tænker på det.
En spånplade bevæger sig i øvrigt nok ikke så meget, skulle jeg tro.
En spånplade bevæger sig i øvrigt nok ikke så meget, skulle jeg tro.
Det burde man vel kunne undgå ved først at male med en oliebaseret farve som spærring.lajsiiwan sagde:
Var det min væg, ville jeg nok lægge et lag gips i stedet.
(Billig bauhaus- eller byggmaxgips bliver nok ikke meget dyrere end olie maling + en masse spartelmasse.)
Sæt med forskudte samlinger i forhold til spånpladerne i så fald.
Har bestemt mig nu. Sætter reparationsvæv. Har nogle baner tilbage siden jeg renoverede stuen. Grejen er, at væggen kun er 178 cm lang og 79 cm høj, så den består formentlig af en spånplade.
Taknemmelig for alle svar.
Taknemmelig for alle svar.
Det bør gå godt at spartle på spånplade. Bevægelsen i en plade er ubetydelig, og spartlets elasticitet absorberer det. Pladerne kan bevæge sig indbyrdes, og i samlingerne bør man spartle med papstrimler. Alle indervægge i vores hus fra -66 er lavet med spånplade og spartlede samlinger med papstrimmel, og der er ingen revner nogen steder. Jeg har bredspartlet på tapet med almindelig sandsparkel på flere vægge, og det fungerer godt.
Har med tapetseret direkte på spånplade, efterlod kun en lille sprække mellem samlingerne samt bredspartel + remse på det.
En anden ting, der er vigtigt at tænke på, er at prime spånpladen før tapetsering, enten med tapetklister eller almindelig primer, så den bliver mættet.
Valgte selv en lidt tykkere tapet pga. bevægelser i tømmeret
En anden ting, der er vigtigt at tænke på, er at prime spånpladen før tapetsering, enten med tapetklister eller almindelig primer, så den bliver mættet.
Valgte selv en lidt tykkere tapet pga. bevægelser i tømmeret
Klik her for at svare