Har i dag et gipsetag med synlige furer, som jeg overvejer at spartle igen furerne på.
Tanken er at lægge spartel i furen og derefter lime papirremsor, som derefter spartles.

Er der nogen, der har gjort dette? Hvordan bliver det med "åsar", hvor furerne har været?

Skal du have det godt skal du bredspartle hele loftet ellers kan man se åse ved samlingerne. Det er ikke noget jeg anbefaler nogen at gøre.

Jeg har gjort så, bortset fra at jeg brugte glasfiber i stedet for papstrimler. Tror, at papstrimler er bedre.
Dog, som Stefan N skriver, så bliver det ikke helt usynligt. Her afhænger det dog af, hvor højt der er til loftet, og hvor kræsen man er med, hvilket udseende man vil have. (Om man tiltrækkes af det moderne look med store helt glatte livløse flader, eller som jeg vil have liv, variation og struktur.)

Selvom vi har lavt til loftet (2,25 m), er det ikke noget, der stikker i øjnene (med almindelig mat hvid loftsmaling). Hvis man derimod ser op i loftet og studerer det nærmere, så ses det. Jo bedre man er til at spartle, og jo mere man bredspartler, desto bedre bliver det. Men, det er et krævende arbejde, og hvis man har spinkle bjælker som vi har, så er der stor risiko for, at det revner op i samlingerne, når loftet bevæger sig (storm og når store sneklumper slipper fra taget). Det skal tilføjes, at uprofessionel maling af loftet ses mindst lige så meget som spartlingen... Havde det været højere til loftet, så havde det formentlig ikke været synligt.

Jeg har netop været i farvebutikken og spurgt om det samme. De siger, at man skal spartle i sporene uden strimler, slibe glat og derefter lime på microlite. De er helt sikre på, at det ikke vil revne.

Eftersom jeg har været ivrig efter at fjerne striberne i loftet i ganske mange år nu, købte jeg spartel, microlite, lim til vævtapet til microliten og billig loftmaling til at grunde microliten med.

Er der nogen, der har prøvet den metode? Virker det rimeligt at gøre sådan?

wadbat75 sagde:
Jeg har lige været i farvebutikken og spurgt om det samme. De siger, at man skal spartle i sporene uden strimler, slibe det glat og derefter lime microlite på. De er helt sikre på, at det ikke vil revne.

Eftersom jeg har været ivrig efter at få fjernet rillerne i loftet i mange år nu, købte jeg spartelmasse, microlite, lim til vævetapet til microliten og billig loftmaling til grunding af microliten.

Er der nogen, der har prøvet den metode? Synes det rimeligt at gøre det sådan?
Så er du nødt til at sætte microlite op i hele loftet, hvilket slet ikke er let at få godt. Microlite bliver slatten og besværlig at arbejde med i højden, så det kræver lidt erfaring at sætte det op.

At fylde revnerne og så bruge papirstrimler, der spackles væk, er nok en lettere og enklere løsning. Hvis du bruger en bred spartel, vil det ikke kunne ses, og man behøver ikke spartle hele loftet, kun strimlerne.

Men hvis du sætter microlite op i hele loftet og får det jævnt uden rynker og huller mellem banerne, er det en fremragende måde at gøre det på.

Senest redigeret:
Er det vævlim ekstra stærk eller vådrumsklæber man skal bruge?

Butikken jeg købte væven fra gav mig Bostik Hernia PVP Variant. Der står bare vævlim på bøtten.

Vævlim er ok behøver absolut ikke være vådrumslim for det er vel ikke noget vådrum som skal væves.

Jeg har gjort begge dele for at fjerne "v" rillen i gipstaket.
Første gang spartlede jeg rillerne og lagde microlit op i hele loftet. Det blev vanvittigt mange rynker og dårlige samlinger... Jeg skar derefter rynkerne væk og bredspartlede hele loftet...

Anden gang fyldte jeg først rynkerne med gipsmørtel og bredspartlede loftet (uden strimler) og malede.

Hvis jeg skulle gøre det igen, ville jeg vælge metode 2 alle dage i ugen!
Microlit i loft kræver sin mand (eller snarere mænd)!

Er det muligt at rulle limet op med f.eks. en 10 cm rulle, eller har I brugt en bred pensel?

Jeg ville ikke stole på microlit som eneste "armering" af fugerne. Microlit er først og fremmest en måde at få en jævn fin overflade, tåler ikke så meget trækbelastning.

Spartle, slibe spartle, til fugerne er helt usynlige. Lim papirstrimmel, spartle et antal gange (mindst 2 gange), slibe, spartle igen. Når det er "helt jævnt" lim microlit.

Tak for tipsene, er der nogen der har prøvet at rulle limen op i stedet for at bruge pensel?

Det går fint at rulle op limmet. Til loft bruger jeg altid rullebar spartelmasse også (Biltemas f.eks. er god) og en almindelig grovhåret rulle.

Jeg har sat microlit i vores køkkenloft, ca. 35 kvm. Det var ikke sjovt. Det gælder især om at have rigeligt med lim, så det ikke når at tørre, før du får påført dugen, og man vil gerne have et par sekunder til at justere dugen. Man bør være 2 eller endda 3 personer. Typisk en som hele tiden ruller lim foran "fronten". En som sætter dugen op, og ideelt en som holder styr på dugrullen, evt. går og efterstryger dugen (tapetbørste) for at fjerne evt. bobler.

Da jeg gjorde det, så jeg en instruktion om, at man skal sætte dugen med overlap, og derefter skære samlingen, trække de skårne strimler væk, dvs. også den først limede strimmel. Det virkede ikke. Man skulle have arbejdet 100 gange hurtigere, hvis den underste strimmel skulle kunne trækkes væk, når man lige havde sat den anden bane på. Den var allerede tørret fast. Heldigvis opdagede jeg det allerede, da jeg begyndte med bane nr to.

i stedet satte jeg kant mod kant, det blev godt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.