10,567 læst ·
10 svar
11k læst
10 svar
Spartle betonvæg hhv. porebetonvæg i kælder
Har en källare utan fuktproblem, men vill ändå vara på säkra sidan och använda rätt prylar och oorganiskt och diffusionsöppet material när jag ska släta till ett par väggar. Två innerväggar i betong och två ytterväggar i lättbetongelement ("isolering" ej bärande).
Har förstått att det verkar vara cementbaserad puts (C-puts?) som gäller, men har använt det utvändigt på grundmur tidigare och tycker det är svåranvänt. Nu pratar vi dessutom om väldigt små nivåskillnader som ska jämnas ut (se bilder nedan).
Vad har vi för erfarenheter här? Har sökt på gamal trådar men inte sett så mycket om just källare och potentiellt fuktiga miljöer. Hade ju arbetsmässigt helst viljat jobba med något typ vanligt sandspackel, men det går väl inte med mina krav på fuktig miljö antar jag?
edit: glömde säga att alla tapetrester (det brunaktiga) naturligtvis mödosamt ska bort.

(faktiskt bara den vänstra väggen på sista bilden, som har lättbetong - om någon skulle undra).
Har förstått att det verkar vara cementbaserad puts (C-puts?) som gäller, men har använt det utvändigt på grundmur tidigare och tycker det är svåranvänt. Nu pratar vi dessutom om väldigt små nivåskillnader som ska jämnas ut (se bilder nedan).
Vad har vi för erfarenheter här? Har sökt på gamal trådar men inte sett så mycket om just källare och potentiellt fuktiga miljöer. Hade ju arbetsmässigt helst viljat jobba med något typ vanligt sandspackel, men det går väl inte med mina krav på fuktig miljö antar jag?
edit: glömde säga att alla tapetrester (det brunaktiga) naturligtvis mödosamt ska bort.

(faktiskt bara den vänstra väggen på sista bilden, som har lättbetong - om någon skulle undra).
ser nu en tråd her: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-bruk-till-puts-av-kaellarvaegg.477664/ som er snarlik, men der er lidt grovere ujævnheder, tænkte om man kunne klare sig med noget enklere men mine mm-dybe huller.
Ser i Finjas guide som var linket i det indlæg, at det måske er et spørgsmål om ædelpuds ... ? (bør "helst påføres af fagmand") ... kan dette være en passende metode?
https://www.finja.se/storage/ma/3e1...4A4B883A52B0F3A7BFF0/Hjälp vid - putsning.pdf
Ser i Finjas guide som var linket i det indlæg, at det måske er et spørgsmål om ædelpuds ... ? (bør "helst påføres af fagmand") ... kan dette være en passende metode?
https://www.finja.se/storage/ma/3e1...4A4B883A52B0F3A7BFF0/Hjälp vid - putsning.pdf
Jeg fræsede overfladerne og påførte et lag Weber 135, inden jeg malede med Silikatmaling.
Her kan du se lidt af, hvad jeg gjorde:
https://www.byggahus.se/forum/threads/p-plats-renovering-fran-da-till-nu.307201/#post-2859521
Her kan du se lidt af, hvad jeg gjorde:
https://www.byggahus.se/forum/threads/p-plats-renovering-fran-da-till-nu.307201/#post-2859521
Byggenovice
· Göteborg
· 229 indlæg
Ser ikke så farligt ud, overveje at bare fjerne løst og male med silikat farve...
@P-plats: Interessant, ser ud som Weber c-puds på posen? hvordan påfører du pudsen? med bredspartel?
Da jeg skulle købe silikatmaling i farvebutikken, spurgte de om jeg havde fugtproblemer - hvilket jeg ikke har på nuværende tidspunkt (dræneret for 5 år siden) - så anbefalede de "betonmaling" (Alcro i det tilfælde), teknisk navn ser ud til at være styrenakrylat .. men lidt usikker.
Vil gerne have en så glat overflade som muligt.
@M.sandström har prøvet at male med den betonmaling jeg købte, men får ikke et godt resultat - ingen billeder her - der er tydeligvis brug for mere arbejde for at få det glat. stadig dog usikker på præcis hvordan ..
Da jeg skulle købe silikatmaling i farvebutikken, spurgte de om jeg havde fugtproblemer - hvilket jeg ikke har på nuværende tidspunkt (dræneret for 5 år siden) - så anbefalede de "betonmaling" (Alcro i det tilfælde), teknisk navn ser ud til at være styrenakrylat .. men lidt usikker.
Vil gerne have en så glat overflade som muligt.
@M.sandström har prøvet at male med den betonmaling jeg købte, men får ikke et godt resultat - ingen billeder her - der er tydeligvis brug for mere arbejde for at få det glat. stadig dog usikker på præcis hvordan ..
På Webers hjemmeside findes en masse info og også en film om, hvordan man går til værks:KJD sagde:
@P-plats: Interessant, ser ud som Weber c-puds på posen? hvordan påfører du pudsen? med bredspartel?
Da jeg skulle købe silikatmaling i farvehandlen, spurgte de om jeg havde fugtproblemer - hvilket jeg ikke har i øjeblikket (drænet for 5 år siden) - så anbefalede de "betonmaling" (Alcro i det tilfælde), det tekniske navn ser ud til at være styrenakrylat ... men lidt usikker.
Vil gerne opnå så glat overflade som muligt.
@M.sandström har prøvet at male med den betonmaling, jeg købte, men får ikke et godt resultat - ingen billeder her - der kræves tydeligt mere arbejde for at få det glat. stadig dog usikker på præcis hvordan ..
https://www.se.weber/fasad-puts-och...system/putsbruk/weberbase-135-putsbruk-c-hand
Netop dette produkt kunne jeg godt lide som glad amatør at arbejde med, men der kræves lidt træning for at få et godt resultat.
Når det kommer til valg af maling, tror jeg personligt, at farvehandleren gør forkert der, for selvom der ikke er problemer i dag, kan det blive et problem, og så lukker man fugten inde.
Selv har jeg malet med Alcros Silikatmaling og er rigtig tilfreds her nogle år senere.
Ok, det er helt uorganisk og gennemtrængeligt, formoder jeg?joakim_j sagde:
Fandt dette om Husfix her på forummet:
"I Cascos produktblad for GipsFiller står der, at den skal bruges til indendørs brug, og på overflader, der kan udsættes for fugt, anbefales i stedet HusFix."
Det lyder jo lovende - må se om jeg kan finde info om dette hos Casco f.eks.
KJD sagde:
Ok, det er helt uorganisk og gennemtrængelig så gætter jeg?
Fandt dette om Husfix her på forummet:
"I Cascos produktblad for GipsFiller står der, at den skal anvendes til indendørs brug og på overflader, der kan udsættes for fugt, anbefales i stedet HusFix."
Det lyder jo lovende - må se om jeg kan finde info om dette hos Casco f.eks.
flot, den video var lige det jeg ledte efter ser jeg nu. nice. takP-plats sagde:
På Webers hjemmeside findes masser af info og også en film om, hvordan man går til værks:
[link]
Lige dette produkt kunne jeg godt lide som glad amatør at arbejde med, men det kræver lidt træning for at få et godt resultat.
Når det kommer til valg af farve, så tror jeg personligt, at farvehandleren gør forkert der, for selv om det ikke er et problem i dag, kan det blive et problem, og så lukker man fugten inde.
Selv har jeg malet med Alcros Silikatfarve og er rigtig tilfreds her nogle år senere.
Ja, det er cementbaseret spartelmasse, som jeg forstår det. Så lidt som puds, men mere finkornet og let at arbejde med, det er næsten som almindelig spartelmasse at arbejde med.KJD sagde:
Ok, det er helt uorganisk og gennemsigtigt da gætter jeg?
Fandt dette angående Husfix her på forummet:
"I Cascos produktblad for GipsFiller står der, at den skal bruges til indendørs brug, og på overflader som kan udsættes for fugt anbefales i stedet HusFix."
Det lyder jo lovende - får se om jeg kan finde info om dette hos Casco fx.
fik tip at kigge på Finja/Björn Cs video hvor han pudser indvendige vægge, og nævner reparation og "finpudsning" - så anbefaler han C pudsemørtel fin 0-1 mm, det tænker jeg prøvejoakim_j sagde:
https://k-bygg.se/sortiment/byggmaterial/bruk-bindemedel/bruk/950219
Klik her for at svare