God fortsættelse allesammen. Jeg er i renoveringstakter her inden 2022 og har lige sat gips op i et rum, men indså lige efter anden spartling, at jeg har lavet en fejl. Jeg kom til at sætte "armeringen" i sprækkerne mod gipsen, fra hvad jeg har lært, skal man egentlig spartle lidt og så sætte tapen eller nettet i spartlen. Vil dette påvirke, eller bliver effekten den samme, selvom der ikke er spartel bagved?
Mvh,
Gustav.
Mvh,
Gustav.
Har du sat glasfiberstrimler eller papstrimler? Har du sat glasfiberstrimler så kommer spartelmassen jo bagved alligevel.
Der findes endda armeringsnet med klister, lavet til at klæbes på først, for derefter at spartle over. Malernes regler tvinger dem i øvrigt til at bruge papirstrimmel som armering. Papirstrimler anses for at være (og er nok) stærkere, men jeg har altid afskyet at arbejde med papirstrimler, og ingen af mine samlinger med net er revnet. Det afgøres nok, om bevægelsesretningen går rigtigt i forhold til nettet.
Jeg har selv lige øvet mig på en væg med papstrimmel, og det blev ok, på to tredjedele 
Man skal også have styr på sparteltyper tilsyneladende, som passer til papstrimler. Nu sætter jeg først spartel i forsænkningerne, derefter vådrumslim til strimlerne og til sidst et lag spartel mere med tørretid mellem alle trin. Er man maler, gør man det hele med de rigtige produkter og gennemfører det som et trin med kun papstrimmel og spartel...
Glasfiber/armeringsnet er betydeligt enklere på den måde.
Man skal også have styr på sparteltyper tilsyneladende, som passer til papstrimler. Nu sætter jeg først spartel i forsænkningerne, derefter vådrumslim til strimlerne og til sidst et lag spartel mere med tørretid mellem alle trin. Er man maler, gør man det hele med de rigtige produkter og gennemfører det som et trin med kun papstrimmel og spartel...
Glasfiber/armeringsnet er betydeligt enklere på den måde.
Jeg brugte fibernet, indtil videre har intet sprukket, og resultatet blev godt. Jeg vil nok gøre på samme måde i det næste rum, da det var betydeligt mindre klistret og besværligt efter min mening.
Klik her for at svare