Hej,
Håber jeg har lagt denne i det rigtige emne.
Det er sådan, at jeg undrer mig over, hvordan man skal spartle, har søgt på nettet og testet lidt nu, men vil alligevel gerne have kommentarer om det er rigtigt, jeg har gjort.
Det er ellers en fyr, der er ved at gøre det for mig, men han kommer kun lidt efter lidt, når han har tid, og jeg vil gøre det så hurtigt som muligt.
Kan ikke gå til byen og spørge heller nu, når det er lukket.

1. Mellem 2 gipsplader eller loft og væg har jeg smurt spartelmasse på og sat straks en sådan glasfiberstrimmel til, så spartelmassen ikke skal revne.

2. Er det rigtigt sådan, eller skal man først sætte glasfiberstrimlen til og så spartle?

3. Efter det har tørret en time, skal jeg så sandpapire det og så spartle igen, eller sandpapirer man kun til sidst, når man har spartlet alle de lag, man behøver?

4. Skal jeg lukke spandens låg med spartelmassen hver gang, jeg holder pause, eller kan jeg vente med det, til jeg er færdig med det hele, tørrer det ud ellers?

5. Hvilken type spartelmasse skal man bruge til badeværelset oppe i loftet mellem 2 gipsplader?
Har kun Medium hjemme og undrer om man bruger samme som i værelserne?
Hvorfor findes der forskellige, og hvornår bruger man dem?

Tak for alle svar.

1,2. man plejer at sætte strimlen først og spartle over den.
(det gør heller ikke noget, hvis man gør det omvendt)

3. man spartler en omgang og så når det er tørt ser man, om det ser ok
ud, kan du slibe og se, er det glat, behøver du ikke spartle mere.

4. det afhænger af, hvor mange timer du planlægger at have den oppe ::)
men luk den, så slipper den for at tørre

5. i baderum og vådrum loft som væg som gulv altid altid godkendt vådrumsspartel
og godkendte produkter til vådrum helst alt fra samme system (producent)
så ved du, at der ikke bliver komplikationer mellem alle beskyttende lag....

Tusind tak for det gode og hurtige svar.

Gå ind på gipspladeproducenternes (Gyproc, norgips, Danogips etc). Der findes gode anvisninger både for, hvordan man skal montere plader, men også hvordan man spartler.

Hvis man skal tro producenterne, så har du allerede gjort forkert, hvis du bruger glasfiberstrimmel, det skal være papirstrimmel (den er faktisk stærkere, hvor mærkeligt det end lyder).

På en af de der sites (glemt hvor jeg så det) er der også fine billeder af i hvilken rækkefølge man skal spartle, hvordan man vinkler spartlen osv. for det bedste resultat.

OK, tak for svarene, det var ret svært at spartle ved loftet.
Så at der fandtes glasfiberstrimmel og papirstrimmel der så ud som en toiletrulle, men har ikke set hvor han brugte rullen til, kun glasfiberstrimlen.

Det virker i det mindste fint med glasfiberbåndet, så bekymr dig ikke om det.

Det trick, en god ven lærte mig, var for det første aldrig at få små strenge med tørret spartelmasse på siden af samlingen. Disse er nemlig svære at slibe væk.

Derefter skal man spartle flere lag for et pænere resultat. Jeg plejer at anvende et relativt tykt første lag. Når det er tørt, påfører jeg et andet lag for at fylde hullerne i det første lag. Derefter sliber jeg første gang. Tid til tredje lag spartling og til sidst anden slibning. Det er bedre at have en blød bule på spartlingen end en fordybning. Den sidste ses meget mere.

Jeg glemte at tilføje, at jeg har opnået fornuftige resultater med ovenstående og billigt byggmax spartelmasse.

Tak for svarene

Jeg vil huske (tror det var fra Norgips side), at man først lægger spartelmasse med en ret smal spartel i fordybningen i samlingen, smal så spartelmassen ikke ligger ovenpå kanten. Klistre fast samlingsstrimlen af papir. Når det er tørret, lægger man med en ret bred spartel 2 striber spartelmasse lidt på siden, så der bliver en svag bule over midten (den krymper en del), lader det tørre. Derefter lægger man en sidste stribe med spartelmasse direkte på midten. Når det er tørret, sliber man. Jeg forsøgte selv at følge dette mønster, gik rimeligt, men var nødt til at gå over det hele og "finspartle" lidt huller bagefter, men det var ingen større vanskelighed.

Derimod havde jeg problemer med, at samlingsstrimlen ikke fæstede ordentligt overalt. Der blev små buler, når jeg kom med andet og tredje lag, som gjorde strimlen våd. Jeg måtte skære bulerne væk og var nødt til at spartle hullerne efter udskærningen 2-3 gange. Trodde først, at det skyldtes billigt spartelmasse fra Byggmax, men "eksperterne" hos Alviks Maleri, hvor jeg derefter købte dyrt spartelmasse, var ærlige nok til at sige, at det sandsynligvis ikke skyldtes, at jeg havde købt billigt spartelmasse. Dog kørte jeg med dyrt derefter som en sikkerhedsforanstaltning.

Der findes spartelmasse, der er udviklet specielt til at fastgøre papirremsen (fra Nordsjö hedder det EU special). Det er i princippet det samme som mediumspartelmasse, men det indeholder mere vand og er altså løsere. Dette gør, at papirremsen fæster bedre. Det fungerer selvfølgelig godt med almindelig mediumspartelmasse, men hvis man ved, at man har en masse gips-samlinger at spartle, synes jeg, at det er en god idé at købe begge typer. Specialspartelmassen er lidt for løs, hvis man skal spartle større fordybninger og huller.

Jo er nu begyndt at spartle osv., damn det er hårdt at sandpapre selv med sådan en lang pind.
I hvert fald er jeg kommet til kanter, hvor jeg ikke ved, om fyren der spartlede for mig før, har lagt glasfiberremsa, og jeg undrer mig - hvad sker der, hvis jeg lægger en der, selvom der allerede er en under laget?
Bliver det dårligere/bedre eller bare spild af remsa selvom det virker?
For vil hellere være på den sikre side og lægge en remsa ellers.

Tak for jeres kommentarer

Sliper du i hånden? Der er små slibemaskiner til en hundredkroneseddel, som er udmærkede til at slibe spartelmasse med.
Læg din en "remsa för säkerhets skull", hvis du er i tvivl. Det gør i hvert fald ingen skade.

Her er et videoklip om, hvordan man kan spartle. Jeg bruger samme teknik og værktøj som i videoklippet, og det fungerer udmærket. Jeg har aldrig set nogen gøre på den måde i Sverige, men vi har vel forskellige traditioner.

http://www.taunton.com/finehomebuilding/pages/hvt050.asp

Milkshaken
Det var vældans hvor meget spartelmasse han brugte, synes personligt at det bliver sværere at "føre" tapeten med for meget spartelmasse,,,, men selvfølgelig gør jeg det også men med mindre spartel...

vnsouljah: jeg synes det lyder som om du har lidt travlt,, tag det roligt med spartelmasse og alt, for hvis det sprækker så bliver det ikke sjovt under tapetet eller malingen senere...
jeg tror du skal stille lidt krav til maleren og bede ham komme lidt oftere hvis det er sådan, ellers gør han måske andre opgaver samtidig når han er hos dig, og i stedet for at køre frem og tilbage en masse gange så gør han sikkert sit bedste hos dig ved at tage flere opgaver...

Når jeg spartler, bruger jeg en 20-25 cm bred spartel. Fibertape med klister på og mediumspartel.

Klistrer tapen over samlingen, lægger spartelmasse på og sørger for at skrabe af, så der kun er spartelmasse i fordybningen.

Lader dette tørre ordentligt, lægger et nyt lag på, det samme her, skraber det forsigtigt af. Lader det tørre og sliber derefter med 120 sandpapir.

Stiller spartlen over samlingen og ser, om der er et mellemrum mellem spartelmasse og væg. Er der et sådant, spartler jeg en gang til.

Store mellemrum bruger jeg gipsspartel til, det synker ikke, når det tørrer.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.