Langbein
Til forskel fra ny plast, der lugter af død, har vi nu fået hjem Betsade Spånskivor, der lugter godt. Men hvordan er det med spånskivor nu om dage, er de altid helt ufarlige efter formaldehydproblemerne osv.?

Findes der ingen link, hvor man kan slå disse produkter op mm og tjekke skadeforholdene?

Langbein
sville sagde:
www.google.se er din ven.
Altid først men rækker ikke i dette tilfælde.

Annaman sagde:
Findes der ikke et link, hvor man kan slå op disse produkter mm. og tjekke skadesituationen?
::) Burde du ikke have tjekket dette, inden du slæbte dem hjem? ???
:-/ Parfumerede spånplader kan få enhver allergiker til at gå amok. :-X ;D

Langbein
Immobil sagde:
::) Burde du ikke have tjekket dette, inden du slæbte dem hjem? ???
:-/ Parfumerede spånplader kan få enhver allergiker til at slå bakud. :-X ;D
Jeg tror ikke, Ikea har råd til parfume, de lugter af træ

Når jeg læser dine indlæg Annaman her på forummet, undrer jeg mig over, hvor bange/forsigtig man kan være for diverse. Er det ikke trykimprægneret træ eller transformatorer, så er det spånplader.
Tør du køre bil? Risikoen for, at du skades i trafikken, er garanteret tusind gange større end, at du eller din familie skades af noget af det, du tager op her på forummet. Mennesket er vel aldrig blevet ældre end vi bliver i dag, og dø skal vi jo alle, så hvorfor bekymrer du dig så meget om alt, du tilsyneladende har købt og så efterfølgende skal finde ud af, hvor farligt det er? Jeg kan sige, at hvis jeg havde så meget nojse som du har, så havde jeg undersøgt alt grundigt forud for hvert køb i stedet for at konstatere, at det var mindre godt køb bagefter...
Tag nu denne kritik på den rigtige måde, ordet er frit som heldigvis er.
Sverige har to spånpladeproducenter, i Hultsfred respektive Östersund. Siden begyndelsen af 1990'erne stilles der strenge krav til, hvor meget formaldehyd der må lække ud fra spånplader i eksempelvis møbler. Grænseværdien ligger på 0,12 milligram formaldehyd per kubikmeter luft.

- Producenterne har ingen som helst problemer med at holde niveauerne under grænseværdien, og det gælder også niveauerne i importerede spånplader, siger Ulf Rick til TT. Jeg ser ikke formaldehyd i spånplader som et problem i dag.
[link]

Langbein
Jeg er i moden alder, har en ung kone og et lille barn, som jeg gerne vil se vokse op og måske få børnebørn, har ejet masser af biler og været i alle vesteuropæiske lande samt nogle i øst med bil, nu har jeg to biler og går hellere. Gennem årene har jeg været ret velinformeret om miljø og sundhed. Med familien er der pludselig travlt med en ny altan og garderober osv., for vi har søgt mere børnevenligt hus men bliver boende. Vi bestiller altid naturmaterialer, det bliver nogle gange i hastigheden til at tjekke og evt. rette til. Kemi.se er en god kilde til, at svenske spånplader er bedst, Ikeas er fra Slovakiet, naturmaterialet fra Polen. Konen klager over den store trafo, og vi kører bil en gang om ugen i gennemsnit.

Annaman sagde:
Jeg er i moden alder, har en ung fru
headbang.gif

Haagbard sagde:
[bild]
Jeg kan intet andet end at være enig! ;D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.