Hej.
Jeg er i gang med at renovere en indrettet kælder, på væggene sidder der (tror jeg) 45mm træregler og spånplader, måske også isolering bagved. Jeg har revet det gamle jutegarn ned og tænker nu på at tapetsere.
Da jeg skal bredspartle alt, overvejer jeg, om det måske er nemmere at udskifte pladerne med gips, eller eventuelt ikke have noget på væggen.
Der er i øjeblikket ingen problemer med fugt i huset, jeg tænkte mest, at når man alligevel er i gang, kunne man jo forbedre.

På gulvet ligger der lakeret trægulv, jeg ved ikke, hvor langt under væggen det går, jeg må antage, at det ligger 15mm fra betonen. To af de 3 vægge i rummet ligger mod ydervæggen, den tredje som ligger mod viktualiekælderen bør jeg vel kunne sætte 6mm gips direkte over spånpladen på uden at risikere, at den nuværende konstruktion, som trods alt har holdt indtil nu (huset bygget i 58, kælderen indrettet sandsynligvis tidligt i 70'erne).

Taknemmelig for synspunkter af alle slags.

Jeg ville have revet spånpladerne og træreglarne ud og erstattet dem med gips/stålreglar. Det bliver alligevel ret besværligt at fuldspartle plus slibning, så på denne måde får du en meget bedre konstruktion for ubetydeligt mere arbejde (dog lidt flere penge).

Arbejdet bliver nok nemmere på den måde, som du siger, slipper også for meget slibestøv.
Spørgsmålet er så, hvordan gulvet er bygget, er det mest sandsynligt, at det er monteret inden væggen, så den nederste regel for væggen ligger ovenpå gulvet?

Det kan jo måske ikke besvares uden at se det, men hvordan gør man normalt?

Tag alt ned fra væggene i kælderen... Pudse (gipspudse) på betonelementet eller hvad kælderen er bygget af og isolere på ydersiden - reglar isolering og plader på indersiden er en uskik ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.