Jeg ved, at gulvspånplade er 22 mm tyk, men hvis man lægger strøer i køkkengulvet med 30 cc + kortlinge, kan man så lægge følgende gulv:
1. Spånplade 12 mm (fer og not)
2. Gips 12 mm
3. Klinker 6 mm

Problemet er, at det massive fyrretræsgulv er 30 mm, og jeg har brug for at få køkkengulvet ned til samme niveau.

T
Alt for spinkelt med så tynd spånplade, bliver ikke tilstrækkeligt stift til at lægge klinker og desuden har du glemt at regne fixet med!

Kapper tråden lidt..

Vi skal lægge gulvvarme i køkkenet og har købt hjem sporplader af gulvspånplader. Bjælkelaget er cc60 og ligger ovenpå et betonbjælkelag. Tidligere lå der brædder og parket på gulvet, hvilket svigtede for meget, og nu er vi bange for, at gulvet ikke bliver stabilt nok med kun gulvspånplader og laminat. Vi har et helt sæt almindelige spånplader 12mm liggende, som vi overvejer at lægge dobbelt og så gulvspånplader ovenpå det. I alt 50mm altså. Hvad tror I om det? Bør gulvet ikke blive stabilt da? Og hvordan fastgør vi i så fald det hele?

Taknemmelig for svar :0)

Sent from my LT18i using Byggahus

Om det er tilstrækkeligt kan jeg ikke vurdere, men hvis det skal blive stivere så må de limes sammen over hele fladen, ellers er der ikke noget vundet med den løsning. Er det ikke muligt at lægge en bjælke ind mellem de eksisterende så det bliver cc30?

cecar33 sagde:
Om det er tilstrækkeligt, kan jeg ikke vurdere, men hvis det skal blive stivere, så skal de limes sammen over hele overfladen, ellers er der ikke noget vundet med den løsning. Kan man ikke lægge en bjælke mellem de eksisterende, så det bliver cc30?
Desværre ikke. Vi har al el og vvs trukket i dette gulv.

Har selv sporbar gulvspån 22mm på cc 60 regler og laminat i køkkenet. Synes slet ikke det er noget problem, at det skulle svigte. Derimod ville jeg sørge for, at vendingerne havner på en regel eller forstærke på en eller anden måde. Der bliver ikke meget tilbage, som holder oppe. Nu gjorde jeg ikke sådan i køkkenet, men vil gøre sådan i kommende rum. Testede at stå på en vending på et ben, som landede under skab og svigtede med mine 80kg, og det holdt, men hoppe turde jeg ikke. Men jeg undgik at gå på vendingerne under byggetiden, indtil laminatgulvet var på plads.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus

Segge sagde:
Har selv sporadisk gulvspån 22mm på cc 60 reglar og laminat i køkkenet. Synes ikke det er nogen problemer med at det skulle svigte. Derimod ville jeg sørge for at vendingerne lander på en regel eller forstærker på en eller anden måde. Der bliver ikke meget tilbage som holder op. Nu gjorde jeg det ikke sådan i køkkenet men vil gøre det i kommende rum. Testede at stå på en vending på et ben som landede under skab og svigtede med mine 80kg og det holdt, hoppe turde jeg ikke. Men jeg undgik at gå på vendingerne under byggetiden indtil laminatgulvet var på plads.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
Men TS skal jo lægge klinker og da må det ikke bøjes overhovedet for så sprækker gulvfliserne /løsner sig

Skal ikke lægge fliser længere. Opgav den idé efter 85kvm fliser på kældergulv. Kaster op over fliser nu..

Men vi vil have et fast gulv alligevel

cecar33 sagde:
Men TS skal jo lægge klinker, og da må det ikke bøje sig overhovedet, for så revner gulvpladerne /løsner
Det indlæg var rettet til teamlundver

Så og jeg gør sådan her:

1. limer bjælkelaget, lægger på 12mm spånplade, skruer fast
2. limer hele spånpladen, lægger på næste 12mm plade, skruer fast
3. limer hele spånpladen, lægger på 22mm gulvspånplader, sørger for at samlingerne ikke kommer samme sted, skruer fast

Bliver det rigtigt så?

Skulle ærligt talt føles mere rigtigt at lægge rigtig gulvspån i bunden, som skrues og limes. Det burde stabilisere bedre end det første lag 12mm spån.

Og hvis det virkelig er et stabilt gulv du er ude efter, lad 12mm spånen vente til næste projekt og læg et nyt lag gulvspån på tværs over det første lag..... Det er antagelig overkill og lidt usædvanligt, men det burde blive meget stabilt. Dyrere men stabilt.

det er klart. Sagen er jo, at vi har disse 12mm spånplader bare, så det koster os ikke en krone ekstra. Tanken var altså at have 2*12mm plade og derefter gulvspånplade á 22mm.

Kan jeg fastgøre det som beskrevet ovenfor? bliver det rigtigt?

Hvis du skulle køre med det, du har, ville jeg alligevel lægge gulvspånen underst, tror jeg, og derefter skrue-lime de øvrige lag.

selvom gulvspånerne er sporet til gulvvarme..

Og skal derfor ligge øverst så varmen lettere spreder sig opad med sporene på tværs af bjælkerne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.