Hej, står og renoverer huset og tænkte bytte ud gipspladerne da det bliver nemmere for mig at fikse alt op så. Op dukker så spørgsmålet om jeg skal skrue op en spånplade først og så gipse udenpå det for at få noget nemt at kunne fastgøre i senere, når jeg vil skrue op ting på væggene.
Spørgsmålet er så, skal jeg have 10 eller 12 mm spånplade? Er der stor forskel på hvor tunge ting jeg kan skrue op efterfølgende? Tænker ikke på direkte supertunge ting, men et fladskærms-TV bliver der vel frem mod efteråret, kan jeg tænke.
Så er jo spånpladerne og gipsen lige brede, tænker at jeg måske skal lægge dem forskudt eller gør det nogen forskel om samlingerne kommer på samme steder ligesom? Begge er jo 1200 brede.
Hmm..var nok alt jeg spekulerede over lige nu, kommer sikkert på flere ting efterhånden :-)

//Snurren

Jeg ville skrue op 12mm spån (eller 11mm OSB eller plyfa) og derefter gips. For at undgå samlinger på samme sted forskyder du simpelthen gipsen en halv eller en tredjedels bredde (det plejer at løse sig automatisk, hvis du starter med en hel gips, hvor du afsluttede med en delt underliggende plade).

Det er ikke så dumt at sætte 900 mm brede gipsplader op. Håndteringen bliver meget lettere, og samlingerne forskydes. Spartlingen bliver jo på den anden side lidt mere omfattende.

Kørte selv med OSB bagved, men der findes nogle tråde her på forummet, hvor der argumenteres mere om, hvad man "skal" bruge.

H_L sagde:
Det er ikke så dumt at sætte 900 mm brede gipsskiver. Håndteringen bliver meget lettere og samlingerne forskydes. Spartlingen bliver jo på den anden side lidt mere omfattende.

Næh det er virkelig praktisk med 90 skiver, men også 30 procent dyrere.

Plyfa? Bliver det godt at sætte det bagved? Hvor tyk bør plyfa være så? Ser 11mm men bliver det mere holdbart eller smidigere end det andet materiale?
Har allerede købt 1200 bredde gipsplader så det må blive det :-)

OSB, er det det samme som spånplade eller hvad er det? ha ha Ved desværre ikke...

snurren sagde:
Plyfa? Bliver det godt at sætte det bagved? Hvor tyk plyfa bør det være så? Ser 11mm men bliver det mere holdbart eller nemmere end det andet materiale?
Har allerede købt 1200 brede gipsplader så det må blive det :-)

OSB, er det det samme som spånplade eller hvad er det? ha ha Ved desværre ikke...
Der findes et hav af tråde om, hvad man sætter bag gipsen og ti gange flere meninger om, hvad der er rigtigt eller forkert. Brug den fremragende søgefunktion.

Hvis du vælger spånplader (som jeg selv), tag 12mm af god kvalitet og lim + skru mod vægstolper med spånskruer. Pladerne skal ligge kant-til-kant over væggen. Efterlad en åbning på 3-5 mm i indre hjørner/øverst/nederst.
Gipsen forskyder man naturligvis, men gør det helst på sådan en måde, at du kan sætte gipsskruen i en lægte bag spånpladen. Ellers skruer du gipsen med 400 mm åbning mellem rækkerne på dine 1200mm brede plader. 150mm mellem skruerne som vanligt.

Gunverth:

Har forsøgt at sætte mig ind i hele det her nu med OSB eller spånplade og må indrømme, at jeg ikke bliver meget klogere af de andre tråde, selvom jeg nu har mere viden om dem.

Hvis jeg vælger en 12mm spånplade fra fx Byggmax, ligger den på 80kr /stk, mens OSB-pladen, som er 11mm, koster 149kr /stk. Prisen er jo næsten det dobbelte, men spørgsmålet, jeg ikke rigtig føler, jeg får svar på, er, hvilken der er bedst til at hænge ting på. Hvis jeg vælger spånplade, kan jeg så bare skrue direkte ind i pladen uden rawlplug, og er det det samme med OSB-pladen? Det er vel ingen direkte tunge ting, lidt hylder og sådan formoder jeg.

Fik en lille tanke med, væggen hvor jeg skal have det væghængte TV, kunne man have en krydsfiner kun i den del og fortsætte med fx OSB eller spån til resten? Forudsat at det selvfølgelig er samme tykkelse :-)

Havde jeg valgt 12mm krydsfiner, kunne jeg skrue uden rawlplug, det forstår jeg, men den koster alt for meget for økonomien lige nu at have i hele huset.

//Snurren

Jeg ville tro (uden at have lavet nogen videnskabelige undersøgelser), at OSB er lidt bedre at fæstne ting i end spån. Men spån er tilstrækkeligt godt.
Hvis du allerede nu ved, hvor du skal sætte ekstra tunge ting på væggene, er det jo hensigtsmæssigt at sætte kortlinger (altså et stykke regel på tværs mellem de stående) der.

Fra tidligere diskussioner tror jeg, vi er enige om, at en udfordring er at afgøre, om man køber spån af god kvalitet eller ej.

Den praktiske forskel mellem plyfa og OSB er minimal, og du får intet ud af at udskifte pladen bag TV'et. Den største fordel, jeg ser med plyfa, er, at den er meget lettere at bære end OSB-pladen.

Hvis du senere vil skabe en mere stabil væg bag TV'et, og du ikke kan ramme kortlæggene på det rigtige sted, vil jeg foreslå, at du limer gipsen på den bagvedliggende plade (spån/OSB/plyfa). Det skaber en utrolig stabil væg. Uanset hvad du gør, vil TV'et ikke falde ned.

Mathias

Så, nu har jeg tænkt og grublet og besluttet mig for en 11 mm OSB plade inden gipsen. Da jeg ikke måtte have samlingerne over hinanden, skal jeg dele en OSB plade i midten, det første jeg gør og begynde derfra, eller hvad gør jeg bedst? Den har jo målene 1197x2440, og gipsen er 1200x2400. Fungerer det, hvis jeg lægger den ned på siden, så at sige, så det er 4 cm forskel på den første plade, som derefter øges lidt hver gang, eller er det ikke en god løsning? Antager at hvis jeg lader den stå op, kan jeg skære den første gipsplade i halve, så den bliver 1200x1200, antager at reglerne i væggen måske sidder med 600cc?
Hvor mange skruer skal jeg fastgøre OSB pladen med? Tænker at den fæstner jo yderligere, når jeg skruer gipsen fast igennem den?

Tak gode gud for dette forum ha ha, uden jeres hjælp var jeg nok aldrig kommet nogen vegne!

Den sidste OSB-plade bliver jo rimeligvis skåret på bredden. Begynd med en hel gips i den ende, så har du jo løst overlapnings-problemet.

Du kan jo lægge OSB'en ned, men det virker besværligt at få plade nr. 2 op i højden. Lyder som en unødvendigt besværlig manøvre bare for at få til overlapningen, som alligevel løser sig.

Jeg plejer at skrue OSB'en med 40mm gipsskrue med 15-20cm mellem skruerne langs kanterne og større afstand midt på. Gipsen skruer jeg på samme måde og oftest med samme skrue.

Tænk bare på, at du skal ca. 3 mm afstand mellem OSB-pladerne, for de bevæger sig afhængigt af luftfugtigheden. (Det har jeg lært på dette forum; måske et eksempel på vidensoverførsel i sin reneste form:))

MVH
Ronnie

Tak for hjælpen, i dag begynder nedrivningen af væggene og måske når jeg lidt opsætning af pladerne også :-)
Måske skulle tage et kamera med og dokumentere hele renoveringen ha ha, så man aldrig glemmer, hvad man nu kaster sig ud i :-)

Jeg har sømmet al min osb med 60 søm, derefter skruet med 40mm gipsskruer, det bliver hus stabilt som helst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.