Har en diskussion som jeg gerne vil tage videre ind i dette forum og se, hvad I mener.
Hvis man har stående spånplader samt gipsplader med forskudte samlinger på liggende reglar, så burde der ikke opstå revner ved fx maling?!
Samt at ved OSB plader skal der være nogle millimeter mellem pladerne pga. eventuelle bevægelser, mens der ved spånplader ikke behøver være nogen mellemrum mellem pladerne eller ved gulv/loft...
Hvad mener I?
VH Fridhem
Hvis man har stående spånplader samt gipsplader med forskudte samlinger på liggende reglar, så burde der ikke opstå revner ved fx maling?!
Samt at ved OSB plader skal der være nogle millimeter mellem pladerne pga. eventuelle bevægelser, mens der ved spånplader ikke behøver være nogen mellemrum mellem pladerne eller ved gulv/loft...
Hvad mener I?
VH Fridhem
Sådan har jeg gjort, og det ser ud til at blive helt stabilt.fridhem sagde:
Det passer også. OSB er jo ikke 1200 mm brede, men 1197, netop for at der skal være en lille åbning.fridhem sagde:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Gælder altså ved alle sammenhængende overflader op til 10m. I alle tilfælde af vinklede overgange (indvendige hjørner, væg mod loft) bør man have et par millimeters mellemrum. For at få det rigtig godt skruer og limer man spånpladen mod træregler. Lidt pillearbejde, men belønningen er virkelig stabile vægge.fridhem sagde:
Men at få brug for bladmål er vel ikke så dumt heller ...v-g sagde:
Men som TS skriver får jeg den opfattelse, at han mener liggende regler, så stående spånplade, så stående gipsplade med forskudte samlinger...
I så fald er det vel bedre med: liggende regler, liggende spån så stående gips... eller?
Jeg har måske misforstået konstruktionen ...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Jo, det er jo lettere, hvis de liggende er c/c 60cm, hvilket plejer at være tilfældet. Det kan jo være godt at skrue gipsen i lidt tættere rækker også, typ c/c 40cm i lodrette rækker.Mikael_L sagde:
I mener altså, at det er bedre, hvis man "lægger" gipsen ned? Hovedsagen må vel alligevel være, at man forskyder samlingerne? Men gipsen skal jo i hvert fald være så tæt sammen som muligt, hvis man skal male, må jo lette ved spartlingen. Eller har jeg fejl...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Nej. Du lægger spånpladerne ned, skruer dem fast og skruer derefter gipsen stående i spånpladerne. Gips bliver meget bøvlet at spartle og slibe med vandrette samlinger.fridhem sagde:
Kan ikke forstå pointen med at lægge spånpladen ned i stedet for bare at sætte både spån og gipsplade stående. Stabilt bliver det jo alligevel.
Gipspladen skal den hele tiden samles ved en regel, eller er det nok med spånpladen, skal nok gøre det, da det ikke er cc 60 overalt.
Gipspladen skal den hele tiden samles ved en regel, eller er det nok med spånpladen, skal nok gøre det, da det ikke er cc 60 overalt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Liggende spånplader får færre antal lodrette samlinger, typisk halvt så mange.fridhem sagde:
Hvis du har stående plader, har du med stor sandsynlighed tilstrækkeligt lange plader til ikke at sammensætte dem på kortsiden. Langsidesamlingen møder jo aldrig nogen regel, så spånpladen er eneste forankringspunkt.
fridhem, hvis du har liggende reglar, så passer spånpladerne vel godt liggende også.
Så tror jeg, det er nok med en spånplade bagved gipspladesamlingerne, men der må selvfølgelig ikke være samling i både spån og gips samtidigt. Men gipsen stående i hvert fald.
Så ville jeg i hvert fald vælge at gøre.
Så tror jeg, det er nok med en spånplade bagved gipspladesamlingerne, men der må selvfølgelig ikke være samling i både spån og gips samtidigt. Men gipsen stående i hvert fald.
Så ville jeg i hvert fald vælge at gøre.
Har desværre indre mål på 247 cm (lang historie), så det bliver desværre forkert, hvis jeg lægger spånpladen ned, men ellers så køber jeg den teknik. Har på grund af byggefirma, der murede fundamentet for mig, fået meget arbejde nu efterfølgende. Tak for delt viden.
Klik her for at svare