Jeg har i dag en gavl på min overetage, der består af den yderste spær, med diverse regler sat ind for at holde et gammelt råddent vindue på plads. Udenpå det sidder vindbeskyttelse, lægter og panel. Væggen er uisoleret og består kun af reglerne.

Det jeg gerne vil gøre nu, er at indrette min overetage og derfor isolere både felterne mellem spærene og væggen. Jeg havde tænkt mig, at væggen skal blive 170 mm.

Nu til spørgsmålet. Hvad skal jeg gøre først, isolere skråtaget eller væggen? Hvis jeg isolerer skråtaget først, bliver det jo tricky at sætte mine 170 mm-regler på gavlen mod det allerede isolerede tag. Hvis jeg derimod starter med at rive ydervæggen ned for at sætte nye regler, skal jeg på en eller anden måde fase reglerne ud for at tilslutte til den yderste spær?

Kan nogen forstå mit problem og give mig tips om, hvordan jeg skal løse det?

Tak på forhånd!!

Jeg vedhæfter et par billeder af, hvad jeg mener.

Det første billede viser, hvordan det ser ud i dag, en spær med lægter "i", der holder op en tynd, uisoleret væg.

Billede to viser min idé, at påsalme 120 mm mod undertaget for at kunne lægte op en væg, der er 170. Når den væg er klar, kan jeg bygge luftspalte og isolere mellem spærene som normalt. Spærene er 50 dybe, ikke 45, derfor påsalmning med 120.

Synes I dette ser ud som en fornuftig idé, eller hvordan bør jeg gå frem? Jeg vil være meget taknemmelig for svar.

• Takstol med reglar i midten, understøtter en let, uisoleret væg. Diagrammet viser nuværende tilstand for indre strukturel support.
  • Diagram, der viser konstruktion med et påbygget område ved tagfoden, mærket "1: Sala på 120 under råsponten" og "2: Regla nye væggen med 170".
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.