Hej!
Jeg bygger et skur (Projekttråd) og er nu ved at planlægge skelettet, men er gået i stå med tagkonstruktionen.

Fakta:
  • Sadeltag
  • Hældning: 27 grader
  • Bygningslængde: 5900mm
  • Spændvidde: 3200mm
  • Underlag: regelstamme i 45x95
  • Spær CC 1200mm (ligger på de stående vægregler)
  • Tagbelægning: Ruplank, lægt, plade.
Vil gerne skabe lidt ekstra loftshøjde for at hænge ting som tagboks og en kajak i loftet. Derfor vil jeg gerne have "A-spær". Jeg har dog ikke fundet nogle beregningsprogrammer eller dimensioneringstabeller for disse.

Nedenfor er en skitse af min planlagte konstruktion.
  • Overramme: 45x145 C24
  • Underramme/hanebjælke samt støtte: 45x120 C24
  • Underramme forhøjet 250mm
  • Samles med sømplader og ankersøm
  • Skær ud ved underlaget mod regelstammen
Tegning af en A-takstol konstruktion med specifikke mål og detaljer, herunder vinkler og dimensioner, set fra en sidevisning i SketchUp.
3D-tegning af et skur under opførelse med synlige rammeværker og en person til skala, taget fra SketchUp-softwaren.

Forventer ikke noget definitivt svar, men gerne en vurdering af, om det virker fornuftigt eller aldrig vil fungere. Også forslag til ændringer modtages gerne!

Det kommer holde.
Skulle der komme en masse sne en vinter, så er det jo bare at skovle, hvis det overstiger 1m.

• Synes
Spannen
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Det kommer holde.
Skulle det komme masse sne en vinter, så er det jo bare at skovle, hvis det overstiger 1m.
Tak for svar! Ja det er sandt, tror dog (desværre) vi kun kan drømme om 1m sne hernede :(

Hvis du har brug for byggetilladelse til dit skurprojekt, er det måske bedst at bestille fabrikslavede tagspær, da fabrikanten beregner og tegner tagspæret, og bygningsnævnet har ingen grund til at betvivle bæreevnen.

F fribygg sagde:
Hvis du har brug for byggetilladelse til dit opbevaringsbyggeri, er det måske bedst at bestille fabriksfremstillede tagspær, da producenten beregner og tegner tagspæret, og bygningsudvalget har ingen grund til at sætte spørgsmålstegn ved bæreevnen.
Ingen byggetilladelse er nødvendig. Var først selv på at bestille tagspær, men klodset nok var jeg sent ude, og alle har ferie nu, og man synes kun at kunne få levering først efter uge 35 :( Så skal jeg klare min plan om at have rammen klar i ferien, må jeg bygge selv.

Har nu fået lidt feedback fra forskellige steder (snedker, byggemarked osv.), som alle siger omtrent hvad Matti. Kommer til at køre i henhold til tegningen ovenfor, så må vi se hvad der sker!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.