Er i gang med at forsøge at få styr på spær til to ottekantede bygninger, der er forbundet med en lige bygning.

3D-modell af to ottekantede bygninger forbundet af en rektangulær struktur, viser tagstolernes konstruktion og mål i centimeter.

Taghældning på ottekantningerne er 22,5 grader. Den lige del er ~24 grader på forsiden og 16,4 på bagsiden. Spærlængderne står på billedet.
Arealet på hver "kagestykke" er 2 m2.

Tanken er, at det skal blive et sedumtag, så vægten ligger på 50 kg/m2, og jeg bor i snelast zone 1,5.

Jeg har kigget på, hvordan spær ser ud på lysthuse, men de har jo kun lette tage og ingen underkonstruktion eller noget lignende. Så det føltes ikke så relevant.

Hvis man kunne gøre som helst, ville jeg gerne have fladt tag på den venstre ottekantning og åbent op til kip i den lige del og den højre ottekantning.

Et ottekantet topbeslag har jeg fundet hos en smed i hvert fald, http://www.lovhults.com/toppbeslag.shtml

Lidt flere billeder.
Spær fra oven
Diagram over konstruktion af takstole til to oktagonale bygninger forbundet med en lige sektion. Viser tagelementernes disposition.

Spær fra siden
Diagram af takstolskonstruktion for to ottekantede bygninger forbundet med en lige struktur, set ovenfra, med forskellige takvinkler og længder.

Vægge
Åttakantiga byggnadsramar i trä, två enheter sammanbundna med en rektangulär sektion, sedumtak förbereds, takstolsvinklar varierar.

Sætte bare underkonstruktion? En variant på W-spær?
Er der nogen, der kender deres spær og kan komme med nogle gode råd? :)

Ha hvad sjovt, det er min far, der har det firma.

Snözon 1,5 = 120kg per kvm.

Skal du have isolering og indvendig beklædning på taget?

Haha, verden er godt nok lille!

Den bliver isoleret og panel i loftet.

Ingen som har nogle gode idéer? :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.