Jeg er stødt på lidt besvær, da vi rev al den gamle tretex i skråvæggene ned. Vi gjorde det på samme måde i 3 soveværelser, hvor alle spær var originale og i meget god stand. Dvs. cellullose isolering ca. 150mm og dernæst indvendig råspont med resultatet synlige bjælker, som vi har malet med kalkfarve.
I gangen har man på et tidspunkt fjernet 2 spær (hver anden) og lagt bjælken ned med beslag mod yderdelen af spæret. Se billeder:
Jeg formoder, at det er svært at sætte nye bjælker tilbage, der bærer spæret og samtidig få en pæn tilslutning mod den afskårne del i muren, da jeg gerne vil have spær synlige.. Spørgsmålet er, hvordan kan man nemmest løse dette? Jeg ønsker jo at opnå et resultat som i det andet soveværelse, hvor muren er fri, og spærrets indre konstruktion kan blive synlig..
@justusandersson du plejer at have rigtig værdifuldt input omkring lignende udfordringer. Har du nogen idé om, hvordan jeg kan gøre dette flottere og også gøre det holdbart?
Ændringerne blev lavet tidligere end 60'erne, da tretexen blev spikret op, så det har holdt i mange år...
En tanke kunne være at lægge vinkeljern længst inde og ned, som skrues i ydre tagstol, den indfældede tømmer i muren samt også ind i muren. Min amatørmæssige opfattelse er, at det burde give samme styrke som i dag, og at man så kan fjerne den liggende tømmer...
Det er ikke helt enkelt at forstå helheden ved hjælp af nogle billeder. Jeg antager, at det er et brutet tag. Er der et kaldloft som hviler på hanbjælkerne, eller bruges det rum på en anden måde? Er ydervæggen en helstens (mindst) muret teglvæg?
JJohan_86 sagde:
En tanke kunne være at lægge vinkeljern længst inde og ned som skrues i ydertagstol, den indfældte bjælke i muren samt også ind i muren.
Jeg er lidt tvivlende over for det. Man plejer ikke at belaste mure i horisontalled punktvis. Man bruger hellere et hammarband eller en bjælke som ligger på muren en længere strækning.
Der er næppe nogen principielle indvendinger mod at erstatte med nyt træ, men det er jo svært at få det på plads. Ellers kan man jo forestille sig nye "knæ" (jeg husker ikke hvad de kaldes) i stedet for de afsavede. Den liggende bjælkes eneste funktion er antagelig at sammen med stålbåndene forhindre at de nederste højben glider ud. Derefter behøves vel nye støtteben i stedet for de fjernede. Jeg er også lidt forundret over at de hælder indad noget. Gør alle det?
En variant er at indsætte nye støtteben og nye "knæ" noget højere oppe end hvor de gamle sad.
Du bemærker, at jeg tænker lidt højt her, når jeg ikke ved præcis hvordan det ser ud.
Muren er tostens tegl, tagrumsloft ovenfor ca. 1,5m højt. Jeg supplerer med nogle ydre billeder i aften for helheden.
Alle tagspær hælder en smule i alle rum, ved ikke om det kan være for at undgå fuld belastning nedad på bjælken, som de tilslutter mod i gulvet. Denne løber frit med en spændvidde på 6,7 meter.
Afstand mellem tagspær har været 100-110cm i alle rum, men bliver så det dobbelte i denne hall.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.