Ville gerne få ventilationsaggregatet ind omkring 30 cm, men en stiver i spærret er i vejen.
Er der nogen, der ved, hvordan man kan afveksle stiveren?

• Ventilationsaggregat under tagkonstruktion med et tagstagsstag i vejen. Rød pil peger på staget. Kabler og plastikpose ovenpå aggregatet.
Kan du ikke flytte aggregatet i husets længderetning i stedet?

• Synes
sturnus
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Kan du ikke flytte aggregatet i husets længderetning i stedet?
Det er i husets længderetning, jeg har det nu. Det bliver svært at placere det på anden måde med tanke på kanaltrækningerne.
Jeg kan placere det, som det står nu, men det ville have været optimalt, hvis jeg kunne få det lidt længere ind.
Hvis det er for stort et projekt, så får det være.
Tænker mest, om der findes en rimelig måde at skifte af staget.

H Henrik Vamos sagde:
Det er i husets længderetning, som jeg har det nu. Det bliver svært at placere det anderledes med tanke på kanalføringerne.
Jeg kan placere det som det står nu, men det ville være optimalt, hvis jeg kunne få det lidt længere ind.
Hvis det er et for stort projekt, så får det være.
Tænker mest på, om der er en rimelig måde at veksle af staget
At lade regne på og bygge om tagstolen er en forretning på måske 10.000 kr, at lade en ventmontør flytte aggregatet nogle halve meter i længderetningen, inden det flyttes mod ydervæg, kan skønnes at koste 2 min ekstra tid dvs max 20 kr, hvis timeomkostningen er 600 kr.

F fribygg sagde:
At lade regne på og bygge om tagstolen er en affære på måske 10.000kr, at lade en ventilationsmontør flytte aggregatet en halv meter i længderetningen, inden det flyttes mod ydervæggen, kan anslås til at koste 2 min ekstra tid, dvs. max 20 kr, hvis timeprisen er 600kr.
Aha nu forstår jeg, hvad du mener.
Jo det går fint at flytte aggregatet i længderetningen, men det går ikke ind mellem tagstolene.
Vi har ca. 950mm mellem tagstolene. Aggregatet bygger 1000mm desværre.

H Henrik Vamos sagde:
Aha nu forstår jeg, hvad du mener.
Jo, det går godt at flytte aggregatet i længderetningen, men det går ikke ind mellem tagspærene.
Vi har ca. 950mm mellem tagspærene. Aggregatet bygger 1000mm desværre.
Bygger det mere end 940mm, selvom du drejer det 90 grader?

Nej, på bredden ca 500mm
Men så får jeg ikke til at få kanaltilslutningerne til at passe.
Er selv ventmontør, så jeg har godt styr på aggregatmontagen og hvordan jeg skal bygge med lavt trykfald. Derfor kan jeg ikke dreje det 90 grader.
Det står helt fint som det står nu, og jeg løser kanalmontagen.
Men det ville have taget mindre plads, hvis jeg kunne ændre tagstolen. Der stopper min viden dog.

Som du ser er staget kun beregnet til at tage trækkræfter. Du kan erstatte dette med en wire, hvis du vil.
Mit tip er at sætte en afvikling under hanebåndstagen, typen en stående 45x 195 til 2 stk hanebåndstag på hver side af den, du vil fjerne staget på.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.