Jeg er ved at planlægge en tilbygning af huset på ca 35m². Tegninger af eksisterende tagspær på huset findes ifølge billederne nedenfor.
Tror I det er muligt at konstruere de nye tagspær med hanebjælken højere oppe, så vi kan få større lofthøjde indvendigt?

Ritning af husets eksistrende spær med mål og specifikationer. Indgår i planlægning af en 35m² tilbygning, med overvejelser om ændret spærhøjde. Ritningstabell som visar virkesdimensioner och upplagsreaktioner för takstolar, med kolumner för kN, N/mm samt sidostagningslaster och nedböjningar.

• Synes
maah
  • Laddar…
maah maah sagde:
Jeg er ved at planlægge en tilbygning af huset på ca. 35m². Tegninger af de eksisterende tagspær på huset findes ifølge billederne nedenfor. Tror I, det er muligt at konstruere de nye tagspær med hanebjælken højere oppe, så vi kan få større loftshøjde indeni?

[billede] [billede]
Dit billede viser en gitterspær, der har du ingen "hanebjælke".

Der findes forskellige slags spær, en saxespær giver fx større loftshøjde indeni.

• Synes
enkelt og 1 anden
  • Laddar…
Det ser ud til, at det er en A-spær, jeg leder efter. Skal man lave en ny konstruktionsberegning da, eller kan producenten gå ud fra den gamle til fagværksspær?

maah maah sagde:
Det ser ud til at det er en A-spær jeg leder efter. Skal man lave en ny konstruktionsberegning da, eller kan producenten bruge den gamle for fagværksspær?
Jeg tror, at spærproducenten har gode beregningsprogrammer til at lave en beregning.

Det har de gjort, da vi har bestilt nye spær hos Nässjö Tagstolsfabrik
https://www.takstolsfabriken.se/

Eksisterende fagværksspær kan man ikke bygge om. De udgør komplette konstruktionselementer. I en tilbygning derimod kan du i princippet få hvilke som helst spær du vil. Som bl.a. @KnockOnWood har påpeget er det nemmest at henvende sig til en spærfabrik for at få dem korrekt dimensioneret.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.