Bygger et lille skur til poolteknik og vil ud fra lofthøjden gerne bygge taget af 44x70, hvilket selvfølgelig er svagt, men er der nogen med viden, der kan vurdere, hvordan det omtrent ville holde?

Skuret måler 2 meter i bredde og 1,3 meters dybde. Spærene ville få en spændvidde på 1,3 meter, og jeg kan sætte dem tæt. Ovenpå er råspont planlagt med pap og plade.
8 graders hældning.

Hvor dårlig en idé er dette?

8 grader er lav hældning, og 70 mm er tyndt i spær-sammenhæng. Hvilken snezone bor du i?

Jeg har aldrig set spær under 45x120, og da med forstærkning (w eller rammeværk), hvis du skal bygge sadeltag, men på den anden side er det kun 2m spændvidde... Men måske leder du efter en enkelt regel over som et pulpetttag (spær i et fag) snarere end et sadeltag?

I Snezone 1 bør det så, ifølge guiden, fungere med 45x120 C24. Sætter du det på dybden (1,3m) kunne du måske klare dig med 45x95 endda... på samme måde, hvis du sætter dem tættere end cc 120.

https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=000100

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
8 grader er lav hældning, og 70mm er tyndt i spær-sammenhæng.
Hvilken snezone bor du i?

Jeg har aldrig set spær under 45x120 og da med forstærkning (w eller rammeværk), hvis du skal bygge saddeltag, men på den anden side er det kun 2m spændvidde...
Men er du måske ude efter en enkelt regel over som et pulttag (spær i et fag) snarere end et saddeltag?

I Snezone 1 bør det så, ifølge guiden, fungere med 45x120 C24.
Sætter du det på dybden (1,3m) kunne du måske klare dig med 45x95 endda... på samme måde, hvis du sætter dem tættere end cc 120

[link]
Er jo virkelig spær indenfor ” ” … Bliver et skur ligesom dette, så det er ret simpelt. Også 45x70 er egentlig for højt, men det laveste jeg overvejer at gå. Tænker at det burde holde, men vi får se.

• Billedet viser et lille træskur med fladt tag og dobbelt dør, fra mærket Polhus, med teksten "Förråd Garden" øverst.
T Tokv41 sagde:
Er jo virkelig tagspær inden for ” ” … Bliver et skur ligesom dette, så det er ret simpelt. Også 45x70 er egentlig for højt, men det laveste jeg overvejer at gå. Tænker, at det burde holde, men vi får se.
Ja, det var det jeg tænkte, det er måske ikke tagspær så meget som "regel som holder taget" (kaldes på træguiden "Tagbjælker i et fag")

2m er ikke helt uproblematisk for en 45x70 dog, med 8 grader hældning og en meter sne på kan det blive en del vægt, jeg ville nok have gået op til 45x95...men altså: Hvis du sætter dem med ca. cc 60, klarer du dig måske. Og det er jo ingen katastrofe, hvis det knækker heller måske, du må bygge det om næste sommer bare :)

• Synes
mulle77
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Ja det var det jeg tænkte, det er måske ikke så meget en tagstol som "regel der holder taget" (kaldes på træguiden "Tagbjælker i et fag")

2m er ikke helt uproblematisk for en 45x70 dog, med 8 grader hældning og en meter sne på kan det blive en del vægt, jeg ville nok gå op til 45x95...men i øvrigt: Hvis du sætter dem med cc 60 klarer du dig måske. Og det er jo ingen katastrofe, hvis de knækker, du kan nok bygge det om næste sommer alligevel :)
præcis, og jeg kan også regle cc 30 hvis det er nødvendigt.
Og meget meget sjældent bliver det en meter sne i Uppland. Og hvis det gør, kan jeg jo lave taget om som sagt.

V
Jeg har bygget lignende med 45x95 med 100 cm mellemrum, og det har klaret flere vintre. Vi bor i det sydlige Dalarna.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
Når man sidder inde og begynder at føle "oj, nu er der meget tung sne på taget" så går man ud og fejer noget af det ned... Jeg ser dimensionering af tag til den type bygning som et ikke-problem... :thinking:

• Synes
Styrman_jansson og 1 anden
  • Laddar…
Kør 70x70 og sæt dem cc 600 så havde i hvert fald jeg følt mig rolig.

• Synes
Tokv41
  • Laddar…
Eller køb limträ 56x225 og læg på pladen c-c 600.
Du får et tyndere tag (hvilket du ønsker) og med en spændvidde på kun 1.3m, så ville jeg sove godt, selv hvis der kom meget sne.

• Synes
Tokv41
  • Laddar…
"Faldet på taget er kun 140 mm.
køb 45x195 eller 45x220 og sav en kile af på begge sider.
At lave en klassisk W-spær bliver jo latterligt.

protte

prototypen prototypen sagde:
"Fallet på taket är bara 140 mm.
köp 45x195 eller 45x220 och såga bort en kil på båda sidor.
Göra klassisk W-takstol blir ju löjligt.

protte
45x220 känns hyfsat överdrivet. Dessutom skulle takhöjden inne i det lilla skjulet förminskas väldigt mycket tyvärr. Det får bli 45x70 så får vi se hur det håller. Min gissning är att det kommer klara sig och gör det inte det gör jag om det efter vintern.

• Synes
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
I Ingenjör Jesper sagde:
När man sidder inde og begynder at føle "oj, nu er der meget tung sne på taget" så går man ud og fejer noget af det ned... Jeg ser dimensionering af tag til den type bygning som et ikke-problem... :thinking:
Typ sådan tænker jeg også. Jeg har et "byggesætsskur" fra bauhaus i størrelsen 1,4x2,8m med pulttag, hvor råsponten kun hviler på ydervæggene samt to stk. sammenskruede 28x120 i midten i "lange sidens" retning.

Skrabede sneen af, da der blev ca. 30 cm på taget...

Plejer altid at overdimensionere, men nu er det virkelig den anden vej. Sådan ser det ud. Årsagen til at jeg ikke vil bygge med grovere dimensioner er for at få så meget højde som muligt inde i det lille skur samtidig med at jeg ikke må gå over 120 cm i ydermål. Delvist er "skuret" nedgravet og kommer til at stå under terrassen. Skal indeholde sandfilter og en polpumpe. Vil kottla og forstærke, men lige nu er jeg mest bekymret over åbningen som er 80 cm bred. Der ser jeg den største risiko for sagg. Træskur under opførelse med en 80 cm åbning. Indersiden er af træplader, omgivet af træramme på grusgrund. Skuret skal indeholde sandfilter og poolpumpe.

Hvad tror I om bæreevnen? Snelag vil vi fjerne uanset dimension på tømmeret, men er det åbenbart for svagt til sådan et lille skur?

T Tokv41 sagde:
Hvad tror I om bæredygtigheden? Sne vil vi fjerne uanset dimension på trækonstruktionen, men er det åbenbart for spinkelt til sådan et lille skur?
Jeg kan ikke forestille mig, at det bliver noget problem.

/G

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.