1,590 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Spabad på udkragende betonplan. Holder det?
Hej,
Vi vil placere et spabad på en terrasse i armeret beton, der krager ud på den ene side af en væg og er tag til et skur på den anden side.
Se billede! (Den luge, der ses på væggen, skal bygges til)
Spa-badsleverandøren meddeler, at man bør dimensionere til 600 kg / kvm over et areal på 2,2 x 2,2 kvm. Vi har tænkt os at placere spabadets centrum præcis over væggen.
Vi vil gerne beholde det svævende / udkragende betonplan uden at sætte støtte udenfor (om muligt). Kan dog forestille mig at udvide den bærende væg (som også skal forskønnes) både på inde- og ydersiden.
Jeg vil gerne vide, om betonen holder til dette?
Er der nogle kloge tanker/meninger blandt jer?
Tak,
Tobias
Ps. Har også forsøgt at få fat i konstruktører i længere tid nu, men det er ikke det letteste. Alle er optaget med andet.
Vi vil placere et spabad på en terrasse i armeret beton, der krager ud på den ene side af en væg og er tag til et skur på den anden side.
Spa-badsleverandøren meddeler, at man bør dimensionere til 600 kg / kvm over et areal på 2,2 x 2,2 kvm. Vi har tænkt os at placere spabadets centrum præcis over væggen.
Vi vil gerne beholde det svævende / udkragende betonplan uden at sætte støtte udenfor (om muligt). Kan dog forestille mig at udvide den bærende væg (som også skal forskønnes) både på inde- og ydersiden.
Jeg vil gerne vide, om betonen holder til dette?
Tak,
Tobias
Ps. Har også forsøgt at få fat i konstruktører i længere tid nu, men det er ikke det letteste. Alle er optaget med andet.
Bedste svar
Hvordan er etagedækket armeret? Tykkelse? Væg under (dimension og type)? Længde på det udspringende del? Hvor langt til næste bærende væg?T t451 sagde:Hej,
Vi vil placere et spabad på en terrasse i armeret beton, der rager ud på den ene side af en væg og er tag til et skur på den anden side.
Spa-badsleverandøren meddeler, at man bør dimensionere for 600 kg / kvm over en flade af 2,2 x 2,2 kvm. Vi tænker selvfølgelig at placere spa-badets centrum præcis over væggen.
Vil gerne bevare det svævende / udkragende betonplan uden at sætte støtte udenfor (hvis muligt). Kan dog overveje at udvide den bærende væg (som også skal gøres pænere) både på ind- og yderside.
Jeg vil vide om betonen holder til dette?
Tak,
Tobias
Ps. Har også forsøgt at få kontakt med konstruktører i længere tid nu, men det er ikke det letteste. Alle er optaget med andet.
Den ekstra vægt er altså knap 3 ton. Trykstyrken er jo højere end 2 MPa, hvilket svarer til 200 ton per kvm. 2m væg a 20cm burde vel da give, at væggen klarer mere end 80 ton på 2 løbende meter væg. 25 cm tykt etagedæk giver en vægt på ca. 0,6 ton per kvm (således omtrent samme belastning som spabadet). Har svært ved at forestille mig, at væggen ikke skulle klare det. Intuitivt havde jeg gættet, at også etagedækket klarer det, men der havde det jo været godt at regne på det.
Klik her for at svare