Tidligere i efteråret købte vi diverse reglar og brædder, som vi skulle bruge på loftet for at forstærke spær + lægge gulv. Træet lå fint under en presenning, indtil den blæste af ved en eller to lejligheder. Træet blev selvfølgelig vådt og endte så under presenningen igen. Da jeg nu tog træet frem i weekenden, så jeg, at der var dannet en del skimmelsvamp på reglarne og brædderne.
Kan man stadig bruge træet alligevel, eller skal det bare kasseres?
Hvis man sætter træ med skimmelsvamp op inde i huset, er der så risiko for, at skimmelsvampen spreder sig til andet nærliggende træ?
Kan man stadig bruge træet alligevel, eller skal det bare kasseres?
Hvis man sætter træ med skimmelsvamp op inde i huset, er der så risiko for, at skimmelsvampen spreder sig til andet nærliggende træ?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 indlæg
Ingen fare om det er blevet tørt igen. Det vil dog se "lidt mugnet ud". Påfør lidt Boracol hvis du alligevel er bekymret.
Tag f.eks. råspont som anvendes til taglægning. Den mugner direkte, uanset om man vil det eller ej, fordi der er meget restfugt tilbage fra produktionen. Når luften har fået adgang og tørret træet, bliver der ikke mere mug. Bare at male over.
Tag f.eks. råspont som anvendes til taglægning. Den mugner direkte, uanset om man vil det eller ej, fordi der er meget restfugt tilbage fra produktionen. Når luften har fået adgang og tørret træet, bliver der ikke mere mug. Bare at male over.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 246 indlæg
Præcis. Men ny fugt på dem sætter gang i skimmelsvampen igen.
Undersiden af mit tagspær mugnede lidt udendørs 2 uger efter opsætningen. Det havde alligevel ikke været udsat for fugt på noget tidspunkt. Som jeg forstår det, er netop brædder hurtigt produceret og ikke udtørret. Skimmelsvampen tager sig i restfugten.
Tre år senere (og stadig umalet) er det stadig samme mængde skimmelsvamp som ved opsætningen.
Undersiden af mit tagspær mugnede lidt udendørs 2 uger efter opsætningen. Det havde alligevel ikke været udsat for fugt på noget tidspunkt. Som jeg forstår det, er netop brædder hurtigt produceret og ikke udtørret. Skimmelsvampen tager sig i restfugten.
Tre år senere (og stadig umalet) er det stadig samme mængde skimmelsvamp som ved opsætningen.
Klik her for at svare