Opdagede en tyk bjælke i min torpargrund som ser helt sort ud. Min første reaktion var: "har det brændt her?". Huset er fra slutningen af 1800-tallet, og jeg tænkte, at man måske engang i tiden simpelthen har brugt en "brændt"/forkullet træ. Af hvilken årsag man skulle gøre det, har jeg dog ingen idé om. Har aldrig hørt om det.
Tænkte ikke mere over dette, før nu. Læste nemlig om hussvamp og at den nedbryder træet, så det ser ud som et mønster, som forkullet træ...
Nogen der ved?
Bliver træ som er angrebet af hussvamp helt sort, som sod?
Håber inderligt, at træet simpelthen er forkullet af en anden årsag.
Hvis det er hussvamp, burde der så ikke også være andre mere karakteristiske "svampe" på bjælken, de der brune frygtelige?
Taknemmelig for respons!
Tænkte ikke mere over dette, før nu. Læste nemlig om hussvamp og at den nedbryder træet, så det ser ud som et mønster, som forkullet træ...
Nogen der ved?
Bliver træ som er angrebet af hussvamp helt sort, som sod?
Håber inderligt, at træet simpelthen er forkullet af en anden årsag.
Hvis det er hussvamp, burde der så ikke også være andre mere karakteristiske "svampe" på bjælken, de der brune frygtelige?
Taknemmelig for respons!
Nej, det bliver ikke sort som sod, goooogla du efter lidt billeder så bliver du roligere;-)
Her er en rigtig vidensspækket side at læse på: http://www.lfs-web.se/hussvamp.htm
Her er en rigtig vidensspækket side at læse på: http://www.lfs-web.se/hussvamp.htm
Tak Åsa!
Havde nemlig læst dette:
"Træet sprækker meget karakteristisk i kvadratisk mønster og ser ud som forkullet træ på grund af svampens sortbrune farve".
Har også opdaget helt muggent træ, for eksempel rundt om glasverandaen, en eller anden bræt på facaden osv. Træet er ligesom så muggent, at man let kan smuldre det i hænderne. Falder fra hinanden. Men dette behøver måske ikke at være svamp? Findes der former for "muggent træ", der blot er muggent træ uden angreb af svamp? Eller er muggent/rådskadet træ egentlig svamp?
Havde nemlig læst dette:
"Træet sprækker meget karakteristisk i kvadratisk mønster og ser ud som forkullet træ på grund af svampens sortbrune farve".
Har også opdaget helt muggent træ, for eksempel rundt om glasverandaen, en eller anden bræt på facaden osv. Træet er ligesom så muggent, at man let kan smuldre det i hænderne. Falder fra hinanden. Men dette behøver måske ikke at være svamp? Findes der former for "muggent træ", der blot er muggent træ uden angreb af svamp? Eller er muggent/rådskadet træ egentlig svamp?
Man kulstofør stolpespidserne for at de ikke skal blive svampeangrebne/rådne. Altså gamle tiders imprægnering.Stina71 sagde:
Klik her for at svare