Hej!

Har her en kvist, hvor man ser lidt sorte prikker på loftet.
Antager det er skimmelsvamp eller kan det være noget andet?
Loftet har træpaneler med sorte pletter, muligvis skimmelsvamp, og isolering synlig i hjørnet. En planke ser ikke påvirket ud.
En planke ser ud til ikke at være angrebet, antager det skyldes at den var fx kernetræ eller fra andet træ som gør den mere resistent?

Har læst lidt om det generelle problem med kvist, er denne vækst temmelig almindelig i vores huse eller kan man anse at dette tilfælde er værre end sædvanligt?
Bør man få panik og rense huset straks, eller er det ingen større fare og man kan angribe problemet med ombygning af kvist + sprøjte passende skimmelmiddel om nogle år?

Er i stand til at købe et hus og dette fandt jeg i går, da jeg inspicerede huset, så overvejelserne går på om man skal gennemføre købet eller trække ørerne til sig.
Huset har en beboet kvist, hvor knævæggene ser ok ud, men rummet oppe ved kippen (som kun har en højde på ca. 40 cm) ser ud som på billedet. Ventilation er ved tagfod samt ventil i kippen.

Stort tak.
 
Det er ikke muligt at bedømme en eventuel påvækst med et billede. Man kan have kraftig påvækst uden at det ses, man kan også have misfarvninger uden at det er skimmel.

Hvis du er bekymret, så tag en kyndig person med og bed om vedkommendes rent subjektive udtalelse. Hvis du vil vide præcis, hvordan det ligger til, tager du en prøve og sender til analyse - det er (ud over eksperterne her på Byggahus) det eneste, der er helt sikkert.
 
Tak for svaret, interessant at det ikke behøver at være noget også.

Har du nogen fornemmelse for, hvordan denne loft står sig mod et svensk gennemsnit? Har de fleste kolde loftrum misfarvninger, eller er de oftest uden synlige ændringer?
Man bliver lidt bekymret for at købe et hus med et koldt loft, der ser sådan ud, men hvis de fleste andre huse, man potentielt kunne købe i stedet, også vil have tilsvarende udseende/problemer, så spiller det måske ikke så stor en rolle - man skal alligevel gøre noget ved det uanset hvad.

Og til sidst, hvor sender man prøver til analyse? Anticimex eller nogen statslig instans?
 
Man har lavet langtidsstudier på koldvinder og i princippet fundet, at der altid bliver påvækst. Det handler altså om at begrænse omfanget.

Det, der ofte forårsager problemer, er når folk begynder at save op for mere ventilation eller efterisolere loftsbjælkelaget uden at have styr på, hvordan dette påvirker klimaet deroppe.

SP, WSP, Botanisk Analys - google og se.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.