Rev ydre væggen ned i gæsteværelset i går for at fjerne tretexhelvedet og opdagede, at en del af en regel i loftet er helt sort, i princippet. Den lugter ikke af fugt/skimmel men mere af sod/udstødningsgasser/tjære. Hvis man bruger fingeren, bliver det sort. Ser I på billedet, så kan I se, at det er overfladisk. Det kan nok skrabes bort. Regeln føles i øvrigt ikke fugtig, den er stenhård, men jeg bør måske tjekke med en fugtmåler?
Hvad gør jeg nu? Tør man bygge dette ind igen, eller skal man kontakte en specialist?
Hvilken type hus er det, ældre udhus som er renoveret til gæstehus, gammelt bryghus, udhus til at fyre/koge vand til slagtning? Hvor vi bor nu, er der netop det, et rum i bryghuset hvor man har fyret meget (tidligere altså), alt er kulsort derinde. Måske har det brændt der en gang, og er blevet renoveret over det.
Om det er skadeligt for mennesker eller hus ved jeg ikke, men hvis du beskriver lidt mere udførligt, måske får nogen en idé til at skrive...
Huset er fra -68, rækkehus. Skorstenen sidder vel 4 meter fra denne regel. Ingen besynderligheder, kun et rum. Væggen, der blev revet ned, er en ydervæg.
Når et hus er utæt i "vindpappen" og den af vinden indpressede luft passerer det samme sted i nogle år, opstår der et lag af snavs på grund af dette, du skrev ydervæg, så muligheden findes. Snavset, som vinden har ført med sig ind, har også afsat sig på isoleringen, det kan jeg tyde ud fra dit billede. Hvis det blæser udenfor, så hold et stearinlys op, så ser du ret hurtigt, om det er lidt "trækkende". Får du muligheden engang, så sammenlign snavset isoleringen i ydervæggen med isoleringen i en indervæg. Reglen kan selvfølgelig have været beskidt allerede fra byggetiden. Mvh Hans O
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.